Relation mellem to felter i DB
Fra : Jacob ..

Dato : 28-01-04 22:08

Jeg ved at dette ikke er en desideret database, men jeg kan ikke
connecte til database-NG'en.

Jeg har to tabeller:

1) tblPerson (Felter: ID & Navn)
2) tblArtikler (Felter ArtID & ArtNavn)

Når en person skriver en artikel, får artiklen et ArtID og den
pågældene persons navn føres i tblArtikler ArtNavn.

Kan jeg i tblPerson lave et felt der hedder ArtAntal som tæller
alle ArtID'er med den der har samme Navn som ArtNavn?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-01-04 15:19

On Wed, 28 Jan 2004 21:07:54 +0000 (UTC), Jacob .. <laessoe@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>
>Når en person skriver en artikel, får artiklen et ArtID og den
>pågældene persons navn føres i tblArtikler ArtNavn.

Jeg er lidt i tivl om, hvorvidt artNavn *kun* indeholder forfatterens
navn eller også artiklens navn?

Det vil være smartest at have et relateret felt i tblArtikler, som
henviser direkte til tblPerson.ID.

altså: tblArtikler (Felter: ArtID, ArtNavn, PersonId)

>Kan jeg i tblPerson lave et felt der hedder ArtAntal som tæller
>alle ArtID'er med den der har samme Navn som ArtNavn?

Nej, du skal lave det som en forespørgsel - noget i retning af:
SELECT DISTINCTROW tblPerson.PersonId, tblPerson.PersonNavn, Count(*)
AS [AntalArtikler]
FROM tblPerson INNER JOIN tblArtikler ON tblPerson.PersonId =
tblArtikler.PersonId
GROUP BY tblPerson.PersonId, tblPerson.PersonNavn;

Den vil vise 3 felter: PersonId, PersonNavn, AntalArtikler
(Ret selv lige navnene til - de er kopieret fra et eksempel i Access.)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 29-01-04 21:43

> [...]
> tblArtikler.PersonId
> GROUP BY tblPerson.PersonId, tblPerson.PersonNavn;

Den virkede ikke - alle de relationer har gjort mig helt rundtosset!
Forsøger igen i morgen.

---

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-01-04 22:28

On Thu, 29 Jan 2004 15:19:22 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>On Wed, 28 Jan 2004 21:07:54 +0000 (UTC), Jacob .. <laessoe@yahoo.com>
>wrote:
<snip>

> [...]
>
>Den vil vise 3 felter: PersonId, PersonNavn, AntalArtikler
>(Ret selv lige navnene til - de er kopieret fra et eksempel i Access.)

Det er vist ikke specielt klart, men forudsætningen er, at der er to
tabeller:
tblPerson:
PersonId
PersonNavn