IP-adresser
Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 19:04

Hej NG

1. Hvordan kan jeg finde ud af om jeg har en fast IP-adresse (Win XP pro)?

Min datters pc kører via min pc med netkort og kabel, men hun kan kun komme
på Internettet, hvis jeg slår ZoneAlarm fra.
2. Hvis jeg skal kunne benytte ZoneAlarm forestiller jeg mig at det netkort
i min maskine der forbinder til min datters skal have en fast IP-adresse og
ligeledes med hendes netkort. Har jeg ret i det?

3. Hvis jeg har ret i ovenstående, hvordan giver jeg så disse kort fast
adresse?

--
Hilsen
Mia

Fra : rs

Dato : 02-02-04 20:12

Hej Mia,
du skal bare ændre zonestillingen for netkortet til din datters PC.
Det står under fanebladet Zones ved punktet Firewall, når du ellers har
åbnet for Zonealarm.

Du skal ændre fra Internet til Trusted - du klikker med den venstre musetast
på ordet Internet under kolonnen Zone, så kommer der en menu frem hvor du
kan vælge Trusted.

Netværket virker jo - så hvorfor ændre på fast/dynamisk IP indstilling?

Hilsen
Ronald

Fra : Jan Fjorbak

Dato : 02-02-04 20:42

Var det ikke om hun havde fast ip-adresse der blev spurt
så er fast IP adresse ikke noget man bare får, uden man beder om det og det
kan ses på aftlen mellem udbyder og Mia, normalt ligger man i en pulje

jan

Fra : Jan Fjorbak

Dato : 02-02-04 20:56

Hvis det er den gratis Zone alarm du har har det ingen betydning om DU ved
hvilken IP adresse du har.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 21:40

"rs" skrev i en meddelelse:

> du skal bare ændre zonestillingen for netkortet til din datters PC.
> Det står under fanebladet Zones ved punktet Firewall, når du ellers har
> åbnet for Zonealarm.
Nu skulle jeg så finde ud af hvilken et der hører til det rigtige sted så
jeg prøvede at genstarte min pc, mens min datters var tændt og så var der 3
muligheder på den side du omtaler:

D-Link DFE (og en hel masse mere)
Realtek RTL (og en hel masse mere)
TDC

Jeg gætter på at det er D-Link eller TDC der skal være trusted, men da jeg
slukkede min datters pc og genstartede min egen endnu engang var TDC der
ikke og under kolonnen "IP Address / Site" hvor der første gang stod de
forskellige adresser stod der nu 0.0.0.0/0.0.0.0 ud for D-Link

Hvad gør jeg så?

--
Hilsen
Mia

Fra : Jan Fjorbak

Dato : 02-02-04 21:49

Fandt du IP adressen ellers prøv lige dette i et dos vindue på den aktuelle
maskine IPconfig/all så får du dine oplysninger
jan

Fra : rs

Dato : 02-02-04 22:42

Hej igen Mia,
jeg gætter på at du har en modemopkobling til TDC.
Hvis det er tilfældet skal de andre 2 netkort sættes til Trusted og TDC
fortsat være sat til Internet i Zonestilling.
Hvorfor du har 2 netkort forstår jeg så ikke.
Ellers må du lige fortælle hvordan din adgang til Internet er.
Hilsen
Ronald

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 23:52

"rs" skrev i en meddelelse:
> [...]
> Hvorfor du har 2 netkort forstår jeg så ikke.
> Ellers må du lige fortælle hvordan din adgang til Internet er.

Næh, jeg har bredbånd, derfor er der 2 netkort. Et til TDC's bredbånd og et
til min datters pc. Forbindelsen til TDC i ZoneAlarm optræder kun når min
datters pc er tændt og så kan hun ikke logge på.
Mit gæt er at hun er koblet på det kort der hedder noget med D-Link, men her
forsvinder IP adressen når hun slukker maskinen.
Derfor var mit gæt også i det første indlæg at der skulle ordnes noget med
en fast adresse, men jeg ved jo ikke så meget om det.

--
Hilsen
Mia

Fra : Jan Fjorbak,

Dato : 03-02-04 13:24

Hej Mia
Jeg ved ikke om du har prøvet det, men slet det netkort i din datters
maskine og prøv igen, det tyder på at det er i opsætningen af kortet der er
valgt forkert, det med din IP adresse, der skulle din router fra TDC give
dig en hvis din DHCP server er slået til, ligger din firewall på routeren??

