Fjerne spyware. Hvordan?
Fra : Poul Johannsen

Dato : 17-01-04 14:39

Hej

Har en ven, der her fået nogle internet genveje på sit skrivebord i win xp.
Der er links til bla. sexsider o.s.v.
Se billedet på dk.binaer

Har prøvet med ad-aware og spybot

Hilsen Poul

Fra : Kent Friis

Dato : 17-01-04 15:53

Den Sat, 17 Jan 2004 14:39:10 +0100 skrev Poul Johannsen:
>Hej
>
>Har en ven, der her fået nogle internet genveje på sit skrivebord i win xp.
> [...]

Det ser ud som om at der er noget du har misforstået. Porno og spyware
er to vidt forskellige ting, det ene er noget man kigger på, og det
andet er noget der holder sig skjult, så man ikke opdager det.

Genveje i windows er nemme at slette, man markerer dem bare og trykker
på <Delete>, alternativt højreclicker man på ikonet, og vælger "slet".

Det er faktisk ikke så svært at komme til at lave sådan en genvej ved
et uheld, jeg har før måttet slette nogen, som jeg bestemt ikke
mente jeg havde bookmarket. På et eller andet tidspunkt skal jeg
nok finde ud af hvilken tastekombination det er jeg rammer ved et
uheld... I Mozilla ender de dog i menuen "bookmarks", det er vist kun
IE der laver dem på skrivebordet.

Iøvrigt har IE vist mulighed for at oprette bookmarks via Javascript
(aka. ECMAscript aka. Netscape Livescript), så en side man besøger
automatisk kan lave en stribe bookmarks, uden at blande brugeren
ind i det.

Mvh
Kent

Fra : Poul Johannsen

Dato : 17-01-04 16:03

Hej

> Genveje i windows er nemme at slette, man markerer dem bare og trykker
> på <Delete>, alternativt højreclicker man på ikonet, og vælger "slet".

Problemet er bare selvom han sletter dem, så dukker de op igen, når hans pc
er genstartet

Mvh Poul

Fra : Kent Friis

Dato : 17-01-04 17:16

Den Sat, 17 Jan 2004 16:02:41 +0100 skrev Poul Johannsen:
>Hej

>Problemet er bare selvom han sletter dem, så dukker de op igen, når hans pc
>er genstartet

Det glemte du vist at skrive i første indlæg...

Iøvrigt har jeg et par ikoner på XP'en på arbejdet der opfører sig
ligesådan. Internet Explorer og My Documents. Hver gang jeg sletter dem
dukker de op igen så snart jeg vender ryggen til maskinen. (Det hjælper
ikke engang at slå dem fra i TweakUI).

Mvh
Kent

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 18-01-04 00:23

Kent Friis skrev:

> [...]
> dem dukker de op igen så snart jeg vender ryggen til maskinen. (Det
> hjælper ikke engang at slå dem fra i TweakUI).

Højreklik på skrivebordet et sted du ikke har nogle ikoner | Proper-
ties | fanebladet Desktop | knappen Customize Desktop | fjern afkryds-
ning ud for de ting du ikke vil have på skrivebordet.

Det ovennævnte er fra Windows Server 2003, jeg mener dog at kunne huske
at indstillingerne er de samme steder på en Windows XP.

Det kan selvfølgelig være at du får påtvunget indstillingerne fra AD
eller login-scriptet, når du logger på netværket, så kan du afprøve
dine Social Engineering evner overfor en af jeres admins.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-01-04 10:55

Den Sun, 18 Jan 2004 00:23:15 +0100 skrev Peder Vendelbo Mikkelsen:

>Højreklik på skrivebordet et sted du ikke har nogle ikoner | Proper-
>ties | fanebladet Desktop | knappen Customize Desktop | fjern afkryds-
>ning ud for de ting du ikke vil have på skrivebordet.

Der er hverken kryds i Internet Explorer eller My Documents.

>Det ovennævnte er fra Windows Server 2003, jeg mener dog at kunne huske
>at indstillingerne er de samme steder på en Windows XP.

Det ser sådan ud, XP er bare fatsvag. Det er ikke usædvanligt at jeg må
vælge en indstilling 3-4 gange før det siver ind, men i det her tilfælde
vil den bare ikke fatte det.

