Procedure ved vrag dykning ?
Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 14:52

Hej Alle, i erfarne vrag dykker,

da der jo ikke rigtig er nogen uddannelse der hed vrag dyk (jeg ved godt at
PADI har et specialaty, men ud over det) er der mange forskellige måder at
gøre tingene på, så det jeg godt kunne tænke mig vi diskuteret lidt her er
alle procedure omkring vrag dykning og penetrering,

lige fra start til slut af et dyk jeg kunne godt tænke mig vi fik gang i en
snak om alle detalje,

når man ankommer til vraget, kaster i så ankeret på det, hvordan binder i
på, bruger i makker line, går i ned i team af 2, 3 eller flere, når i
penetrære bruger i en line på 2mm eller bruger i en lang mellem line og kun
går ind en af gangen, hvilket udstyr bruger i når i penetrere osv. osv.

jeg ved der er en del af jer der er meget erfarne vrag dykker, og hver gang
jeg er ude med en ny klub gør de tingne på en anden måde en jeg har set de
andre steder, det kunne være sjovt med en lille snak om metoder og
procedure, argumenter for og imod osv.

--
for at svare direkte send til md(snabel-A)dmclub.dk
erstat "(snabel-A)" med "@"

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : KC

Dato : 04-02-04 16:30

Sådan gør vi når dyk foregår fra rib:

1. Sejler lige henover vragpositionen og får udslag på ekkolodet
2. Dropper straks et dræg (eller hvordan det nu staves) med en flyder i den
anden ende af tovet.
3. Sejler tæt forbi flyderen og bekræfter at der igen er udslag på
ekkolodet.
4. To dykkere følger tovet ned til dræget og binder dette fast på vraget -
og markerer (på diverse måder) at vraget er "slået"
5. I stille vejr kan vi godt finde på, at binde båden fast i torvet - i
uroligt vand bliver båden i nærheden af flyderen med et anker klar, hvis der
skulle opstå motorproblemer.
6. Dyk gennemføres, vraget plyndres for alt der kan slåes eller saves af
(det var vestjysk humor, overfortolk det nu ikke!!!!).
7. Sidste dykkerpar binder tovet af vraget og sender en dekobøje til
overfladen og båden følger dekobøjen som den naturligvis holder fri af.

Bliver dykkere væk fra tovet bruges dekobøje...

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster - Basic nitrox CMAS og PADI

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 20:29

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1. Sejler lige henover vragpositionen og får udslag på ekkolodet
> 2. Dropper straks et dræg (eller hvordan det nu staves) med en flyder i

hvad vejer en Dræg ?
hvor tygt tov bruger i til det ?

> 4. To dykkere følger tovet ned til dræget og binder dette fast på vraget -
> og markerer (på diverse måder) at vraget er "slået"

kan du komme med nogle eksembler på hvordan i får kominikeret det op til
båden ?

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : KC

Dato : 04-02-04 20:41

> den
>
> hvad vejer en Dræg ?

Et dræg er et "lod" med "modhagere på" vores i klubben er vist hjemmelavede
(tror jeg) de vejer vel 6-7 kilo vil jeg tro.

> hvor tygt tov bruger i til det ?

Vi har meget tov i forskellige længder og tykkelser, det er vel stort set
underordnet, det må bare ikke sprænge og ikke fylde for meget i rib'en.

Frank Andersen, Cimbria bruger et smart "slip-anker" (Frank kan selv
forklare nærmere)

> kan du komme med nogle eksembler på hvordan i får kominikeret det op til
> båden ?

Den gode gamle med et hiv er teoretisk, afhængigt af dybden kan man f.eks.
sende en tom sodavandsflaske afsted mod overfladen, det kunne også være
noget andet flydende som en mellemline (kender CMAS-dykkerne).

Vi kan også godt - på mindre dybder - aftale at hvis de to første dykkere
ikke kommer til overfladen efter X minutter så er bundtovet bundet på
vraget.

Det er klart at det afhænget meget af om overfladen skvulper, bruser, brager
eller er blik.

KC

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 21:45

> Vi kan også godt - på mindre dybder - aftale at hvis de to første dykkere
> ikke kommer til overfladen efter X minutter så er bundtovet bundet på
> vraget.

jeg var for ikke så lang tid siden ude for at, jeg var med som de første der
skulle binde på, vi havede aftalt at efter X tid var der bundetpå, broblemet
var bare at vi ikke havede remt vraget prasis, så der var lige lidt ov
svømme med tovet, der var meget strøm i over fladen men ikke meget på
dybden, men pludselig da jeg næsten var ved vraget begynte tover at være
vildt tung at trakke, jeg hev og slev for at få tovet hen til vraget, da jeg
endlig fik fat og bundet på, opdaget jeg hvorfor, for ud af mørket kom to
dykkere (det næste hold) og da der var strøm gad de ikke at svømme så de
havede bare trukket sig fram / ned af tovet (som jeg så havede trukket) så
var der ikke meget luft og bund tid tilbage ;-((((((((((((((((

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : KC

Dato : 04-02-04 22:18

Der findes dykkerfjolser i alle klubber, de fik vel dask med dit
pornobiks-lak-coatede bly?

