MS Windows
briani 27239
licenser til windows
Fra : Osten

Dato : 24-01-04 22:03

Hej,
Jeg skal have bragt orden i et firmas licenser.
Hertil vil jeg opstille nogle muligheder for hvad der kan gøres.
F.eks. skal jeg have undersøgt hvad en "company edition"*) koster og ikke
mindst hvilke vilkår der er.
Ligeledes med OEM licenser, de er billigere men også mere besværlige at have
med at gøre.
Jeg ville blive glad hvis jeg kunne få nogle input her fra gruppen.

Pt. ville Windows 2000 nok være at foretrække, da der er en række maskiner
som ikke ville gøre særlig godt under XP, men det er endnu ikke helt
fastlagt.

Jeg har fået oplyst en pris på ca. kr. 2200 pr. licens ved en "company
edition". (XP og w2k) (vi taler om ca. 20 licenser).
Hvorfor er en denne dyrere? Man kan jo godt købe enkelte cd'er med 1 licens
til ca. kr.1200 eller i den stil. Og OEM fra. ca. kr. 600.

Der er en del maskiner som stadig kører w98, men det er et ønske at kunne
opgradere til i hvert fald w2k. Og lige nu har vi w98, w2k samt wXP.

Jeg kunne rigtig godt bruge nogle link til seriøse forhandlere af company
cd'en. Eller blot navne. Som fx. Zitech.

*) med "company edition" men jeg en enkelt cd med rettigheder til x antal
licenser. Der er vist ikke noget serie nummer som skal registreres over
nettet, så man slipper for problemer ved geninstallation.

På forhånd tak,
Jan

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 24-01-04 23:17

Osten wrote :

> Jeg skal have bragt orden i et firmas licenser.

Jeg vil mene, at det rigtige sted at starte er at ringe til Microsoft.
Deres licenser er ret komplicerede at finde rundt i - og skifter i øvrigt
ofte tekst.

Når du så har fået nogle basale informationer fra dem, kan du evt spørge
mere detaljeret om råd om de mere generelle problemstillinger.

Når du snakker med dem, så sørg for at få dem til at skrive de vigtige
ting til dig enten pr. email eller brev. Det har to fordele:

1. Du har det på skrift, hvis der bliver problemer senere.
2. Du er sikker på, at de undersøger det 100% inden de svarer det.

Dermed ikke sagt, de kunne finde på at binde dig en historie på ærmet,
men man er altid en smule mere omhyggelig, hvis man skal sende noget på
skrift - i forhold til "blot" at sige noget i telefonen.

--
Jesper Stocholm
(tidligere MS-ansat med ansvar for licensrådgivning for virksomheder)

Gør Christiania en tjeneste - køb din hash et andet sted.

Fra : Osten

Dato : 25-01-04 21:39

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> wrote in message

> [...]
> men man er altid en smule mere omhyggelig, hvis man skal sende noget på
> skrift - i forhold til "blot" at sige noget i telefonen.

Tak for tippet.
Ved du forøvrigt hvilke regler der gælder for OEM? Jeg tænker specielt om
min opfattelse af at det kun må installeres sammen med det "sammenkøbte"
hardware?
Mvh Jan

Fra : Osten

Dato : 25-01-04 21:55

"Osten" <jpeace73@SPAMhotmail.com> wrote in message

> Ved du forøvrigt hvilke regler der gælder for OEM? Jeg tænker specielt om
> min opfattelse af at det kun må installeres sammen med det "sammenkøbte"
> hardware?

Og: Kan man opgradere en OEM.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-01-04 22:53

Osten wrote :

> "Osten" <jpeace73@SPAMhotmail.com> wrote in message

> Og: Kan man opgradere en OEM.

Som jeg husker reglerne, så er en OEM-licens bundet til den HW den er
købt sammen med - og ja, OEM-licenser er gyldige som
opgraderingsgrundlag.

Men - ring til MS for at være helt sikker. Nummeret er 44890190.

--
Jesper Stocholm

Gør Christiania en tjeneste - køb din hash et andet sted.

Fra : Osten

Dato : 27-01-04 22:15

> [...]
> opgraderingsgrundlag.
>
> Men - ring til MS for at være helt sikker. Nummeret er 44890190.

Har snakket med bl.a. MS - og kan i den forbindelse oplyse at man godt må
opgradere fra en OEM.
Så det er kun hardwaren som sætter begrænsning i.f.t. "alm." licens.
/Jan