Excel og ANSI SQL
Fra : Kåre Rasmussen

Dato : 02-02-04 11:50

Hej gruppe

Jeg har følgende problem. Jeg har et Excel regneark, som jeg har oprettet en
ODBC datakilde til. Min tanke er, at hente og skrive data til regnearket med
Java og sidder lige og leger lidt. Jeg er kommet så langt, som til at hente
data med

select * from [mit_ark$]

og det går fint. Men jeg har lidt problemer med at skrive data igen. Når jeg
prøver følgende:

String sSql = "insert into [mit_ark$] (tid,vaerdi) values (10,15)";
boolean bRes = oStmt.execute(sSql);
//oStmt er et Java Statement og det hele er køres i en try - catch

får jeg en fejlmeddelse ala´
java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC Excel-driver] Handlingen skal bruge
en opdaterbar foresp°rgsel.

Hvad går der galt??

Mvh.
Kåre Rasmussen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-02-04 12:10

Kåre Rasmussen skrev:

> får jeg en fejlmeddelse ala´
> java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC Excel-driver]
> Handlingen skal bruge en opdaterbar foresp°rgsel.

Jeg har ikke erfaringer med at bruge Excel som datakilde, men
ovennævnte fejl er meget almindelig ved databasebaserede websider.
Her skyldes fejlen normalt at der ikke er skriverettigheder til
datafilen. Jeg gætter på at problemet er det samme her.

Du kan se fejlen og løsningen (for databasefiler) beskrevet her:

   <http://asp-faq.dk/article/?id=4>

Tjek om det ikke også virker med Excel-filer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kåre Rasmussen

Dato : 02-02-04 13:53

> Du kan se fejlen og løsningen (for databasefiler) beskrevet her:
>
> <http://asp-faq.dk/article/?id=4>
>

> Tjek om det ikke også virker med Excel-filer.
Tak for svaret - det viser sig, at i forbindelse med oprettelsen af ODBC
datakilden, sætter windows automatisk kilden til read-only.