STP vs. UTP?
Fra : Kim Noer

Dato : 22-04-01 03:08

Davsen..

Er der nogen reel fordel ved at vælge STP frem for UTP (100BaseT) og hvad
beskyttes der? Os, maskiner osv, eller kablerens 'flow af info' ? Jeg er på
vej til at omkable ca. 25 maskiner (kontobrug, 1 switch), så derfor ville
det være smart nu at bestemme sig om det ene eller andet.

--
CPU stuff : http://www.tech-report.com/cpu
"I'll connect the dots for you: cheap MHz + dumb public = profit" -Paul

Fra : Jens

Dato : 22-04-01 04:04

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> vej til at omkable ca. 25 maskiner (kontobrug, 1 switch), så derfor ville
> det være smart nu at bestemme sig om det ene eller andet.

Vælg du blot stille og roligt UTP. STP = Shielded Twisted Pair har jeg kun
oplevet nødvendigt i et miljø med "utroligt" meget elektrisk støj (kort
fortalt).

Jens

Fra : Lars Kramer

Dato : 22-04-01 10:13

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kun
> oplevet nødvendigt i et miljø med "utroligt" meget elektrisk støj (kort

Hej
Vi er en forening der skal have 24 lejligheder tilsluttet en switch i vores
kælder, og overvejer i den forbindelse at lægge kablerne i samme kabelbakke
som indeholder antennekabel fra Teledanmark. Ville det så ikke være en god
ide i den forbindelse med et STP-kabel?

Mvh. Lars Kramer

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-04-01 15:37

Lars Kramer wrote:

> [...]
> som indeholder antennekabel fra Teledanmark. Ville det så ikke være en god

Bruger man skærmede kabler, skal man have 110% styr på hvad man laver, for
ikke at få flere problemer, end man løser. Generelt er skærmede kabler kun
nødvendige, når der er så meget støj, at man bør anvende fiber-kabler...

M.v.h.

Jonathan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-01 15:43

Jonathan Stein skrev:

> Bruger man skærmede kabler, skal man have 110% styr på hvad man laver, for
>ikke at få flere problemer, end man løser.

Hvilke problemer kan de skabe?

--
Bertel

Fra : Lars Kramer

Dato : 22-04-01 16:32

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke problemer kan de skabe?

Efter hvad jeg har hørt, skulle de være en del vanskeligere at
påmontere konnektorer korrekt, med desto større risiko for
dataforstyrrelser.

Til gengæld skulle de byde på en mærkbart bedre
transmitteringsevne/NVP-værdi, jf.
http://www1.lk.dk/public/produkter/lexcom/ActiveNVP.asp

Men de koster vist også en bid mere, ud over vanskeligheden i
installation.

Lars

Fra : [Ex] Pita

Dato : 22-04-01 17:10

+ problemer med jordforbindlesen
de comps der bliver forbundel med stp skal have den samme jordforbindelse,
ellers kan de gå gruelig galt

Fra : Arne Keller

Dato : 29-04-01 11:09

On Sun, 22 Apr 2001 17:31:37 +0200, "Lars Kramer"
<lars_kramer10@hotmail.com> wrote:

snip

>Til gengæld skulle de byde på en mærkbart bedre
>transmitteringsevne/NVP-værdi, jf.
>http://www1.lk.dk/public/produkter/lexcom/ActiveNVP.asp

NVP værdien er et tal for udbredelseshastigheden af det elektriske
signal i kablet.
Denne værdi anvendes for at indstille måleudstyret så korrekt længde
på kablerne opgives.
NVP har ingen indflydelse på transmissionskvaliteten.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-04-01 19:35

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvilke problemer kan de skabe?

Hvis du f.eks kun afslutter skærmen korrekt i den ene ende så har du
pludselig en lang 'antenne' til at opfange støj.
Så kan du næsten selv regne resten ud ;)
Derfor er det meget vigtigt man afslutter skærmen korrekt i *begge* ender
(ydermere kan de skabe nogle ganske ubehagelige opleveser for dem der skal
skifte kablerne hvis computerne ikke er jordet ;))

/Dennis

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-04-01 22:56

Dennis Pedersen wrote:

> Derfor er det meget vigtigt man afslutter skærmen korrekt i *begge* ender
> (ydermere kan de skabe nogle ganske ubehagelige opleveser for dem der skal
> skifte kablerne hvis computerne ikke er jordet ;))

Og her er det man skal holde tungen lige i munden med hensyn til korrekt, for
"korrekt" er IKKE altid lig "forbundet" !

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-04-01 18:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvilke problemer kan de skabe?

Man kan risikere at skabe en antenne, der direkte opsamler støj, hvis man har
ikke styr på jording og skærmforbindelserne. Mon ikke der er noget på
http://www.kabling.dk/ ?
- Arne nævnte så vidt jeg husker et kabel fra Alcatel, der er dobbelt-skærmet
for at undgå disse problemer.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Arne Keller

Dato : 29-04-01 11:05

On Sun, 22 Apr 2001 16:42:47 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamto@lundhansen.dk> wrote:

>Hvilke problemer kan de skabe?

Bare for at nævne de væsentligste:
- Skærmen dæmper signalet og gør det derfor sværere at dekode signalet
ved modtageren.
- Skærmen foringer ballancen i de enkelte par, på grund af
inpedansændringer.
- Skærmen etablerer strømsløjfer og vaggabonderende strømme i
installationen.
- Hvis skærmen ikke monteres korrekt overalt, eller der ikke monteres
skærmede patch og dropkabler, forværres støjforholdene væsentligt.