(Det hører måske med til forklaringen at "skrivebordet" er sat op
som toolbar (højreclick på toolbar'en -> Toolbars -> Desktop)).

>Det kan selvfølgelig være at du får påtvunget indstillingerne fra AD
>eller login-scriptet, når du logger på netværket, så kan du afprøve
>dine Social Engineering evner overfor en af jeres admins.

Det kan de sg* ikke finde ud af

Mvh
Kent

Fra : Carl Drud

Dato : 17-01-04 16:08

On Sat, 17 Jan 2004 16:02:41 +0100, Poul Johannsen wrote:

> Problemet er bare selvom han sletter dem, så dukker de op igen, når hans pc
> er genstartet

Jeg ved ikke om dette evt. kunne hjælpe:

http://www.spywareinfo.com/articles/hijacked/

Carl

Fra : Christian Andersen

Dato : 18-01-04 14:23

Kent Friis wrote:

> Det ser ud som om at der er noget du har misforstået. Porno og spyware
> er to vidt forskellige ting, det ene er noget man kigger på, og det
> andet er noget der holder sig skjult, så man ikke opdager det.

Tænk, begge dele gælder da for det porno jeg har liggende ...

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Kent Friis

Dato : 18-01-04 16:50

Den 18 Jan 2004 13:22:46 GMT skrev Christian Andersen:

>Tænk, begge dele gælder da for det porno jeg har liggende ...

Jeg skrev ikke "noget man holder skjult for konen". Spyware er skjult
så man ikke SELV opdager det.

Mvh
Kent

Fra : Christian Andersen

Dato : 18-01-04 18:05

Kent Friis wrote:

> Jeg skrev ikke "noget man holder skjult for konen". Spyware er skjult
> så man ikke SELV opdager det.

Jeg ved det godt (hint: haha?).

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 12:26

Disse tre programmer er gratis!

Programmet "Spybot" fjerner det meste - download fra f.eks.:

http://www.datasikring.dk/spybot.asp

Programmet "Ad-aware" tager det meste - tilsammen tager de næsten alt af:

http://www.datasikring.dk/Ad-Aware.asp

Hvis disse to ikke tilsammen hjælper i længden, så indfører du
"Start-page guard" :

http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/singlefile.php?lid=70

Fra siden:

Af og til kan man komme ud for at ens startside på Internettet pludselig
har ændret sig. Dette kan have flere grunde og selv om det (i de fleste
tilfælde) er let at aændre tilbage igen, er det alligevel ret
irriterende. Med StartPage Guard slipper du for at blive udsat for
dette. Din startside låses fast og kan ikke ændres med mindre at DU
giver lov til det!

Alf

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 21-01-04 12:35

alfblume(put the a here)hotmail.com, du skrev:

> Af og til kan man komme ud for at ens startside på Internettet pludselig
> har ændret sig.

Hvordan det, ens startside bliver da aldrig ændret hvis man ikke
selv har givet lov til det.

--
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 22:47

Henrik K Hansen wrote:
> Hvordan det, ens startside bliver da aldrig ændret hvis man ikke
> selv har givet lov til det.< (tro på det...)

En hi-jacker lægger nogle filer i registeret og et par andre småting,
som gør at startsiden æbdres til f.x. www.cool-webserch.com eller andre.
Det er smart gjort for web-siden kan så dokumentere mange "hits" og
kræve store reklameindtægter efterfølgende.
Man opsnapper cws på forskellige web-sider, bare ved at klikke på noget
på siden - en genvej eller et billede.
Hvad du selv opfatter som hentning af et billede, kan åbne døren for
hi-jackerens smuds.
Du vil blive forbavset over hvor mange der får denne oplevelse.

Alf

Fra : S

Dato : 17-01-04 16:39

Poul Johannsen skrev news:bubdfs$3nu$1@news.net.uni-c.dk
> Har en ven, der her fået nogle internet genveje på sit skrivebord i win
xp.
> Der er links til bla. sexsider o.s.v.
> Se billedet på dk.binaer

Nu ville det være smart om du linkede til dem.

Prøv http://spywarefri.dk

Fra : Polle

Dato : 21-01-04 16:04

Hej

Tak for alle de svar jeg har fået.

Han valgte at formatere og geninstallere windows xp.

Mvh Poul