Passive mode FTP ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 22-04-01 11:18

Hej!

Beklager hvis dette indlæg er dukket op flere gang - TD@'s
newsservere præsenterer åbenbart ikke postede indlæg inden 30-40
minutter efter de er postet, så jeg prøver lige via sunsite...

Jeg sidder i øjeblikket og roder med noget FTP sammen med en bekendt.
Han har sat en FTP server op, som jeg gerne skulle kunne forbinde til
(jeg sidder bag en firewall med NAT).

Problemet er, at jeg sagtens kan få etableret forbindelse på port 21,
men det går galt, når data-forbindelsen skal åbnes (f.eks. ls) - så
brokker firewall'en sig grundigt over indkommende forbindelser - selv
om MS IE burde bruge passive-mode til FTP.

Jeg har ingen problemer med FTP hos. f.eks. ftp.funet.fi med MS IE.

Jeg troede, at når man tvang en klient til at bruge passive mode (og
serveren understøtter det), så vil FTP-serveren ikke initiere
forbindelser mod klienten...

Når jeg forsøger at connecte til min bekendtes FTP server kan jeg se,
at login går godt, så vil klienten lave en "ls", hvor der først laves
TYPE A
200 Type set to A.
derefter
PASV
227 Entering Passive Mode (x,x,x,x,5,101)

Og så får jeg brok fra min firewall vedr. indkommende connections...

/Brian

Fra : Alex Holst

Dato : 22-04-01 12:25

Brian Ipsen <Spammers@blow.me> wrote:
> [...]
>
> Jeg troede, at når man tvang en klient til at bruge passive mode (og
>serveren understøtter det), så vil FTP-serveren ikke initiere

Det er korrekt, hvilket faar mig til at tro, at passive mode ikke virker.
Dette er i virkeligheden et problem med den ftpd din bekendte koerer, eller
maaske med IE. Jeg har vist aldrig faaet IE til at fatte passive FTP?

Hent en gratis ftp client der stoetter passive, og se om det virker.

Jeg vil lade vaere med at futte da jeg ikke boer futte til grupper medmindre
jeg kender deres fundats :) men jeg tror ikke denne snak hoerer til i
sikkerhed.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 22-04-01 14:16

On Sun, 22 Apr 2001 13:25:06 +0200, a@area51.dk (Alex Holst) wrote:

> [...]

>jeg kender deres fundats :) men jeg tror ikke denne snak hoerer til i

Måske, måske ikke.... Problemet er, at når jeg laver passive FTP mod
hans server får jeg hits på min firewall om indkommende pakker..
Spørgsmålet er så om jeg filtrerer for voldsomt, eller det er hans
ftp-server, der er problemet....

/Brian

Fra : Alex Holst

Dato : 22-04-01 14:27

> [...]
>hans server får jeg hits på min firewall om indkommende pakker..
>Spørgsmålet er så om jeg filtrerer for voldsomt, eller det er hans

Hvis du bruger passive FTP skal hans server ikke forsoege at forbinde sig
til din FTP client. Derfor siger jeg, at du skal sikre dig IE kan passive
FTP, for det tror jeg ikke den kan finde ud af uden en del hjaelp.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 22-04-01 14:48

On Sun, 22 Apr 2001 15:26:56 +0200, a@area51.dk (Alex Holst) wrote:

>Hvis du bruger passive FTP skal hans server ikke forsoege at forbinde sig
>til din FTP client. Derfor siger jeg, at du skal sikre dig IE kan passive
>FTP, for det tror jeg ikke den kan finde ud af uden en del hjaelp.

Jeg har prøvet med en klient med passive ftp - og hver gang fanges der
pakker i firewall'en... Hans Serv-U er åbenbart ikke så nem at tvinge
til passive FTP, når den sidder bag NAT...

Jeg FUT'er lige til dk.edb.internet.software, da det begynder at ligne
et ftp-server problem....

/Brian