HTML contra CSS
Fra : Jørgen Graae Jensen

Dato : 30-01-04 17:24

Hej ng
Indtil nu har jeg kun arbejdet med HTML, min hjemmeside er lavet
med Frontpage 2000, men kunne godt tænke mig at arbejde med CSS.

http://www.annejorg.dk

Jeg ved godt at jeg under CSS Tutorials kan få en indlæring i de
muligheder CSS giver.
Men det vil være lettere for mig hvis der findes en bog eller et
hæfte, som beskæftiger sig med CSS, selvfølgelig på Dansk.

Hvor kan jeg finde dette materiale?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 30-01-04 17:32

Jørgen Graae Jensen <jona@jensen.mail.dk> skrev bla:
> Hej ng
> Indtil nu har jeg kun arbejdet med HTML, min hjemmeside er lavet
> med Frontpage 2000, men kunne godt tænke mig at arbejde med CSS.

Hej Jørgen
For en billig penge kan du få et IDG hæfte som kan anbefales.

ps fjern dit valid XHTML fra din side det grænser til falsk varebetegnelse.

--
Mvh. John
www.design.jp-web.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-04 17:42

Jørgen Graae Jensen skrev:

>Jeg ved godt at jeg under CSS Tutorials kan få en indlæring i de
>muligheder CSS giver.

Det kan ikke blive nemmere.

--
Bertel

Fra : Christian

Dato : 30-01-04 19:29

Jørgen Graae Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
et
> hæfte, som beskæftiger sig med CSS, selvfølgelig på Dansk.

Tror næsten ikke det fås lettere. html.dk har lavet en meget let
forståelig vejledning. Kig på den, og du er i gang.

Ps. Din side er ikke valid XHTml f.eks <p
align="center">tekst</p> validerer ikke. Og du kan ikke gå ud fra
alle bruger html.dk til at komme på disse nyhedsgrupper, html.dk
har bare et link ind til dem. Så kan ikke bare sige "Css
Tutorialen".

--

Christian.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-04 22:07

Christian skrev:

> Ps. Din side er ikke valid XHTml

Nej - den er heller ikke valid html. Valideringsikonet antyder
XHTML1.1 mens den fejlplacerede doctypeerklæring siger XHTML 1.0
Strict. Uanset hvilken doctype man fortolker koden som, er der
mange fejl i koden.

Kigger man koden igennem, er det dog tydeligvis ikke xhtml-kode.
Enkeltelementer som img og hr er ikke lukket og nogle koder står
med stort.

> f.eks <p align="center">tekst</p> validerer ikke

Det er ikke nødvendigvis en fejl i xhtml - husk at xhtml 1.0 findes
i de samme tre varianter som html 4.01 - frameset, transitional og
strict. I strict (xhtml eller html) er align-parameteren forbudt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Graae Jensen

Dato : 30-01-04 23:46

> [...]
et
> hæfte, som beskæftiger sig med CSS, selvfølgelig på Dansk.

Hej ngér igen
Tak for jeres svar.
Jeg fjerner logoet fra min hjemmeside.

Fra : Lobais

Dato : 31-01-04 08:11

Fri, 30 Jan 2004 16:24:06 +0000. skrev Jørgen Graae Jensen:

> Men det vil være lettere for mig hvis der findes en bog eller et
> hæfte, som beskæftiger sig med CSS, selvfølgelig på Dansk.
>
> Hvor kan jeg finde dette materiale?

Det findes vel på biblioteket. Du skal dog regne med at bøger med 99%
garanti er mere eller mindre bagud for internettet.

--
Thomas
- "Visdom er ikke resultatet af en uddannelse,

Fra : Jørgen Graae Jensen

Dato : 31-01-04 10:58

> [...]
et
> hæfte, som beskæftiger sig med CSS, selvfølgelig på Dansk.

Hej igen
Efter rådet om at lære CSS direkte her fra HTML.dk er jeg så småt
begyndt, men er støt på en ting som er "lidt" besværlig.

Hvis jeg vil validere løbende efterhånden som jeg programmerer,
er det som jeg skriver "lidt" besværlig, at skulle på nettet hele
tiden.

Hvordan klarer jeg det. Kan jeg validere hjemme hos mig selv?

Fra : jopa

Dato : 31-01-04 11:04

Jørgen Graae Jensen <jona@jensen.mail.dk> skrev bla:

> Hvordan klarer jeg det. Kan jeg validere hjemme hos mig selv?

Ja da
Local file
gennemse

--
Mvh. John
www.design.jp-web.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 31-01-04 14:40

Derfor skal han jo alligevel online.

Fra : jopa

Dato : 31-01-04 15:24

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> skrev bla:
> Derfor skal han jo alligevel online.

Ja
Havde nok misforstået hans ?

--
Mvh. John
www.design.jp-web.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 31-01-04 13:50

Skaf dig TopStyle. Den kan validere offline.
Findes i en gratis lite version og i en pro version.
http://www.bradsoft.com/topstyle.

Fra : Lobais

Dato : 31-01-04 15:31

Sat, 31 Jan 2004 09:57:42 +0000. skrev Jørgen Graae Jensen:

> [...]
> tiden.
>
> Hvordan klarer jeg det. Kan jeg validere hjemme hos mig selv?

Hvis du bruger Opera eller Mozilla er det dejligt nemt. I opera kan du
bare højre klikke og sige valider. I mozilla kan du få en mouse gesture
til at gøre det samme. Ellers kan du jo bruge http://validator.w3.org/
med Local File.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-04 15:51

Lobais skrev:

>Hvis du bruger Opera eller Mozilla er det dejligt nemt. I opera kan du
>bare højre klikke og sige valider.

Derefter giver Opera én valget mellem at gå online eller at
annullere.

Hvor godt synes du selv at det går?

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-01-04 22:31

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev

> Derefter giver Opera én valget mellem at gå online eller at
> annullere.
>
> Hvor godt synes du selv at det går?

Bertel og Jens Peter har ret, man *skal* nødvendigvis online, for at
validere. Men Jopa og Lobias har da ret så langt, at man ikke behøver at
have en side liggende på nettet, for at få den valideret - Det kan gøres
'fra egen harddisk'.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-04 23:22

Erik Ginnerskov skrev:

>Bertel og Jens Peter har ret, man *skal* nødvendigvis online, for at
>validere.

Det har jeg nu ikke sagt. Man kan godt få en validator som kan
ligge på ens harddisk.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-01-04 23:33

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev

> Man kan godt få en validator som kan
> ligge på ens harddisk.

Jaså, hvilken? Hvor opdateret er den i forhold til dagens gældende
standarder.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-04 23:55

Erik Ginnerskov skrev:

>Jaså, hvilken? Hvor opdateret er den i forhold til dagens gældende
>standarder.

For 10 timer siden skrev Jens Peter Karlsen om det i denne her
tråd.

Jeg kender den ikke. Efter at jeg fik Stofanet, holdt jeg op med
at tænke på on- og offline.

--
Bertel

Fra : Lobais

Dato : 01-02-04 10:02

Sat, 31 Jan 2004 15:51:17 +0100. skrev Bertel Lund Hansen:

> Derefter giver Opera én valget mellem at gå online eller at
> annullere.
>
> Hvor godt synes du selv at det går?

Det har jeg aldrig lagt mærke til, adsl, men jeg troede problem var at
det var besværligt at gå hele vejen ind på siden.
Css validatoren kan vist nok downloades.

Fra : Jørgen Graae Jensen

Dato : 03-02-04 11:59

> [...]
et
> hæfte, som beskæftiger sig med CSS, selvfølgelig på Dansk.

Hej ngér
Jeg har nu fået min nuværende hjemmeside valideret og fået et
validerings resultat, som jeg ikke rigtig kan gennemskue.

Et typisk resultat er:
Line33, colum55: there is no attribute "HEIGHT" (explain)
nedenunder en linie med følgende html, som jeg bruger:

height="90%"><tr><td valign="top">

Under "90%" er der en lille pil som peger direkte op på det
første ".

Er der nogle som kan forklare mig hvad fejlen er og hvordan jeg
kan afhjælpe.

Jeg skal lige sige at på alle validerings resultaterne er den
lille pil vist forskellige steder på de enkelte linier.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-02-04 12:04

Jørgen Graae Jensen skrev:

> Et typisk resultat er:
> Line33, colum55: there is no attribute "HEIGHT" (explain)

Det betyder - direkte oversat - at attributten "HEIGHT" ikke findes
for det element du har brugt den på. Height findes for tabelceller
(td og th), men ikke for hele tabeller (table).

De to koder gør præcis det samme. Du kan roligt smide den sidste
(<center>) ud.

Her er fejlen - højde er som nævnt ikke gyldigt for en tabel.
--
Jens Gyldenkærne Clausen