MS Windows
briani 27239
Knivskarp højopløsningsskærm men visse gra~
Fra : Soeren

Dato : 24-01-04 16:56

Jeg har netop købt en Dell Inspiron 5150 (Laptop) med et NVIDIA GeForce FX
Go5200 kort (32MB) skærmkort og en 15" skærm.

Operativsystemet er XP Home.

Skærmen er sat op til 1600*1200 og grafikken står generelt knivskarpt, men
visse grafiske elementer ser meget primitive og kantede ud.

Det er alt fra grafik på hjemmesider vist med Internet Exporer til ikonerne
i statuslinien, der er problemer med. Jeg kan ganske simpelt ikke forestille
mig, at der er tale om en begrænsning i grafikkortet eller skærmen, da meget
anden grafik (eksempelvis ikonerne på desktoppen) står knivskarpt.

Jeg har lagt en .JPG fil på min hjemmeside, der viser problemet i Internet
Explorer:

http://www.dalbydata.dk/screen_example.jpg

Ved du hvorfor, og hvad jeg kan gøre ved det ?

På forhånd tak

MVH Søren

Fra : Villy Jensen

Dato : 24-01-04 17:11

> Skærmen er sat op til 1600*1200 og grafikken står generelt knivskarpt, men
> visse grafiske elementer ser meget primitive og kantede ud.

> Ved du hvorfor, og hvad jeg kan gøre ved det ?

Jeg vil gætte på at din skærm max kan håndtere 1024*768 eller 1280*1024
(check selv i skærmens datablad). Hvis man sætter PC'ens opløsning
højere eller lavere end skærmens 'pixeltal', vil en moderne fladskærm
komprimere eller strække skærmbilledet, så man ikke har skarpe
'pixel-to-pixel'-billeder.

Løsning: Reducér skærmopløsningen, så det matcher skærmens pixeltal!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Soeren

Dato : 24-01-04 18:16

Hej Villy,

Til min egen overraskelse hjalp det faktisk ikke at sætte det ned til
1024*768. Ellers tak for forsøget.

De har solgt skærmen som en 1600*1200, og den har uden tvivl en opløsning,
der er meget højere end 1024*768.

Jeg tror, at det har at gøre med fontstørrelse i forhold til dimensionering
af grafik, men jeg ved ikke, hvordan jeg beder Windows om at vise grafik i
naturlig størrelse.

Tak for dit svar.

MVH Søren

Fra : Leony

Dato : 25-01-04 11:00

In news:4012a870$0$183$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Soeren <nospam@nospam.com> typed:

> De har solgt skærmen som en 1600*1200, og den har uden tvivl en
> opløsning, der er meget højere end 1024*768.

I følge denne anmeldelse:
http://www.pcmag.com/article2/0,4149,1189135,00.asp
Så har den UXGA skærm hvilket svarer til en opløsning på 1600x1200.
http://www.whatis.com/definition/0,,sid9_gci779881,00.html

> Jeg tror, at det har at gøre med fontstørrelse i forhold til
> dimensionering af grafik, men jeg ved ikke, hvordan jeg beder Windows
> om at vise grafik i naturlig størrelse.

Jeg ville ringe til Dell og spørge dem.

Du kunne også prøve i news:dk.edb.hardware.baerbar , her kan du sikkert
finde andre Dell-ejere og måske nogle med samme problem.

Du har selvfølgelig opdateret drivere osv.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jens Jensen

Dato : 24-01-04 17:17

Det ser ikke pænt ud. Og det sjove er, at et PrintScreen jo tages fra
skærmkortets hukommelse, så uanset hvor ringe selve skærmen er - eller hvor
meget slør og fis, der er på den - så bliver PrintScreen-billedet 'perfekt'.
?

Hov, her kommer forklaringen - jeg så lige på siden på min egen 1600*1200
Dell-skærm: De lyseblå overskrifter er ikke tekst. Det er billeder (.img),
der ikke har det for godt. De sorte brødtekster er der intet i vejen med
hér - vist heller ikke hos dig?

v.h.

/jj

Fra : Soeren

Dato : 24-01-04 18:19

Hej Jens,

Ja, du har ret. Det er kun noget grafik og visse ikoner, der er grimme.

Jeg tror, at det har at gøre med fontstørrelse i forhold til dimensionering
af grafik, men jeg ved ikke, hvordan jeg beder Windows om at vise grafik i
naturlig størrelse.

Toke Eskildsen er desuden kommet med et meget kvalificeret svar i en tidlige
forespørgsel i denne gruppe.

Tak for dit svar.

MVH Søren

Fra : Jens Jensen

Dato : 24-01-04 18:26

Du kan næppe ændre på grafikken. Selvom du klikker på "Stor skrift"
forneden, ændres grafikoverskrifterne ikke. Det er en uskik at udforme en
webside på den måde, bl.a. fordi der jo af gode grunde ikke kan søges efter
tekst, der er dannes i en grafik.

Fra : Steen Wrem

Dato : 24-01-04 18:37

Er det ikke komplet vanvid at sætte en 15" skærm op til 1600x1200 , Jeg
mener: det passer nogenlunde at køre 1280 x1024 paa en 20" skærm

vh SteenW

Fra : Soeren

Dato : 24-01-04 18:53

Jeg ville være tilbøjelig til at sige det samme, men hvis du så resultatet,
ville du ændre mening

Det er virkeligt lækkert, hvis man ser bort fra de problemer, som jeg har
nævnt.

MVH Søren

Fra : Thomas Madsen

Dato : 24-01-04 18:39

Jens Jensen skrev:

> Det er en uskik at udforme en webside på den måde, bl.a. fordi der
> jo af gode grunde ikke kan søges efter tekst, der er dannes i en
> grafik.

Ligeledes er det en uskik at svare ovenover det man citerer.
Det ville være rart, hvis du fulgte de simple retningslinier som
er beskrevet på: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

Desuden, så bliver man jo nødt til at lave tekst som bitmapgrafik,
hvis man ønsker en speciel teksteffekt som ikke kan opnås med
almindelige fonte, men du har ret i at Dell's side indeholder lige
lovlig meget bitmapgrafik, som sagtens kunne have været defineret
som almindelig tekst.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 24-01-04 19:02

Soeren skrev:

> Jeg ville være tilbøjelig til at sige det samme, men hvis du så
> resultatet, ville du ændre mening

Tja, hvis man har lyst til at sidde med næsetippen helt inde mod
frontglasset (eller rettere frontplasten) af skærmen for at kunne
læse hvad der står, så er det sikkert rart nok.

Madsen
Som sidder med en 20.1" TFT, som er "født" til at køre i 1600 x 1200.