Validering af form
Fra : Thomas Voller

Dato : 31-01-04 12:53

Hej javascript-eksperter.

Jeg har et lille problem, jeg ikke ved, hvordan jeg kan løse. Jeg validerer
en form når denne afsendes. Et uddrag af denne form og javascriptet jeg
bruger kan ses her:
http://www.voller.dk/rod/ValidateTest.html. Se venligst i kildekoden for at
se javascriptet.

Problemet er: E-mail-adresse feltet må gerne være tomt. Det er ikke påkrævet
at brugeren af siden indtaster sin e-mailadresse, PÅ NÆR hvis brugeren har
markeret feltet "Send info".
Med andre ord: Hvis brugeren sætter hak i feltet "Send info", så SKAL
brugeren også indtaste en korrekt e-mailadresse i E-mail-adresse feltet.

Hvordan skal jeg angribe det problem?

Mvh. Thomas.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 31-01-04 15:54

"Thomas Voller" <voller@nospam-voller.dk> writes:

> [...]
> Med andre ord: Hvis brugeren sætter hak i feltet "Send info", så SKAL
> brugeren også indtaste en korrekt e-mailadresse i E-mail-adresse feltet.

if (this.form.elements["checkbox"].checked &&
! isEmail(thisform.elements["emailadresse"].value)) {
// fejl
}

/L

Fra : Thomas Voller

Dato : 31-01-04 17:40

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev
> if (this.form.elements["checkbox"].checked &&
> ! isEmail(thisform.elements["emailadresse"].value)) {
> // fejl
> }

Tak for hjælpen.

Der var lige et punktum for meget ved this.form, men konceptet virker fint
nok. Desuden har jeg valgt at checke om
thisform.elements["emailadresse"].value er tom i stedet for at checke om det
er en e-mail-adresse. Så slipper jeg for, at validatoren både brokker sig
over man skal angive en e-mail-adresse og at man intastede e-mail-adresse
ikke er korrekt.

Mvh. Thomas.