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 23:23

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Der findes dykkerfjolser i alle klubber, de fik vel dask med dit
> pornobiks-lak-coatede bly?

ja det var endligt ikke for meget, men tænk nu hvis de kunne lide det, næste
gang stiller de op til dyk iført viking gummi dragt og hånd jern

hvilket minder mig om var det ikke Jan der havede en gummi dragt *fnis*
*fnis*

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : Nico

Dato : 04-02-04 20:28

> 6. Dyk gennemføres, vraget plyndres for alt der kan slåes eller saves af
> (det var vestjysk humor, overfortolk det nu ikke!!!!).

lol en formulering :)

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 23:26

HALOOOOOOO

hvor bliver alle de lange indlæg fra alle jer hard core vrag dykker af
??????

nu trode jeg lige vi kunne få en god diskusjon igang og så er alle bare gået
i vinter hi eller gider i bare ikke at svare ?

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 05-02-04 00:15

Her kan du se lidt om hvordan vi gør, set fra overfladen.

http://aalborgdyk.dk/gallery/2002-uge29?page=1

Hunden (dræget) er en stålcylinder, der vejer omkring 30 kg. den er
fastgjort i 10m stålwire. for enden af stålwiren er towet fastgjort sammen
med endnu en stålwire på 10m med 2 kroge der nemt kan samles og skilles
igen, men ikke kan gå op af sig selv. Denne wire låses omkring en solid
vragdel (ingen knob eller knuder). "Katten" er en lille bøje der fastgøres
til hunden inden den smides på vraget. Første hold "binder" på og frigør
"katten" så overflademandskabet kan se at der er bundet på. Vi samler katten
og bøjen op og fortøjrer til bundtovet. Bøjen forbliver fastgjort til
bundtovet, så vi i en nødsituation kan smide bøje og bundtov og sejle på
under 1 minut.
Der dykkes i hold af 2 dykkere evt. 3. Makkerline anvendes afhængig af
forholdene, uddannelse og ønsker.

MVH
Jan Kisak Rasmussen
aalborgdyk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-04 11:05

"Jan Kisak Rasmussen" <kisakREMOVE@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vragdel (ingen knob eller knuder). "Katten" er en lille bøje der fastgøres

Hej Jan, har du ikke et billed eller 2 da hunden og katten ?

skal det forståes sådanne at hvis hunden ikke rammer vraget men feks ligger
lige ved siden af, så tager det første hold der kommer ned fat i wiren med
de 2 kråge, og sætter dem fast på vraget, og på den måde er fri for at
skulle slæbe rundt på den 30kg tunge hund, er det rigtig forstået ?

hvordan med sidste hold og binde af osv ?
tager de bare krågen af og laver fri opstigning med deco bøje ?

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-02-04 12:23

"Morten Dall" <md(snabel-A)dmclub.dk> writes:

> [...]
> de 2 kråge, og sætter dem fast på vraget, og på den måde er fri for at
> skulle slæbe rundt på den 30kg tunge hund, er det rigtig forstået ?

Ja, antaget at løkken kan nå rundt om noget godt solidt, så er det
ikke nødvendigt at flytte hunden. Men det sker da af og til at hold 1
brokker sig højlydt over at de skulle flytte hunden 50 meter hen til
vraget, måske overdriver de lidt

> hvordan med sidste hold og binde af osv ?
> tager de bare krågen af og laver fri opstigning med deco bøje ?

Sidste hold aftaler med kaptajnen at efter X minutter smides trossen
til kutteren, så jordbær ligger frit i vandet (og der er dermed ikke
træk på torvet/hunden/løkken). Holdet dykker selvfølgelig færdig og
kommer når de vender tilbage til torvet frigøres løkken fra vraget og
hunden flyttes måske hvis der er risiko for at den kan hænge fast i
noget under optrækning.

Holdet laver opstigning langs torvet op til jordbæret og kommer
således op ved jordbæret og har noget at holde fast i. I mellemtiden
cirkulere kutteren rundt om vraget indtil dykkerne er i
overfladen. Når de er oppe kommer kutteren hen og samler dem op. Når
alle er om bord og folk er klar, så samles jordbæret op og hunden
hives tilbage ombord på båden.

Mvh
Thomas
Aalborg Sportsdykkerklub - http://aalborgdyk.dk

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Timo J

Dato : 06-02-04 00:25

"Thomas Rasmussen" <simpsons@invalid.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overfladen. Når de er oppe kommer kutteren hen og samler dem op. Når
> alle er om bord og folk er klar, så samles jordbæret op og hunden

Tja - og er der lidt sø, så river man halvdelen af skibssiden af... løfter
spillet som man fastgjorde kutteren i... Skærer jernpladerne over osv osv..
Der er ingen tvivl om at det virker at binde fast i vraget, men det er også
sikkert at vi ødelægger de vrag som kunne holde mange år mere ! Den eneste
måde der er acceptabel er at smide en stor bøje på vraget, opankre ved siden
af vraget og tilrigge en transport line, hvis der er meget strøm. Eller
naturligvis en opankringsbøje med ledeline til vraget..

Hvem af jer har ikke hørt "rygter" ( lad os bare kalde det det ) om at
spillet løsnede sig og faldt ned lige forand hr. X, eller at spillet,
blokken, siden ect ect.. var revet væk da dykkerene kom tilbage og de måtte
lave en fri opstigning... Den værste jeg har hørt om er en kutter der blev
holdt af en gammel kanon i blæsevejr... 30 ton kutter.. Kanon hmm 700 kg ?
der skal vist ikke regnes meget før man kan kalde de dykkere nogle klaphatte
!

--
Venligst / Best Regards

Timo Jattu

Scandinavian Diving Import
WWW.S-D-I.DK
WWW.SPEARFISHING.DK - WWW.FREEDIVING.DK
WWW.UW-RUGBY.DK - WWW.SCUBADIVER:DK

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-02-04 08:28

"Timo J" <Timo*Remove*@s-d-i.dk> writes:

> [...]
> af vraget og tilrigge en transport line, hvis der er meget strøm. Eller
> naturligvis en opankringsbøje med ledeline til vraget..

Der er mange ting der ville være ideelt, men hvis hold 1 bruger den
invendige side af hovedet når de binder på, så er der altså ikke så
stor risiko for at der sker noget med hverken vrag eller
kutter. Alternativet som jeg ser det er, at der istedet bliver trukket
anker hen over kutteren, og det er der vel ingen der ønsker? Udover at
være skadeligt så ødelægger det også sigten og kan gøre det besværligt
at få ankeret op. Man kunne jo ønske at nogen ville droppe en meget
store beton blok 1 meter fra vraget med en god kraftig line og bøje
til overfladen, men det sker jo nok ikke lige med det første.

/Thomas

Fra : Timo J

Dato : 06-02-04 14:00

> [...]
> store beton blok 1 meter fra vraget med en god kraftig line og bøje
> til overfladen, men det sker jo nok ikke lige med det første.

GPS.... Det burde ikke kunne ske, men okay det er ikke alle der lige kan
håndtere et skib fornuftigt...

Timo.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-02-04 14:10

"Timo J" <Timo*Remove*@s-d-i.dk> writes:

> GPS.... Det burde ikke kunne ske, men okay det er ikke alle der lige kan
> håndtere et skib fornuftigt...

Well... det kommer vel meget an på hvad det er for et skib? Er det en
rib eller lign der kan reagere på et splitsekund så kan man sagtens
ramme perfekt. En stor tung kutter er nok noget lidt andet, desuden er
GPS sådan set heller ikke garanteret præcis nok til at kunne skyde
vrag med. Vi (aalborgdyk.dk) bruger både GPS og ekkolod, GPS'en er god
til at komme til lokationen, men for det endelig skud på vraget, der
er det ekkolodet der bliver brugt. Men det er vel også nemmere at
skyde vrag end at skyde lige ved siden af vraget?

/Thomas

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 07-02-04 13:07

Hvad er det for et skib DU kan ankre op lige ved siden af vraget, lave
ledeline mm. Når vi snakker vækslende strøm- og vindforhold
(Kattegat/Vestkyst). Bunddybde 30 - 40m. Og så være sikker på at
båden/kutteren er i nærheden (ledeline længde?) af vraget 2 timer efter.

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-02-04 08:05

> [...]
gået
> i vinter hi eller gider i bare ikke at svare ?

For en vragdykker i rutinerne ligegyldige da det drejer sig om vraget og
ikke dykningen. Hvis det var muligt ville mange sikkert fortrække at man tog
vraget op på land så det kunne undersøges rigtigt. For os andre der "dykker
på vrag" er dette emne blevet diskuteret om og om igen her i gruppen, især i
sammenhæng med DIR vragdykning.

Nu må det da snart holde op med at BLÆSE!!!!!!!!

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-02-04 07:59

> 6. Dyk gennemføres, vraget plyndres for alt der kan slåes eller saves af
> (det var vestjysk humor, overfortolk det nu ikke!!!!).

Lyder fornuftigt, alle de tungmetaller ligger bare og forurener!!!

> 7. Sidste dykkerpar binder tovet af vraget og sender en dekobøje til
> overfladen og båden følger dekobøjen som den naturligvis holder fri af.

Hvorfor følger de ikke bare bundtovet op?

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-02-04 07:57

Vi plejer at smide et dræg på 7-8 kilo med 5-6 meter kæde på vraget. I
overfladen en mellem stor bøje med en lille strømbøje bundet på så man kan
se hvilken vej strømmen går når man smider første hold i vandet.

Første hold binder bundtovet fast med kæden et sikkert sted på vraget og
båden bliver bundet fast til bundtovet når det er sket. Vi skelner ikke
imellem vragdykning og andre former for dykning.

Sidste hold bind af og følger bundtovet op til båden. Hvis strømmen er
krafigt binder vi båden af først så man ikke bliver trukket op.

I mine øjne er der kun det at finde vraget, bind på og af der er forskellen.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk