absolute positioning scrolling får menu ti~
Fra : Lars

Dato : 22-04-01 12:03

Jeg har lavet et en menu med en absolute positionering (css) og når der
scrolles på siden, så følger denne menu med vha. et javascript, men den
hakker noget så grusomt! ;)

Er der nogen måde man kan få den til at stå stille, når der scrolles? er der
nogle parameter i nedenstående jeg kan sætte for den ikke hakker?

På forhånd tak

Lars Jensen

/***************************************************************************
*****
Tjekker om siden er scrollet, hvis den er så sættes menuen efter det...
****/
function checkScrolled(){
if(!oMenu.go)oMenu.css.top=eval(scrolled)+fromTop
if(bw.ns4) setTimeout('checkScrolled()',30)
}

/***************************************************************************
*****
Initierer siden, laver menuobjekterne og flytter menu til det rigtige sted
og viser den...
****/
function menuBarInit(){
oSub=new Array()
oTop=new Array()
for(i=0;i<numberOfMenus;i++){
oTop[i]=new makeMenuBar('divTop'+i,'divBg')
oSub[i]=new makeMenuBar('divSub'+i,'divBg.document.divTop'+i,1)
oSub[i].evnt.onmouseout=evOut;
}

//Flytter menubaren
oMenu=new makeMenuBar('divBg')
scrolled=bw.ns4?"window.pageYOffset":bw.ns5?"0":"document.body.scrollTop"
oMenu.css.top=eval(scrolled)+fromTop
oMenu.css.visibility='visible'
if(moveOnScroll) bw.dom ||
bw.ie4?window.onscroll=checkScrolled:checkScrolled();

P.S Hvis denne besked fremkommer flere gange er det en fejl, da jeg får mine
indlæg sendt tilbage til mig selv???!!! jeg har prøvet 3 gange og indlægget
kommer ikke op!

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-04-01 19:06

Lars skrev:

> [...]
> men den hakker noget så grusomt! ;)
>
> Er der nogen måde man kan få den til at stå stille, når der scrolles?

Du kan bruge en smart metode, der ikke involverer JavaScript, og som
ikke får menuen til at hakke, når man scroller. Metoden virker ikke i
Internet Explorer (heller ikke den nye version 6), men til gengæld
virker den i Konqueror (http://www.konqueror.org), Mozilla og Opera.

#lag {
position: fixed;
}

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Lars

Dato : 23-04-01 23:38

> [...]
> ikke får menuen til at hakke, når man scroller. Metoden virker ikke i
> Internet Explorer (heller ikke den nye version 6), men til gengæld

det var dog irriterende... hvorfor har man ikke taget den funktion med i IE
og NN!

/lars

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-04-01 23:42

Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> skrev

> Metoden virker ikke i Internet Explorer (heller ikke
> den nye version 6), men til gengæld virker den i
> Konqueror (http://www.konqueror.org), Mozilla og
> Opera.

1. MSIE 5.x 160190690 (77%)
2. MSIE 4.x 19439676 (9%)
3. Netscape 4.x 18656580 (9%)
4. Netscape comp. 3871243 (1%)
5. Unknow 1009373 (0%)
6. MSIE 2.x 715107 (0%)
7. Mozilla 5.x 635279 (0%)
8. Netscape 3.x 486814 (0%)
9. Opera x.x 482470 (0%)
10. MSIE 3.x 422106 (0%)
11. Netscape 2.x 17278 (0%)
12. MSIE 1.x 997 (0%)
13. Netscape 1.x 739 (0%)

> Du kan bruge en smart metode

Hvor smart er det?

Tallene er fra
http://www.thecounter.com/stats/2001/March/browser.html

--
Allan

Fra : Theis

Dato : 23-04-01 20:33

Hmm er der nogen særlig grund til at du poster samme spørgsmål tre
gange i samme tråd??

Fra : Lars

Dato : 23-04-01 21:24

læs i det tredje fremkomne indlæg...
[...]
men efter en dag, så kunne jeg se mine posts igen og så virkede det lige
pludselig...
jeg beklager fejlen, hvorend den så ligger...

/lars