Udskriftproblemer
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-04 18:24

Hej NG

Mine sider kan ikke udskrives fra Mozilla:

www.hjemmesideskolen.dk
http://hjem.get2net.dk/egin

Der sker følgende:
1. Sidste par bogstaver i lange linjer bliver slet ikke udskrevet.
Andre browsere smider i sådanne tilfælde ordet ned på næste
linje.
2. Det, der ikke kan være på første ark papir, kommer slet ikke ud.

Jeg har tjekket på andre sider, der er ikke noget i vejen med min Mozilla.
______

Denne side kan ikke udskrives fra (min) MSIE:

www.hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp

Browseren melder fejl og stopper processen, før den kommer i gang.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 22:59

Erik Ginnerskov skrev:

> Mine sider kan ikke udskrives fra Mozilla:
>
> www.hjemmesideskolen.dk
> http://hjem.get2net.dk/egin

Begge sider printes fint her (Mozilla 1.6 final, Windows 2000).

> Der sker følgende:
> 1. Sidste par bogstaver i lange linjer bliver slet ikke
> udskrevet.

Printer den sidehoved og menu med ud?

Hvilken version benytter du?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-04 23:55

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Begge sider printes fint her (Mozilla 1.6 final, Windows 2000).

> Printer den sidehoved og menu med ud?

Det skulle den ikke gerne gøre. De elementer er via css blanket i udskrift.

> Hvilken version benytter du?

Moz 1.5.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-04 00:30

Erik Ginnerskov skrev:

> Det skulle den ikke gerne gøre. De elementer er via css
> blanket i udskrift.

Det er jeg klar over - og Mozilla 1.6 som jeg benytter, skriver dem
da heller ikke ud. Jeg tænkte bare at når linjerne blev for lange,
var det måske fordi print-arket ikke blev læst.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 22:54

Erik Ginnerskov skrev:

> Denne side kan ikke udskrives fra (min) MSIE:
>
> www.hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp

Jeg får samme problem. Jeg skal ikke kunne sige om det er årsagen,
men jeg vil foreslå dig at ændre din første linje i dokumentet:

<!--[if IE]><?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?><![endif]-->

Kommentaren (uanset om den er conditional eller ej) får IE til at
gå i quirks mode, mens andre browsere går i standardmode. Hvis du
nøjes med xml-erklæringen får du samme resultat - IE i quirks mode
og Mozilla/Opera m.fl. i standardmode.

- Og hvis du helt fjerner xml-erklæringen (hvad jeg vil anbefale
hvis du ikke har helt særlige grunde til at bruge forskellige modes
på samme side), kommer IE også i standardmode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-04 23:52

> [...]

> men jeg vil foreslå dig at ændre din første linje i dokumentet:
>
> <!--[if IE]><?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?><![endif]-->

[klip]

> - Og hvis du helt fjerner xml-erklæringen (hvad jeg vil anbefale
> hvis du ikke har helt særlige grunde til at bruge forskellige modes
> på samme side), kommer IE også i standardmode.

Den linje er indsat for at gøre det muligt for brugere at markere og kopiere
en kodestump på siderne i IE 6. Uden den linje vil et forsøg på at markere
en kort passage resultere i, at hele siden markeres.

Kodestumpen er med andre ord et nødvendigt onde.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-04 00:34

Erik Ginnerskov skrev:

> Kodestumpen er med andre ord et nødvendigt onde.

Mon ikke det er quirks mode der er et nødvendigt onde? (jeg kan
ikke forestille mig andet der kan få IE til at skifte opførsel).

Som jeg skrev før, kan quirks mode også opnås ved en xml-erklæring
(uden conditionals). Og da Opera/Mozilla er ligeglade og xml-
erklæringen er fuldt legal at have før doctypen, ville jeg i stedet
for:

<!--[if IE]><?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?><![endif]-->

- bare skrive:

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 24-01-04 00:49

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Mon ikke det er quirks mode der er et nødvendigt onde? (jeg kan
> ikke forestille mig andet der kan få IE til at skifte opførsel).

En hurtig måde at teste på om IE6 rendere en side i standard eller
quirks mode, er at benytte følgende i adresselinien:
javascript:alert(document.compatMode);

Alert'er den "CSS1Compat" er det standard mode og "BackCompat" er det
quirks mode.

Og for at gøre det nemt har jeg lavet en favelet "PageInfo".
Se nyheden fra 23-09-2003
http://users.cybercity.dk/%7Edsl58854/

Hintzmann c",)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-01-04 21:36

"Erik Ginnerskov" <eginNOSPAM@html-faq.dk> skrev

> [...]
> linje.
> 2. Det, der ikke kan være på første ark papir, kommer slet ikke ud.

Fejlen er fundet: Ved at fjerne den absolutte positionering på
indholds-div'en kan Mozilla udskrive siderne.
Som en sidegevinst slipper jeg for at tvinge IE 6 i quirks-mode og alligevel
kan der kopieres kodestumper fra siderne - også fra IE 6.

> ______
>
> Denne side kan ikke udskrives fra (min) MSIE 6:
>
> www.hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp
>
> Browseren melder fejl og stopper processen, før den kommer i gang.

Ved forsøg på udskrift lyder fejlmeldingen på en javascriptfejl i linje
1402 - men siden er altså (i en foreløbig reduceret HD-version) kun på 714
linjer?
I øvrigt er der på den side kun indsat de samme javascripts, som optræder på
alle siderne.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-01-04 13:01

> [...]

> linjer?
> I øvrigt er der på den side kun indsat de samme javascripts, som optræder

Fandt selv fejlen. Der er tilsyneladende visse ord, som er 'reserverede' og
som således ikke må bruges til navngivning at et anker eller en id på siden.

Ved møjsommeligt at pille siden i småstumper fik jeg i hvert fald indkredset
fejlen til at ligge i en overskrift, hvori lå en id. Da jeg omdøbte denne
id, var fejlen væk:

<h2 id="tags">En overskrift</h2> gav fejl.

<h2 id="raekkefoelge">En overskrift</h2> giver ikke fejl.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin