Monitorering af GPRS forbindelse
Fra : Frederik Jensen

Dato : 29-01-04 15:10

Hej, det er første post i denne NG, håber ikke den er offtopic.

Jeg har et problem med en GPRS forbindelse og jeg ved ikke hvordan jeg kan
monitorere status (online, offline). Faktisk ved jeg ikke ret meget om hvad
der er i den modsatte ende af mit GPRS modem, men måske i ved det.

Mit setup er som følger: i den ene ende er der en WinCE3.0 enhed (Symbol
VCR8900, ikke PocketPC). Den har tilkoblet et modem (Siemens MC35) der
tillader oprettelse af en GPRS forbindelse. Ideelt startes applikationen på
enheden, der ringes op på modem og vupti så er der en netværksforbindelse
til en server (Win2K). Serveren er bag et ellers lukket netværk, og jeg ved
ikke hvilket hardware der modtager telefonopkaldet. Mit problem opstår på
enheden ude i marken: pludselig er forbindelsen til serveren afbrudt. Jeg
ved ikke hvorfor den er afbrudt, jeg kan bare konstatere at det er
tilfældet. Det er sværet at fejlfinde og jeg vil gerne kunne undersøge min
GPRS forbindelse. Optimalt set vil jeg undersøge modemet, men jeg kan ikke
finde noget monitoreringsprogram til softwareplatformen. Giver det mening at
undersøge det hardware der modtager opkaldet?

Som I kan se er jeg lidt famlende, så jeg håber der giver lidt mening og at
der er nogen der kan skubbe mig i den rigtige retning.
pft.

--
Frederik Jensen, Judex

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 29-01-04 15:41

On Thu, 29 Jan 2004 15:10:21 +0100, Frederik Jensen wrote:

Hej.

Har du mulighed for at monitorere den PPP-forbindelse der kører ovenpå
din GPRS (kan man ikke det fra Windows?????)?

mvh. Palle

<cut>

Fra : Frederik Jensen

Dato : 30-01-04 16:47

"Palle Lyckegard" <palle.lyckegaardREMOVETHIS@ericsson.com> wrote in message
> On Thu, 29 Jan 2004 15:10:21 +0100, Frederik Jensen wrote:
>
> Hej.
>
> Har du mulighed for at monitorere den PPP-forbindelse der kører ovenpå
> din GPRS (kan man ikke det fra Windows?????)?

På Windows serveren kan jeg installere en Network Monitor Driver på
forbindelsen (kaldet en FWA). Det er den server jeg har min
serverapplikation, men det er vist ikke den server der tager i mod opkaldet
fra klienter.

mvh
-Frederik

Fra : Soren Rathje

Dato : 31-01-04 14:01

"Frederik Jensen" <fj@judex.dk> wrote in message
> [...]
hvad
> der er i den modsatte ende af mit GPRS modem, men måske i ved det.

Typisk en mobiloperatør (Sonofon, TDC etc..) som har NAT translation
slået til bl.a. p.g.a. mangel på IP adresser..

> Giver det mening at undersøge det hardware der modtager opkaldet?

Hvis det er et operatør drevet GPRS netværk er det din eneste mulighed
med mindre du kender nogen hos operatøren som kan hjælpe dig.

Det skulle vel ikke være således at kortet også fungerer som et
almindeligt modem på GSM nettet? I så fald bør der være et modem på din
server.

-- Søren