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 14:25

"Jan Fjorbak," skrev i en meddelelse:
> [...]
> valgt forkert, det med din IP adresse, der skulle din router fra TDC give
> dig en hvis din DHCP server er slået til, ligger din firewall på

Hmmmm.... jeg er som sagt ikke meget inde i disse sager, men jeg har ingen
router og ZoneAlarm vil jeg nødig undvære. Efter den ene dag hvor det var
slået fra fandt Spybot 16 reg.keys der ikke burde ligge der.
Når min datters netkort bliver installeret har jeg ingen indflydelse. Jeg
sætter den tilhørende CD-Rom i maskinen og så er den klaret. Kan det gøres
anderledes?

--
Hilsen
Mia

Fra : rs

Dato : 03-02-04 15:35

Hej igen Mia,
det svar var lidt uventet. (jeg forstår ikke hvor TDC kommer fra).
Det tyder på, at din datters pc kører med en DHCP server, som giver din pc
en dynamisk ip - det
skal være omvendt. Din PC skal tildele en IP til din datters pc. (rettes ved
at følge punkt 1).
Der er vel 3 løsninger alt efter om du har adgang til internettet via en
router eller direkte.
Har du et abonnement med router som har en indbygget switch, er det punkt 2.

1. den billigste er at køre guiden til opsætning af netværk som du finder
via
Start, programmer,tilbehør,kommunikation - her klikker du på punktet
"Network Setup Wizard" hvad det hedder i den danske udgave ved jeg ikke,
men du kan vel gætte.

Du skal så, på et passende tidspunkt, svare ja til deling af Internet
forbindelse (ICS).
Eller også står der noget med at din maskine skal være host.
Denne operation gør at der sættes en DHCP server op på din maskine, der kan
tildele en dynamisk IP adresse til datterens pc.
Denne IP adresse vil typisk start med nummer 192.168.0.n eller 10.0.0.n
Ved afslutningen af denne guide skal du bruge en diskette.
På denne diskette vil der blive skrevet en fil med de oplysninger som skal
bruges
på datteren pc, dvs. det er et program som skal køres på datterens pc.
Programmet tilretter netværks-opsætningen.
Eller du kører guiden igen, men nu på datterens pc, og der svares ja/nej de
rigtige steder.

2. Du har en router med indbygget switch
kablet fra datterens pc sættes ind i et stik på routeren/switch.
Guiden netværksopsætning køres på datterens pc.

3. Du har en router uden switch
Du kan følge punkt 1, eller købe en switch, eller ændre dit abonnement,
så du får en router med switch, og så er det punkt 2.

Løsning 2 har den store fordel at datteren kan køre på internettet uden at
din pc er tændt!
Løsning 1 kræver (som du allerede ved), at din pc skal køre for at datteren
kan bruge internettet.

Hvis du er i tvivl om du allerede har en router løsning, vil din IP adresse
kunne fortælle det.
Hvis din egen maskines IP starter med 192 eller 10 har du internet adgang
med router.

Har du adgang via kabelnettet (ATM) må jeg henvise til deres hjemmeside, men
punkt 1 kan bruges.
TDC har såmen også en udmærket vejledning for deres øvrige produkter, tror
jeg nok.

OBS - de 2 netkort som du har, skal have forskellige adresser på de første 3
grupper af tal.
Hilsen
Ronald

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 17:46

"rs" skrev i en meddelelse:
> [...]
> en dynamisk ip - det
> skal være omvendt. Din PC skal tildele en IP til din datters pc. (rettes
<snip>
> [...]
> Programmet tilretter netværks-opsætningen.
> Eller du kører guiden igen, men nu på datterens pc, og der svares ja/nej
<snip>

Okay, jeg forsøgte at køre guiden, men da den var i gang med at oprette
filer kom der en meddelelse om at guiden ikke kunne fuldføres. Så
deaktiverede jeg min datters LAN-forbindelse og nu kunne guiden køres uden
problemer. Derefter blev disketten brugt på min datters pc og hun kan igen
komme på nettet, men kun når jeg lukker ZoneAlarm ned.

> Løsning 1 kræver (som du allerede ved), at din pc skal køre for at
datteren
> kan bruge internettet.

Ja, det er en okay-løsning for os.

> [...]
> kunne fortælle det.
> Hvis din egen maskines IP starter med 192 eller 10 har du internet adgang
<snip>

Min IP starter med 169

> OBS - de 2 netkort som du har, skal have forskellige adresser på de første
3
> grupper af tal.

Mine to netkort.....? Er det D-Link DFE.... og Realtek RTL....? Hvis
oplysningerne i ZoneAlarm passer så har de to ting forskellige tal.
Nu er TDC ikke med i listen på ZoneAlarm mere, til gengæld er der kommet
noget der hedder WAN (PPP/SLIP) Interface.

Fra : rs

Dato : 03-02-04 18:21

Hej igen igen mia,
> Min IP starter med 169
>

> Mine to netkort.....? Er det D-Link DFE.... og Realtek RTL....? Hvis
> oplysningerne i ZoneAlarm passer så har de to ting forskellige tal.

Når du nu ved, at din ip til internet starter med 169, ja så sætter du det
andet, som nu burde være 192.168.0.1,
til Trusted i Zonealarm.
Så skulle det virke efter hensigten.
Din datter bør nok også have Zonealarm på, jeg kan ikke huske hvor god ICS
er som firewall.
Da du bruger den version af Zonealarm der er gratis, tror jeg ikke du kan
sætte markering for,
at din maskine er host for deling af internetforbindelse.
Hilsen
Ronald

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 19:42

"rs" skrev i en meddelelse:
> Når du nu ved, at din ip til internet starter med 169, ja så sætter du det
> andet, som nu burde være 192.168.0.1,
> til Trusted i Zonealarm.
> Så skulle det virke efter hensigten.

Selv hej igen igen
Ja, det ser ud som du beskriver. Når jeg sætter det omtalte kort til trusted
og klikker på apply dukker der en ny linje op hvor der står TDC, men hvor
Entry Type i modsætning til de andre er Network. Skal den også være trusted?
Lige nu kan hun stadig ikke logge på, men jeg kan se i hendes mailopsætning
at den prøver at logge på LAN og på internetindstillinger under forbindelser
er der ingen ting. Noget siger mig at der skal rettes etellerandet.

> Din datter bør nok også have Zonealarm på, jeg kan ikke huske hvor god ICS
> er som firewall.

Ja, det regner jeg også med at lægge ind.

--
Hilsen
Mia

Fra : rs

Dato : 03-02-04 21:03

Hej Mia,
hvis det er LAN-indstillinger under fanen forbindelser, på billedet for
internetinstillinger, skal der være et hak for automatisk registrering af
indstillinger, som du kommer til via funktioner på menuen i Internetexplorer
eller
via kontrolpanel for netværks og internetindstillinger. Den er svær

Skal jeg forstå dig således, at selv om Zonealarm nu slås fra, så kan
datteren ikke få forbindelse til internet? men du kan.
Nu har jeg været inde på Zonealarms hjemmeside, her kan du læse under punkt
5, hvad du nu skal gøre
http://www.zonelabs.com/store/content/support/znalmNetworkFAQ.jsp
sætte security level til "medium" for dit Internet zone.
Så du må til pengepungen for at få den største beskyttelse, nemlig en
router-løsning.

Hilsen
Ronald

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 22:01

"rs" skrev i en meddelelse:
> [...]
> sætte security level til "medium" for dit Internet zone.
> Så du må til pengepungen for at få den største beskyttelse, nemlig en

Hej Ronald
Nej, min datter kunne godt logge på, hvis jeg slog ZoneAlarm fra, men nu har
jeg sat den på medium og problemet er løst, men så må jeg vist lige overveje
en router. Bare tanken om at skulle rode med en masse opsætning igen......
SUK...... og kabler der så skal trækkes hele vejen gennem huset..... SUK
Nå, men du skal i hvert fald ha' rigtig mange tak for din tid, tålmodighed
og forklaringer der er til at forstå.
Tusind tak

--
Hilsen
Mia

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-04 20:03

On Tue, 3 Feb 2004 17:46:10 +0100, "NN" <sluddermor> wrote:

>Min IP starter med 169

HVis den starter med 169 (vistnok 169.254.*.*) så er det tegn på, at
dit netkort ikke har fået en "rigtig" adresse - enten fra DHCP eller
sat manuelt. Windows tildeler så en 169.254-adresse.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj