Hvornår kan man tale om abuse?
Fra : Niklas Petersen

Dato : 19-01-04 13:36

Hej

I min boligforening deles vi om 2 adsl linier fra Tiscali.

Jeg har netop modtaget nedenstående mail fra deres abuse-afdeling:

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-01-04 13:55

"Niklas Petersen" <nospam@come.wank.with.us> writes:

> Så vidt jeg kan se, er der tale om at en maskine fra vores netværk har
> forsøgt at forbinde til 4 maskiner på port 4662.

Det lyder som en der kører edonkey eller ligende.

> Jeg ved ikke hvilke adresser der er blevet "angrebet", så det er lidt svært
> at vurdere om forsøgene på at skabe forbindelse havde et legitimt formål.

Hvis der er en der fx. tidligere har kørt edonkey på ip adressen
prøver edonkey naturligtvis at forbinde til ham.

> Jeg synes dog Tiscali er lidt hurtige til at give klageren ret og betegne
> ovenstående som portscanning eller angreb.

Jeg ville ikke kalde det nogen af delende. Prøv at gøre tiscali opmærksom
på edonkey benytter den port.

Martin

ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Martin Rytter Jensen

Dato : 19-01-04 13:56

"Niklas Petersen" <nospam@come.wank.with.us> wrote in message

<snip email>

> [...]
> Jeg synes dog Tiscali er lidt hurtige til at give klageren ret og betegne
> ovenstående som portscanning eller angreb.

Det ligner unægteligt et ganske almindeligt forsøg for på at etabelere
kontakt med emule eller overnet (4662-4662).

Og portscanning? -- hvid den log der er komplet så er det nok lidt forhastet
at kalde 4 forsøg på at connecte til en service på de ports der for en
portscanning.

Anyone ret mig hvis jeg tar fejl?

/Martin

Fra : Niels Callesøe

Dato : 19-01-04 14:04

Niklas Petersen wrote:

> Så vidt jeg kan se, er der tale om at en maskine fra vores netværk
> har forsøgt at forbinde til 4 maskiner på port 4662.

Den samme maskine, 4 gange, så vidt jeg kan se.

> Jeg ved ikke hvilke adresser der er blevet "angrebet", så det er
> lidt svært at vurdere om forsøgene på at skabe forbindelse havde
> et legitimt formål.

Det er næsten 100% sikkert gyldig returtrafik eller trafik der var
beregnet for en p2p-klient som modtageren netop har lukket. En anden
har nævnt at porten bruges af eDonkey, så al sandsynlighed taler for at
vedkommende der har klaget, selv har haft anvendt eDonkey og efter han
har lukket programmet er hans "personal firewall" så begyndt at skabe
sig, selvom det er ganske naturligt at hans tidligere peers forsøger at
forbinde sig til ham igen.

Endnu et eksempel på hvorfor brugere, der ikke forstår hvordan det
fungerer, bør undlade at gå for meget op i loggen fra deres "personal
firewall".

> Jeg synes dog Tiscali er lidt hurtige til at give klageren ret og
> betegne ovenstående som portscanning eller angreb.

Hvis de fire liniers log du nævner er deres eneste begrundelse, så er
jeg helt enig.

--
Niels Callesøe - nørd light
"The only thing necessary for evil to triumph is for good men to do

Fra : Chr. L.

Dato : 19-01-04 14:40

"Niklas Petersen" <nospam@come.wank.with.us> wrote in message
> Hej

HA HA...det er da en Emule/edonkey etc der laver en TCP forbindelse fra
jeres IP til en anden maskine ganske normalt...de har overhoved ikke et clue
om hvad det er de skriver abuse omkring....

Port scannet..det er en knold som har P2P kørende og hans firewall kommer op
med en alert om at der er en 'port' der bliver brugt..UHA UHA..jeg undre mig
dog over at Tiscali sender den videre til dig...

Jeg ville opfordre Tiscali på det kraftigste at sætte sig ind i tingene.

Chr.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 19-01-04 14:52

In article <8bQOb.76093$jf4.4865373@news000.worldonline.dk>, Niklas Petersen wrote:
> Hej
>
> I min boligforening deles vi om 2 adsl linier fra Tiscali.
>
> Jeg har netop modtaget nedenstående mail fra deres abuse-afdeling:

En mail fra et symantec produkt sendt til tiscali's abuse, sent til dig.

> Så vidt jeg kan se, er der tale om at en maskine fra vores netværk har
> forsøgt at forbinde til 4 maskiner på port 4662.

Ifølge logen er det 0.0.0.0, hvilket kan tyde på de selv har et problem.

Umiddelbart ser det ud til den oprindelige afsender ikke kan finde
ud af at sætte sine IDS systemmer op.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Chr. L.

Dato : 19-01-04 14:53

Petersen wrote:

> [...]
>
> Ifølge logen er det 0.0.0.0, hvilket kan tyde på de selv har et problem.
>
> Umiddelbart ser det ud til den oprindelige afsender ikke kan finde

Yeps jeg så også 0.0.0.0 men gik ud fra det var 'fjernet' af Tiscali for at
man ikke skal kunne se hvem 'offer' er?..

Chr.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 19-01-04 15:04

In article <bugmvf$nuj$1@news.net.uni-c.dk>, Chr. L. wrote:
> Yeps jeg så også 0.0.0.0 men gik ud fra det var 'fjernet' af Tiscali for at
> man ikke skal kunne se hvem 'offer' er?..

Hvorfor undlade den slags information, hvis
man er interesseret i at "problemet" løst?

Jeg ville personligt have det nemmer at finde
hændelsen i min firewall log hvis jeg har destinations
adressen.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Chr. L.

Dato : 19-01-04 15:16

> [...]
> man er interesseret i at "problemet" løst?
>
> Jeg ville personligt have det nemmer at finde
> hændelsen i min firewall log hvis jeg har destinations

Du ret,-hvis det var mig vil jeg da sprøge tiscali om hvem der har IP
0.0.0.0 , jeg er kan kun forestille mig at enten har Tiscali eller
anmelder fjernet det selv og sat 0.0.0.0 ind,-hvis ikke så er Tiscali mere
end bare rigtigt,rigtigt dumme!!!, at de gider vidrebrinde sådanne ting.

Chr.

Fra : Morten Johansen

Dato : 19-01-04 21:57

"Niklas Petersen" <nospam@come.wank.with.us> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg synes dog Tiscali er lidt hurtige til at give klageren ret og betegne
> ovenstående som portscanning eller angreb.

Ja korrekt tiscali burde havvde set bort fra det klage der er som du selv
spørg om IKKE tale om abuse specielt fordi afsenderen selv køre/eller har
kørt edonkey eller overnet (dog sikket uden at være være klar over at det er
ham selv der har aktiveret sin firewall)
Men skriv da tilbage til dem de kan da tydelivis kun blive klogere

Morten

Fra : Spangkuk

Dato : 22-01-04 23:33

> I min boligforening deles vi om 2 adsl linier fra Tiscali.
>
> Jeg har netop modtaget nedenstående mail fra deres abuse-afdeling:

[SNIP]

I bund og grund handler det om, at jeres boligforening ikke
længere er velkomne kunder hos Tiscali, da i _formentlig_
bruger jeres linier fuldt ud 24/7 = underskudskunder.

Spang

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-04 01:05

On Thu, 22 Jan 2004 23:32:58 +0100, "Spangkuk"
<hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> wrote:

> I bund og grund handler det om, at jeres boligforening ikke
> længere er velkomne kunder hos Tiscali, da i _formentlig_
> bruger jeres linier fuldt ud 24/7 = underskudskunder.

Den politik har de helt officielt droppet igen.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-01-04 01:29

On Fri, 23 Jan 2004 01:05:00 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Den politik har de helt officielt droppet igen.

Dog ikke mere officielt end at kunder er blevet adviseret om at
betingelserne ændres, så fair use-politikken er blevet indført.
Efterfølgende har den nye direktør så meldt noget andet ud, men
betingelserne er ikke tilsvarende ændret tilbage.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: jeres (og ikke Jeres)