MS Windows
briani 27239
Kvivskarp højopløsningsskærm, men nogen gr~
Fra : Soeren

Dato : 23-01-04 00:06

Jeg har netop fået en Dell Inspiron 5150 med et NVIDIA GeForce FX Go5200
kort (32MB). Jeg kører XP Home.

Jeg kører skærmen i 1600*1200 og grafikken står generelt knivskarpt, men
visse grafiske elementer ser meget primitive og kantede ud.

Det er alt fra grafik i hjemmesider vist med Internet Exporer til ikonerne i
statuslinien, der er problemer med. Jeg kan ganske simpelt ikke forestille
mig, at der er tale om en begrænsning i grafikkortet eller skærmen, da meget
anden grafik (eksempelvis ikonerne på desktoppen) står knivskarpt.

Ved du hvorfor og hvad jeg kan gøre ved det ?

På forhånd tak

MVH Søren

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-01-04 08:16

Soeren wrote:

> Jeg kører skærmen i 1600*1200 og grafikken står generelt
> knivskarpt, men visse grafiske elementer ser meget primitive og
> kantede ud.

Det lyder som om den er sat til at skalere grafik op. 1600x1200 på en
15" (?) er en meget høj opløsning, der med standard Windows opsætning
vil betyde at tekst og ikoner bliver så småt at det er vanskeligt at se
på. Opskalering er indbygget i Windows: Tekst skalerer glimrende og
ikonerne til desktoppen er lavet i forskellig størrelse, så der tager
Windows blot de store udgaver. Det ser glimrende ud.

Hvis et program ikke har et højopløseligt ikon, bliver det almindelige
ikon skaleret af Windows. Det er nok sådan noget du ser i statuslinjen.
Det eneste der er at gøre ved det er at slå denne skalering fra
(vistnok under egenskaber for skærmen) og leve med små ikoner i stedet.

> Det er alt fra grafik i hjemmesider vist med Internet Exporer til
> ikonerne i statuslinien, der er problemer med.

Det undrer mig at Internet Explorer skulle skalere grafik på websider.
Så vidt jeg erindrer plejer den ikke at være i stand til det.

Kan du ikke prøve at tage et screenshot der viser både desktop og
Internet Explorer og lægge det på web? Så er det nemt for os at tage et
kig og bedømme om problemet er i software eller hardware.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Soeren

Dato : 23-01-04 20:32

Hej Toke,

Tusind tak for det grundige svar. Du har fuldstændig ret i at jeg kører
1600x1200 på en 15" skærm. Jeg har fået installeret Windows XP Home (for at
spare penge), og den er jeg ikke helt gode venner med endnu. Alt+Print
Screen virker eksempelvis ikke, så jeg kan ikke sende dit et screen dump.

Din forklaring omkring ikoner er lige i øjet, men jeg har endnu ikke fundet
et sted, hvor jeg kan ændre opsætningen.

Må jeg maile dig direkte, når jeg har fundet ud af noget mere ?

MVH Søren Dalby

Jeg håber, at det e

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-01-04 00:46

Soeren wrote:

> Tusind tak for det grundige svar. Du har fuldstændig ret i at jeg
> kører 1600x1200 på en 15" skærm.

> Må jeg maile dig direkte, når jeg har fundet ud af noget mere ?

Jeg har lige været afsted på weekend, så beklager det sene svar.
Jeg ser ingen grund til at tage dette over email - så kan andre jo ikke
deltage i diskussionen.

Jeg har kigget på det screenshot du har lagt på
http://www.dalbydata.dk/screen_example.jpg

Det ser ret meget ud som om både tekst og billede er forstørret. Er du
sikker på at skærmen er sat op til at vide 1600x1200? Det ser mere ud
som om den er sat til 1400x1024 (eller noget i den stil), som så
skaleres op til 1600x1200.

Fra : Soeren

Dato : 23-01-04 22:42

Så er det endeligt lykkedes mig at lave et scren dump. Du kan se et eksempel
her: