Bestcrypt
Fra : Brian Bergmann

Dato : 02-02-04 13:22

Jeg har ved en fejltagelse slettet en bestcrypt container, dog ikke med
wiping utility, kun slettet ganske almindeligt. Problemet er nu at
containeren ikke er at finde i affaldspanden og jeg ved ikke om der er nogen
mulighed for at få containeren tilbage. Er der nogen der kan hjælpe ? Brian.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-02-04 14:10

Brian Bergmann wrote:

> [...]
> mulighed for at få containeren tilbage. Er der nogen der kan hjælpe ? Brian.

For det første skal du lade være med at skrive noget
som helst til den partition, hvor containeren har
ligget. Er du i tvivl er det sikreste nok at slukke
maskinen med det samme og lade være med at bruge den
igen før du har fundet ud af, hvad der kan gøres.

Dine muligheder for at rede data afhænger af mange
faktorer. For det første afhænger det af filsystemet,
hvor containeren har ligget. Der er forskel på, hvor
nemt det er at genskabe slettede filer. Du kan
forsøge dig med et undelete utility beregnet til det
pågældende filsystem. Men husk på, at du har kun et
eksemplar, og de fleste undelete værktøjer modificerer
filsystemet og har dermed mulighed for at gøre mere
skade end gavn.

En anden faktor er datastrukturerne anvendt af
bestcrypt. Jeg kender ikke strukturerne, hvilket er
en forudsætning for at kunne gøre noget mere
intelligent end at blot satse på undelete. Hvis der er
nogen form for integritet indbygget i bestcrypt kan
den hjælpe til at finde de rigtige sectorer. Hvis man
vil videre ad den vej er man nok nødt til at have
nogle programmeringskundskaber, og adgang til sourcen
til en implementation af bestcrypt. Desuden er
krypterede sectorer sjældent nemme at genkende. Du
kan måske nok se på en sector, at den med stor
sandsynlighed indeholder nogen krypterede data, men
derfra og til at placere den rigtigt i filen er der
et stykke vej.

Endnu en factor er risikoen for, at vigtige data er
blevet overskrevet. Nogle formater for krypterede
containere indeholder nogle vigtige sectorer i
starten. Og uden dem har du absolut ingen chance for
at genskabe noget som helst. Jo mere fuld disken var,
da du slettede filen, og jo mere du bruger disken,
des større er risikoen for, at vigtige data er slettet
for bestandigt.

Jeg vil sige, at hvis ikke et undelete værktøj kan
klare opgaven, så har du en meget dårlig chance for
at rede data, og det vil under alle omstændigheder
være en krævende opgave.

/* Would you like fries with that? */