MS Windows
briani 27239
dual boot
Fra : Sørensen

Dato : 15-01-04 21:41

Jeg vil gerne bruge XP som primært operativsystem, og så have w98 liggende
også, til ældre spil.
Hvordan gør jeg det smartest, når jeg har mulighed for at starte helt
forfra, efter formattering? Skal jeg installere 98 først, og så XP, eller
omvendt? Skal de ligge på samme harddisk/partition, eller på hver sin?
Gode råd modtages gerne. 9 skal KUN bruges til spil, så det med drivere
anser jeg ikke for det store problem.
preben

Fra : Sune Storgaard

Dato : 15-01-04 21:56

Sørensen mumbled his insignificant opinion in:
4006facb$0$123$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Jeg vil gerne bruge XP som primært operativsystem, og så have w98
> liggende også, til ældre spil.

XP har nogle emulerings funktioner som faktisk klarer en del. Har du prøvet
dem ?

> Hvordan gør jeg det smartest, når jeg har mulighed for at starte helt
> forfra, efter formattering? Skal jeg installere 98 først, og så XP,
> eller omvendt?

98 først, så xp. Ellers får du ikke lavet nogen bootmenu

Skal de ligge på samme harddisk/partition, eller på
> hver sin? Gode råd modtages gerne. 9 skal KUN bruges til spil, så det
> med drivere anser jeg ikke for det store problem.

Hver sin partition.

Fra : Sørensen

Dato : 16-01-04 07:40

> XP har nogle emulerings funktioner som faktisk klarer en del. Har du
prøvet
> dem ?

Ja, og jeg tror ikke det er lykkedes at få et eneste gammelt spil til at
virke ved at gøre xp kompatibelt dèn vej.

Fra : Dieter Lauff

Dato : 16-01-04 18:28

Jeg har godtnok helt andre erfaringer. Har afprøvet over 50 forskellige
gamle spil, som kører fint under xp. Men derved ikke sagt at alle
gamle spil kan køre på XP
mvh
Dieter

Fra : Lise og Søren Hansen

Dato : 16-01-04 23:28

eller gør som jeg, brug en boot manager.

Fra : Sørensen

Dato : 16-01-04 23:54

"Lise og Søren Hansen" <lshansen_@privat.dk> skrev i en meddelelse
> eller gør som jeg, brug en boot manager.

Øh, hvad er det for`n en?
Og kan man godt installere W98 på en maskine, hvor XP allerede ligger?
Preben

Fra : Ingolf

Dato : 17-01-04 08:56

"Sørensen" <removepbs@adslhome.dk> wrote in message

> "Lise og Søren Hansen" <lshansen_@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> Øh, hvad er det for`n en?
> Og kan man godt installere W98 på en maskine, hvor XP allerede ligger?
> Preben

Ja du kanm, men bagefter er det kun win98 der booter, og xp er ysynlig. Du
kan normalt fikse dette ved at reparere' winxp installationen fra original
cdøen. Den skriver en ny boot.

Fra : Sørensen

Dato : 17-01-04 23:13

Hm, jeg vidste jeg ikke skulle have prøvet det her. Efter at have
installeret XP OG en hel del software, så downloadede jeg en bootmanager ved
navn OSL2000 - og forsøgte mig med den. Ved et enkelt tastetryk - som
åbenbart var forkert, lykkedes det mig at få fjernet boot partitionen med XP
på - klar til at omformattere igen igen ! Ved ikke rigtig hvad det var der
skete, men galt gik det ihvertfald!
Hvad er den RIGTIGE måde, og SIKRE måde, at installere W98 og Xp på - og
således at XP er det primære os, mens 98 kun vælges ved gamle spil og
lign.??
sørensen

Fra : Mads M

Dato : 18-01-04 00:55

On Sat, 17 Jan 2004 23:13:03 +0100, "Sørensen" <removepbs@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>Hvad er den RIGTIGE måde, og SIKRE måde, at installere W98 og Xp på - og
>således at XP er det primære os, mens 98 kun vælges ved gamle spil og

Det er faktisk nemt nok. Jeg har selv lige gjort det
og jeg er nybegynder i den slags.

1. Installer Windows 98.

2. Indstaller XP. Vælg ny installation og vælg at
lægge XP på en anden partition end C drevet.
( Min XP ligger på E drevet )

Sådan. Det er alt. XP laver selv en boot menu og XP
er automatisk default OS. Dette kan dog ændres med
et par museklik senere hvis du vil.

mvh Mads

Fra : Sørensen

Dato : 18-01-04 16:19

> Sådan. Det er alt. XP laver selv en boot menu og XP
> er automatisk default OS. Dette kan dog ændres med
> et par museklik senere hvis du vil.

Jeg har lige prøvet dette - og af en eller anden grund lagde xp sig - som
blev installeret som nr. 2 - på min anden harddisk (drev E:), uden at jeg
blev spurgt først. Det er ikke ønskværdigt. Nu har jeg formatteret igen, og
kørt fdisk, og lavet 2 partitioner på min primære harddisk, så prøver jeg
igen. Jeg skulle gerne have begge ops.systemer til at ligge på samme
harddisk, ,men selvfølgelig på hver sin partition.
(hvad skulle man ellers få sådan en kedelig søndag til at gå med?!)
sørensen

Fra : Mads M

Dato : 18-01-04 17:02

On Sun, 18 Jan 2004 16:19:26 +0100, "Sørensen" <removepbs@adslhome.dk>
wrote:

> Jeg skulle gerne have begge ops.systemer til at ligge på samme
>harddisk, ,men selvfølgelig på hver sin partition.

Det kan du også sagtens. Du er bare nødt til at have en partition
til hvert OS. De kan ikke deles om en.

mvh Mads