Netværk i en boligforening
Fra : Lars Kramer

Dato : 22-04-01 14:31

Kære nyhedsgruppe!

Jeg håber der er nogen her som har lyst og tid til at hjælpe med lidt tips
og kommentarer.
Vi er en andelsboligforening på Vesterbro som er ved at planlægge et lokalt
netværk med henblik på deling af i første omgang en adsl-forbindelse via en
cisco 677 router, senere sandsynligvis bredbånd fra Bredbåndsbolaget eller
kabelnettet.dk eller hvem der nu måtte komme med det bedste tilbud. Vi er 23
lejligheder, og det vi har tænkt os indtil videre, er at købe en 24-ports
switch, og tilslutte hver lejlighed via kat.6 udstyr fra LexCom. Vi har
tænkt os dels at konsultere en professionel installatør umiddelbart inden vi
går igang, dels afsluttende med henblik på testning og udfærdigelse af
certifikat. Jeg har selv lavet en del research ved at kigge i bøger, blade
og på internettet, men står alligevel tilbage med lidt forskellige tvivl,
som der er måske er nogen som kan være behjælpelig med at svare på:

1) Kompatibilitet: Hvis vi vælger kategori 6 kabler og konnektorer fra
Lexcom, vil der så kunne opstå kompatibilitetsproblemer med kommende
kat.6-optimerede gigabit-switche?

2) Switch: Vil der for os være nogen praktisk forskel på om vi en køber en
billig 24 ports 10/100 switch fra fx Edimax til 3.800 kr. eller den lidt
dyrere fra 3Com til 6.900 kr. (begge fra Zitech), alternativt den nye fra
Edimax med 8 MB buffer og 2 Gigabit-porte til kr. 8.745? (se også næste
punkt)

3) Switch: Ville det mon være en god ide at ofre nogle tusind kr. ekstra på
en switch med 1-2 ekstra gigabit-porte (ud over de 24 10/100Mbit-porte), med
henblik på fremtidigt bredbåndskabel kommende ude fra gaden? Eller burde vi
snarere vente på deciderede kat.6-switche og så i mellemtiden blot købe en
billig switch uden gigabit-porte, som fx den ovenfor nævnte fra Edimax?

4) Når vi har muligheden for at installere switchen på en væghylde i et
aflåst fjernvarmerum i vores kælder, er der så nogen ide i at investere
penge i rack, patchpanel, patchkabler m.m.? Kunne man ikke bare tilslutte
utp-kablerne direkte til switchen, under forudsætning af at de er
forsvarligt monteret på væggen, og at der i øvrigt udvises forsigtighed med
ikke at beskadige dem ved træk el. lign.?

5) Hvis man i den samme lejlighed ønsker at tilslutte mere end en computer,
kan det så gøres ved at trække et kabel fra det oprindelige dataudtag hen
til et nyt dataudtag, evt. bruge et dataudtag med mere end eet stik, eller
har man brug for en hub/krydset kabel i sådant et tilfælde?

6) Jeg har læst at det er en god ide at have min. 20 cm overflødigt kabel
til rådighed ved dataudtaget, med henblik på evt. reterminering. Hvordan får
man bedst muligt plads til det, inde i selve vægdåsen, eller ude i
kabelbakken?
Det sidste har jeg lidt svært ved at forestille mig, da kablerne jo ikke må
bøjes for meget...

7) Er der nogen som kender en dato for hvornår kategori 6 bliver officiel,
og om det evt. kan betale sig at vente på det, fremfor at købe noget nu som
"kun" opfylder betingelserne i draft 7?

Det var en ordentlig bunke. Hvis der bare er nogen som har mulighed for at
svare på lidt af det, ville det være super-duper!

Mange venlige hilsener
Lars

Fra : Søren Klintrup

Dato : 22-04-01 14:52

"Lars Kramer" <lars_kramer10@hotmail.com> wrote in message
> 1) Kompatibilitet: Hvis vi vælger kategori 6 kabler og konnektorer fra
> Lexcom, vil der så kunne opstå kompatibilitetsproblemer med kommende
> kat.6-optimerede gigabit-switche?

Jeg kender ikke lexcom, men de benytter formegentlig en fast producent mht.
kabler osv. - find ud af hvad det er. Der skulle dog ikke være nogle
problemer på det punkt.

> [...]
> dyrere fra 3Com til 6.900 kr. (begge fra Zitech), alternativt den nye fra
> Edimax med 8 MB buffer og 2 Gigabit-porte til kr. 8.745? (se også næste

Kommer helt an på jeres fremtidsplaner samt krav, man kan argumentere for at
starte med en billig switch, med henblik på fremtidig udskiftning når man
f.eks. skal installere en fællesserver e.l.

Hvis den skal være klargjort til at sætte en server på vil jeg nok anbefale
en switch med noget Gigabit i - men det kommer helt an på hvilke beboere der
bor i andelsforeningen.

> [...]

> billig switch uden gigabit-porte, som fx den ovenfor nævnte fra Edimax?

Gbit porten skal du nok ikke forvente at få brug for mht bredbånd, det er
meget få steder hvor man har brug for over 100 Mbit.

Et lokalt filarkiv er nok mere sandsynligt.

> [...]
med
> ikke at beskadige dem ved træk el. lign.?

Et par 24 ports patchpaneler koster ikke specielt meget, det vil jeg helt
klart anbefale.

> [...]
> til et nyt dataudtag, evt. bruge et dataudtag med mere end eet stik, eller
> har man brug for en hub/krydset kabel i sådant et tilfælde?

Hvis der skal en ekstra computer på skal der enten sættes en lokal
hub/switch op ude i lejligheden eller der skal trækkes ekstra kabler og
bruges en ekstra port i hovedswitchen.

> [...]
> kabelbakken?
> Det sidste har jeg lidt svært ved at forestille mig, da kablerne jo ikke

Snak med jeres installatør om dette - det ved de helt sikkert en masse om
(ellers find en anden :)

Mvh
Søren Klintrup

Fra : Lars Kramer

Dato : 22-04-01 16:23

"Søren Klintrup" <bigchief@bigger.com> skrev i en meddelelse
> [...]
anbefale
> en switch med noget Gigabit i - men det kommer helt an på hvilke

Okay, jeg tror nu ikke vi vil få brug for en fællesserver, da vi kun
er max. 23 tilsluttede. Man kunne måske nok forestille sig en sådan
server brugt som lokal cache/proxy, men ellers er der vel ikke så
meget ide i en server?

> [...]
det er
> meget få steder hvor man har brug for over 100 Mbit.'

Men hvis de vil levere op til 10 Mbit pr. lejlighed til 23
lejligheder, er det så ikke, i hvert fald teoretisk, lidt i under
underkanten med kun 100Mbit fra gaden?

Mvh., og mange tak for dine svar
Lars

Fra : Søren Klintrup

Dato : 22-04-01 16:36

> [...]
> er max. 23 tilsluttede. Man kunne måske nok forestille sig en sådan
> server brugt som lokal cache/proxy, men ellers er der vel ikke så

Der er mange muligheder, f.eks. mailserver, nyhedsserver, chatserver,
filarkiv, tucows mirror oma.

> det er
>
> Men hvis de vil levere op til 10 Mbit pr. lejlighed til 23
> lejligheder, er det så ikke, i hvert fald teoretisk, lidt i under
> underkanten med kun 100Mbit fra gaden?

Du har sikkert kigget på bredbåndbolaget e.l. - de skriver at de leverer 10
Mbit per lejlighed - det de omtaler her er det netværk de leverer, ikke den
internetlinie de leverer... Linien fra boligforeningen har de ikke skrevet
noget om nogle steder, det betyder at det kan være alt fra 64 Kbit og
opefter, det er der ingen som ved noget om - det er ikke noget de vil ud
med.

Prøv at kontakte de forskellige udbydere med priser på faste linier ... det
vil nok få dit ambitionsniveau ned på et normalt niveau igen ... en 10 Mbit
port vil række meget langt med jeres behov.

Til sammenligning kan jeg sige at vi i Morbærhaven har en 4 Mbit linie til
1063 lejligheder (ca. 800 er tilmeldt).

Mvh
Søren Klintrup

Fra : Fie & Christian

Dato : 22-04-01 19:36

Hej

Vi er selv en andelsforening med 22 andelshavere som lige er blevet færdige
med at trække vores eget netværk med følgende specifikationer:

24 ports 10/100 Mbit Switch fra Netgear - 4250 kr
Hele nettet består af Utp Cat 5 kabler
Stik i lejligheder er Modular stik (RJ45)
Alt ender nede i kælderen, hvor også Router 677 fra WOL er placeret
Linien er 512/512 pt, men forventers at blive opgraderet til 2mbit/512 når
vi rigtig kommer i luften..

Vi har som skrevet selv trukket det hele, og har derved gjort det for ca
15000,- alt incl.
indhentede tilbud fra diverse netfirmaer lød på alt fra 30.000 til 45.000 kr
Så vi har sparet en del ved selv at gøre det, det mest spændende ved hele
processen var at bore på tværs af etagerne...

Vi har valgt at trække kablerne i kabelbakker i vores opgange, vi har ganske
som nævnt andetsteds. Vi har ikke problemer med at lade 30-40 cm kable ligge
i bakken, hvis det skulle vise sig at være problemer med stik etc. man kan
faktisk være ret hård ved kablet inde at det indvirker på
forbindelsen......dette er vores erfaring - derved ikke sagt at man ikek
skal være forsigtig, det er noget skidt at skulle trække en hel forbindelse
om..

Du taler om bredbånds bolaget ?? dem havde vi fat i, men de var kun
interesseret i at levere direkte til hver lejlighed, og gav ikke mulighed
for fil deling etc. via et intranet. De kan måske senere få lov til at
levere til os, men så bliver det til kælderen og alle deler så de "lovede"
10 mbit.

Samtidigt er det kun pt WOL som tillader at man deler sin linie mellem flere
personer.

Det var lidt fra mig :)

held og lykke med det hele.

Mvh

Christian

Fra : Anders Lund

Dato : 22-04-01 20:28

> Samtidigt er det kun pt WOL som tillader at man deler sin linie mellem
flere
> personer.
------Snip>

Ahh, det tror jeg ikke. Hvis det er ADSL du snarker om så kan du da også ved
både cc om tdc dele den med andre!

Mvh
Anders

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-04-01 21:02

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> wrote in message

> flere
> ------Snip>
>
> Ahh, det tror jeg ikke. Hvis det er ADSL du snarker om så kan du da også
ved
> både cc om tdc dele den med andre!

Ja du *kan* , men *må* man? , det er jeg ikke helt sikker på (man har ikke
måttet ihvertfald..)

/Dennis

Fra : Thomas Axelsen

Dato : 23-04-01 15:02

Hej

> ved
>
> Ja du *kan* , men *må* man? , det er jeg ikke helt sikker på (man har ikke
> måttet ihvertfald..)

Jo - det må man - ihvertfald med pro@access - der er så lidt andre (læs:
prækonfigureret router) problemer, men klippestabilt og hastigt kører det -
og dele må man også.

Mvh
Thomas Axelsen

Fra : Lars Kramer

Dato : 24-04-01 11:13

"Fie & Christian" <Dovenlas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Alt ender nede i kælderen, hvor også Router 677 fra WOL er placeret
> Linien er 512/512 pt, men forventers at blive opgraderet til 2mbit/512

Hej Christian

Mange tak for dit indlæg, I lyder jo som vores tvillingeforening
Måske vi kunne få lov at komme forbi en dag og se jeres netværk, hvis I
da ikke bor i Thy eller et andet sted meget langt fra hovedstaden?

Mange venlige hilsner
Lars

Fra : Lars Kramer

Dato : 24-04-01 11:07

Hej igen Søren

> Der er mange muligheder, f.eks. mailserver, nyhedsserver, chatserver,
> filarkiv, tucows mirror oma.

Okay, det var måske værd at overveje hen ad vejen.

> [...]
> noget om nogle steder, det betyder at det kan være alt fra 64 Kbit og
> opefter, det er der ingen som ved noget om - det er ikke noget de vil

BBB, jo, men også Kabelnettet.dk, som siger at de, ud over deres
radiobaserede løsning, også har planer om at udbyde via kabler i jorden.
De vil levere det samme som BBB, dvs. 10MBit pr. lejlighed, men til kun
99 kr. om måneden, hvor BBB har snakket om 295 kr. Til gengæld skal man
så selv betale for etablering af netværk, men hos BBB skal man også
betale et startgebyr på knap 1000 kr. pr. lejlighed, så det ender med at
blive nogenlunde det samme i etableringsomkostninger - men lad os nu se
om det holder. Jeg er selv lidt skeptisk over for om en så lav pris kan
holde...

Det er korrekt at BBB ikke har oplyst om hastighed på hovedlinien. Jeg
har skrevet til Kabelnettet.dk for at få svar på hvad det er de har
tænkt sig. Det lyder ikke som om nogen af dem har det hele helt
gennemtænkt endnu. Det er jo også big business vi snakker om her: antal
beboere i København ganget med et månedligt beløb på kr. 295 er jo
immervæk en del penge på langt sigt.

> [...]
Mbit
> port vil række meget langt med jeres behov.

For øjeblikket ja, helt enig. Men jeg tænker også på at udviklingen
drøner af sted. Om ikke så længe forestiller jeg mig at det vil begynde
at blive meget mere udbredt med tv, film, radio, musik, koncerter,
videotelefoni osv. over nettet, og, og så kommer man ikke langt med 100
k pr. lejlighed, eller 1 Mbit for den sags skyld. Derfor synes jeg det
er vigtigt for os at fremtidssikre os i det mindste hvad angår kablerne,
som jo er den største del af arbejdet med etablering af lokalnetværk.
Switchen kan vi nemmere skifte ud om et år eller to.

Det skal i øvrigt siges at det vi har tænkt os i første omgang er en
delt ADSL-linie på 2 Mbit, som koster 995 kr. månedligt inkl. leje af
router. Det beløb vil så blive fordelt blandt dem der hopper på. Med fx
10 personer (ud af 23) bliver det 100 pr. næse for en ret flot
hastighed. Hos Worldonline er oprettelsesprisen kr. 2.000. Og jeg ved at
de er gode til at holde hastigheden, idet jeg selv for øjeblikket sidder
med en 512 kbit linje. Spørgsmålet er så hvordan det vil fungere med
10-20 tilsluttede. Mao. om der vil ske en retfærdig fordeling af
hastigheden, eller om man kunne forestille sig at nogen kan komme til at
stjæle fra de andre ved at sidde og downlaode fx en hel masse mp3 ad ad
gangen. Men men mon ikke folk vil være nogenlunde betænksomme i så
henseende.

> Til sammenligning kan jeg sige at vi i Morbærhaven har en 4 Mbit linie
til
> 1063 lejligheder (ca. 800 er tilmeldt).

Oaky, det er en meget flot tilslutningsgrad.

Mange venlige hilsner
Lars Kramer

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 28-04-01 19:27

Hej,

> [...]

> Spørgsmålet er så hvordan det vil fungere med
> 10-20 tilsluttede. Mao. om der vil ske en retfærdig fordeling af

Nej, der vil ikke blive en retfærdig fordeling med en alminelig router.
Men alt efter hvilken form for brugere disse 10-20 er burde der ikke
blive de store problemer med 2Mbit.

Hvad der måske kan blive et større problem er de 512Kbit den anden vej.
Hvis disse 512Kbit bliver brugt fuldt ud af en eller anden kan det give
temmeligt store gener for andre brugere.

Der findes systemer til Linux og Freebsd der kan finde ud af at afhjælpe
den slags og der findes vist også meget dyre routere der kan. Men man
skal nok have nogen teknisk indsigt for at sætte den slags op.

> eller om man kunne forestille sig at nogen kan komme til at
> stjæle fra de andre ved at sidde og downlaode fx en hel masse mp3 ad
ad
> gangen.

Det kan man godt.

> Men men mon ikke folk vil være nogenlunde betænksomme i så
> henseende.

Det kommer nok an på i hvilket omfang folk kender hinanden og taler
sammen.

Venlig Hilsen

Christian Worm

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 22-04-01 21:15

>Men hvis de vil levere op til 10 Mbit pr. lejlighed til 23
>lejligheder, er det så ikke, i hvert fald teoretisk, lidt i under
>underkanten med kun 100Mbit fra gaden?

Så er det også kun i teorien. I praksis er 100 Mbit rigeligt til 2500
potentielle brugere. DTU i Lyngby leverer en 100 Mbit linie til
kollegierne i området, som i alt har ca. 2500 beboere. Jeg har ved
sjældne lejligheder hentet data med helt op til 1Mbyte i sekundet, men
det almindelige er under 100kbyte. Begrænsningen ligger ude på nettet.
Mit gæt er at du vil opleve en 2Mbit linie til deling som rigtig
hurtig.

Tomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-01 22:14

Tomas Pedersen skrev:

>Mit gæt er at du vil opleve en 2Mbit linie til deling som rigtig
>hurtig.

Det kan jeg bekræfte. På min datamatikerskole er der vel 200
studerende, og vi deler en 2 Mbit linje.

.... medmindre der er en gris der sætter 3 computere til at pumpe
filer hjem i døgndrift naturligvis.

--
Bertel

Fra : Frans Jensen

Dato : 22-04-01 23:57

On Sun, 22 Apr 2001 23:14:13 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamto@lundhansen.dk> wrote:

>Det kan jeg bekræfte. På min datamatikerskole er der vel 200
>studerende, og vi deler en 2 Mbit linje.
>
>... medmindre der er en gris der sætter 3 computere til at pumpe
>filer hjem i døgndrift naturligvis.

hvorfor på 3 computere,
er der da sat begrænsning på, hvor meget hver computer må/kan
"trække" fra netværket?

--
Filter: Postings With "Sv:" In Subjectline Are Redirected To /dev/null

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-01 09:04

Frans Jensen skrev:

>hvorfor på 3 computere,

For di en gris henter alle de gamle apparater op fra kælderen og
kobler dem på nettet.

>er der da sat begrænsning på, hvor meget hver computer må/kan
>"trække" fra netværket?

Nej, det var et tilfældigt tal.

--
Bertel

Kan man fjerne PowerArchiver fra new-menuen permanent?

Fra : Frans Jensen

Dato : 23-04-01 10:20

On Mon, 23 Apr 2001 10:04:02 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamto@lundhansen.dk> wrote:

>Fordi en gris henter alle de gamle apparater op fra kælderen og
>kobler dem på nettet.

det ville jeg da også gøre hvis jeg havde et stort download behov

>Nej, det var et tilfældigt tal.

javel

Fra : Hans Pedersen

Dato : 23-04-01 08:42

On Sun, 22 Apr 2001 15:31:21 +0200, "Lars Kramer"
<lars_kramer10@hotmail.com> wrote:

>Jeg håber der er nogen her som har lyst og tid til at hjælpe med lidt tips
>og kommentarer.

Jeg vil anbefale dig at rette kontakt til min gode ven, Brian
Hemstedt, som har været ansvarlig for opbygning af et stort netværk i
en afdeling af en boligforening her i Esbjerg. Hans adresse er
hemstedt[snabel-a]it-bakken[punktum]dk.

Han vil sikkert gerne komme med et par tricks til jeres konfiguration,
og en hel masse tricks til, hvordan I gennemfører projektet.

Hans Pedersen, Esbjerg
ICQ#: 9178476

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 23-04-01 22:35

In article <51n7etk96r5m75b8kun13iaidflbv8bu2c@4ax.com>, "Hans Pedersen"
<nyhedsgrupper@esenet.dk> wrote:

> Jeg vil anbefale dig at rette kontakt til min gode ven, Brian Hemstedt,
> som har været ansvarlig for .....</snip>

.. jeg tror nok det var det de havde hyret en konsulent til .. det Brian lavede
havde *intet* med kabling eller noget at
gøre

<snip>opbygning af et stort netværk i en afdeling
> [...]
>
> Han vil sikkert gerne komme med et par tricks til jeres konfiguration,
> og en hel masse tricks til, hvordan I gennemfører projektet.

/René

det er kun i sejlsport at en halv vind er go ....

Fra : Hans Pedersen

Dato : 23-04-01 23:15

On Mon, 23 Apr 2001 23:34:38 +0200, "Rene Mikkelsen"
<rene@serverrummet.dk> wrote:

>. jeg tror nok det var det de havde hyret en konsulent til .. det Brian lavede
>havde *intet* med kabling eller noget at
>gøre

I stand corrected...

Hans Pedersen, Esbjerg
ICQ#: 9178476
http://h2ns.dk

Fra : Lars Kramer

Dato : 24-04-01 10:39

Brian lavede

Okay, men så er det måske ham konsulenten vi skal have fat på, hvis han
ellers er anbefalelsesværdig?

Mvh. Lars

Fra : Arne Keller

Dato : 29-04-01 11:41

On Sun, 22 Apr 2001 15:31:21 +0200, "Lars Kramer"
<lars_kramer10@hotmail.com> wrote:

>Kære nyhedsgruppe!

Snip

>1) Kompatibilitet: Hvis vi vælger kategori 6 kabler og konnektorer fra
>Lexcom, vil der så kunne opstå kompatibilitetsproblemer med kommende
>kat.6-optimerede gigabit-switche?

Hvis man skal købe en ny kabling idag kan det varmt anbefales at gå
efter en "Cat 6" løsning.
Vælge et komplet system fra en leverandør.

Men der er kun ganske få producenter som faktisk kan levere en løsning
som overholder kravene i den seneste revision af standarden.

Se en skriftlig garanti for at de overholder 250Mhz positiv ACR, med 4
connections, det gør de færreste.
Få også en garanti for fremad og bagud kompabilitet mellem Cat5E og
Cat 6, her har en del producenter store problemer.

Sørg for at få en installation med garanti for funktionen, da det er
en investering som man må forvente skal forrente sig over en del år.

> [...]
>forsvarligt monteret på væggen, og at der i øvrigt udvises forsigtighed med
>ikke at beskadige dem ved træk el. lign.?

Installer altid faste tilslutninger i begge ender, derved undgås
fremtidige problemer med den faste installation.

Hvis i installerer RJ45 udtag i lejlighederne i udvendige dåser kan
det gøres ret billigt.
Krydsfeltet i fjernvarmerummet kan laves direkte på væggen i 110
paneler, det er en meget billig men stadig god teknisk løsning.

> [...]
>til et nyt dataudtag, evt. bruge et dataudtag med mere end eet stik, eller
>har man brug for en hub/krydset kabel i sådant et tilfælde?

Installer altid dobbeltudtag, det koster kun lidt mere end et enkelt,
så kan du forlænge det ene stik til en andet stik i lejligheden, det
er en af gundene til at 4 connections er vigtigt.

> [...]
>kabelbakken?
> Det sidste har jeg lidt svært ved at forestille mig, da kablerne jo ikke må

Hvis man lever installationen korrekt er der ikke brug for at
reterminere.
Kablet må ikke bøjes med mindre radius end 6 cm, det gør at man ikke
kan have ekstra kabel i dåsen, eller i små kanaler.

>7) Er der nogen som kender en dato for hvornår kategori 6 bliver officiel,
>og om det evt. kan betale sig at vente på det, fremfor at købe noget nu som
>"kun" opfylder betingelserne i draft 7?

Nej, jeg tror ikke at nogen kender en dato, men de fleste data ligger
klar nu så de største producenter på verdensmarkedet ser ud til at
være klar, jeg ville være mere forsigtig med små lokale firmaer.

Hvis du har tid til at vente er det da OK.
Men hvis du skal lave en installation nu, vil jeg helt klart gå efter
en "Cat 6" løsning.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.