Hacker program
Fra : Nielsen

Dato : 16-01-04 06:47

Hej

Min datter har en flittig trafik på Messenger, det nye hint blandt et par af
klassens drenge er
at sende hacker programmer igennem programmet og bede min datter åbne dem!
og som de
siger så kan jeg se hvad du laver og har på din maskine.
Jeg har gjort det klar overfor datteren at hvis hun henter, downloader eller
accepterer noget
udefra før den dag hvor hun kan skelne mellem godt og skidt klipper jeg
netforbindelsen ind
til hende ( hun er 12 ) , det kræver jo også vejledning i brug af nettet som
jeg forsøger at gøre
på bedste vis, der er nok bare noget der er glippet.
Nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvilket program jeg skal bruge for at
gennem søge
pc'en for div. hacker programmer med og hvis der er flere fjerne dem.
Og når jeg køre med en firewall på, kan et hacker program der kommer ind af
bagdøren
blive aktiveret alligevel?

På forhånd tak

Mvh Ole Lykke

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-04 07:40

Nielsen wrote:

> Og når jeg køre med en firewall på, kan et hacker program der kommer ind af
> bagdøren blive aktiveret alligevel?

En personlig firewall (som for eksempel ZoneAlarm) kan stoppe de fleste
trojanske heste (programmer som er kommet ind ad bagdøren). Den
forhindrer dem i at kommunikere med "hackeren", fordi hvert enkelt
program skal godkendes, før det får lov at gå på nettet. Benytter du en
firewall, bør du sikre den, så det kun er dig, der kan tillade
programmer, ellers risikerer du bare, at din datter giver den trojanske
hest lov at gå på nettet.

Der er dog et lille men. Hvis en trojansk hest er ekstra skrap, kan den
skjule sig i et andet program, som du allerede har givet lov til at gå
på nettet, for eksempel din browser, og så kan du ikke stoppe den med en
firewall. Det er dog vist kun de færreste trojanske heste, der er så
skrappe, men andre her i gruppen har måske mere tjek på, om det er et
teoretisk eller et reelt problem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : B. Nice

Dato : 16-01-04 07:49

Du skal lige en tur ind forbi http://www.spywarefri.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 16-01-04 08:55

Nielsen <oknielsen@orangenet.dk> wrote:
> [...]
> par af klassens drenge er at sende hacker programmer igennem
> programmet og bede min datter åbne dem! og som de siger så kan jeg se

Mon ikke den rette fremgangsmåde er at gøre forældrene til disse drenge
klar over hvad deres børn går og laver? Deres nuværende opførsel er et
problem på samme måde som mobning eller butikstyveri er. Det skal
håndteres i samarbejde med forældrene (siger min kæreste der er
folkeskolelærer).

Der findes rigeligt med scannerprogrammer der påstår at kunne en masse
ting, men det er trivielt at hente f.eks. fjernstyringsprogrammet
BackOrifice, compile det selv så scannerne ikke kan genkende det, og
sende det til en person der tror han eller hun er sikker fordi der kører
både firewalls, AV og spyware fjernere.

> Og når jeg køre med en firewall på, kan et hacker program der kommer
> ind af bagdøren blive aktiveret alligevel?

Ja. Alle nyere Windows udgaver tillader at der oprettes en konto til
hver bruger. Hvis en brugerkonto ikke har administrator adgang, sænkes
risikoen mod systemet betydeligt. Hvis der benyttes Windows XP Pro kan
Software Restriction Policies bruges til at forhindre udførsel af andre
programmer end de som står på en godkendt liste.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-01-04 09:41

In article <vvhkd1-bvd.ln1@miracle.mongers.org>, Alex Holst wrote:
> [...]
> problem på samme måde som mobning eller butikstyveri er. Det skal
> håndteres i samarbejde med forældrene (siger min kæreste der er

Det er rigtigt, for de ved typisk ikke hvad de i virkeligheden laver.

Prøv evt at læse

http://groups.google.dk/groups?&selm=3C06AD26.9000507%40example.net

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-04 10:03

Christian E. Lysel wrote:

> Det er rigtigt, for de ved typisk ikke hvad de i virkeligheden laver.
>
> Prøv evt at læse
>
> http://groups.google.dk/groups?&selm=3C06AD26.9000507%40example.net

Den tråd viser da ikke om børn ved hvad de laver. Den slår bare fast at
børn godt kan være selvstændigt erstatningsansvarlige.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-01-04 10:26

In article <buatnj$cff$1@charybdis.vof.dk>, Christian Andersen wrote:

> Den tråd viser da ikke om børn ved hvad de laver. Den slår bare fast at
> børn godt kan være selvstændigt erstatningsansvarlige.

Han downloader en smart program, han ikke er klar over
er en troj og virus.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-04 15:37

Christian E. Lysel wrote:

>>> http://groups.google.dk/groups?&selm=3C06AD26.9000507%40example.net

> Han downloader en smart program, han ikke er klar over
> er en troj og virus.

Ja, men tråden handler stadig ikke om [læs videre ovenfor]

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Tom Madsen

Dato : 16-01-04 17:23

Alex Holst <a@mongers.org> wrote in news:vvhkd1-bvd.ln1
@miracle.mongers.org:

> [...]
> problem på samme måde som mobning eller butikstyveri er. Det skal
> håndteres i samarbejde med forældrene (siger min kæreste der er

Jeg er fuldstændigt enig, det bør også bermærkes overfor forældrene at det
er ulovligt det de foretager sig. Det er ikke kun et problem med moralen!

Mvh

Tom Madsen

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 16-01-04 11:29

> [...]
> pc'en for div. hacker programmer med og hvis der er flere fjerne dem.
> Og når jeg køre med en firewall på, kan et hacker program der kommer ind

Sæt en personlig firewall op og et godt virusprogram. Norton Antivirus +
Personal Firewall er en fin kombination. De koster lidt men er en god
investering. En alternativ personlig firewall er ZoneAlarm. Hvis du har en
router kan du endvidere sætte IP-filtre op der lukker for adgang til porte
der ofte bruges til snavs. De (vel-?)gennemtænkte programmer kan vist godt
lukke firewallen ned men så kløgtige er dine plageånder formentligt ikke :)
Hilsen Jesper

Fra : Leif Poulsen

Dato : 16-01-04 14:12

"Nielsen" <oknielsen@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og som de
> siger så kan jeg se hvad du laver og har på din maskine.
<Klip>

Modsat nogle af de andre kommentarer til dit problem, ville jeg
geninstallere maskinen og fjerne messenger og andre chatprogrammer.

Udover sikkerhedsproblemerne for din maskine er det farligste vel at din
datter kommer i kontakt med de forkerte mennesker.

Alternativt ville jeg fortælle datteren at alt hvad hun laver bliver logget
og så engang imellem kontrollere hende.

Det kan lyde meget radikalt, men det er altså mit forslag.

Mvh Leif

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-04 14:47

Leif Poulsen wrote:

> Modsat nogle af de andre kommentarer til dit problem, ville jeg
> geninstallere maskinen og fjerne messenger og andre chatprogrammer.

Du har da vist ikke børn i den alder? Sikkerhedsmæssigt er det ganske
givet en god ide at fjerne Messenger og andre chatprogrammer, men
familiemæssigt er det måske knap så godt. Geninstallation af maskinen er
absolut nødvendig, hvis den har været hacket - også selvom jeg - ligesom
Jesper Matthiesen - ikke har den store tiltro til plageåndernes kløgt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Leif Poulsen

Dato : 16-01-04 15:03

> [...]
> absolut nødvendig, hvis den har været hacket - også selvom jeg - ligesom
> Jesper Matthiesen - ikke har den store tiltro til plageåndernes kløgt.

Jeg har en datter på 11 år, som også har sin egen computer, hvor jeg "ond"
som jeg er ikke har givet Internetadgang.

Hvis min datter skal surfe, maile eller andet foregår det altså fra min egen
maskine.

Sådan som jeg ser på det (Hvilket måske er oldnordisk) burde datterens
mobilabbonnement med gratis SMS'er kunne klare kommunikationen.
Jeg har endnu ikke mødt protester fra min datter over min metode, men det
kommer vel snart og så ser jeg måske anderledes på tingene.

Endeligt ville jeg blot sige at diverse firewalls, sikkerhedsopdateringer,
virusscannere osv er meget godt, men til den tid jeg giver min datter
Internetadgang, regner jeg med at vi i fællesskab må lave nogle
retningslinier for brugen af computeren.

Mvh Leif

Fra : Michael

Dato : 16-01-04 16:27

Nielsen wrote:
> [...]
> pc'en for div. hacker programmer med og hvis der er flere fjerne dem.
> Og når jeg køre med en firewall på, kan et hacker program der kommer ind af

Hvorfor ikke installere Deep Freeze?

http://www.deepfreezeusa.com/index.htm

Michael

Fra : Alex Holst

Dato : 16-01-04 18:01

Michael <nospam@kk.dk> wrote:
> Hvorfor ikke installere Deep Freeze?

Hvilke relevante trusler (i forbindelse med det oprindelige spoergsmaal)
mener du at Deep Freeze beskytter imod?

> http://www.deepfreezeusa.com/index.htm

"non-restrictive" og "protection" i samme saetning?

Fra : Michael

Dato : 17-01-04 10:34

Alex Holst wrote:

> Hvilke relevante trusler (i forbindelse med det oprindelige spoergsmaal)
> mener du at Deep Freeze beskytter imod?

Ingen. Men i dette tilfælde behøver Ole ikke at ghoste eller reetablere
computeren fra bunden hver gang datteren har været på nettet.(Boot fra
C drev må kun tillades) Hvad ville Du selv gøre med en computer som
var blevet kompromitteret ? Og hvordan ville Du selv beskytte computeren
i Oles tilfælde ?

> "non-restrictive" og "protection" i samme saetning?

"Deep Freeze Standard is Simple and Easy to Use: Install in Seconds. All
computers are completely restored to their original software
configuration by simply restarting the computer."

Michael

Fra : Alex Holst

Dato : 17-01-04 14:18

Michael <nospam@kk.dk> wrote:

> Ingen.

Godt, saa er vi enige.

http://www.cert.org/tech_tips/win-UNIX-system_compromise.html

Det har jeg beskrevet i vvhkd1-bvd.ln1@miracle.mongers.org.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 18-01-04 12:12

On Sat, 17 Jan 2004 10:34:01 +0100, Michael <nospam@kk.dk> wrote:

>"Deep Freeze Standard is Simple and Easy to Use: Install in Seconds. All
>computers are completely restored to their original software
>configuration by simply restarting the computer."

Er der nogen der ved hvilken teknik, der benyttes?
--
Svend Olaf

Fra : Leo.E

Dato : 16-01-04 18:59

"Nielsen" <oknielsen@orangenet.dk> wrote in message news:<40077ae4$0$27305$d40e179e@nntp01.dk.telia.net>...
> [...]
> pc'en for div. hacker programmer med og hvis der er flere fjerne dem.
> Og når jeg køre med en firewall på, kan et hacker program der kommer ind af

Hvis det virkelig er hacker programmer!! så vil firewall intet hjælpe
for at blokere for dem, netop fordi det er "alm" programmer eller
filer, og du kan ikke gennemsøge comp, for hvad vil du lede efter? Det
lyder mere som en dum joke, for at drille.
Leo

Fra : Chr. L.

Dato : 19-01-04 14:46

> [...]
eller
> accepterer noget
> udefra før den dag hvor hun kan skelne mellem godt og skidt klipper jeg

Gem messenger logs, og send det hele til

http://www.politi.dk/itkrim/forside.htm

så stopper de knæget med at gøre dette....

Chr.