Hævesæk
Fra : Michael Holm

Dato : 28-01-04 12:49

Hej NG

Jeg er på udkig efter en hævesæk på ca. 1000 kg.

evt. 2X500 kg.

Er der nogle der har en brugt til at ligge som de vil sælge.

Jeg har overvejet at bruge en "bigbag" Sådan en man f.eks. får træpiller

http://www.hedestoker.dk/shop/category_id_152/traepiller%20%20briketter.htm

Er der nogen der har erfaring med dette?

Hilsen Holm

Fra : Morten Holst

Dato : 28-01-04 23:43

Det kommer nok an på hvad du skal hæve.
Umiddelbart lyder det da som en udemærket og billig løsning med sækken men
jeg ved ikke om den er tæt. Du har heller ikke nogen udluftningsventil så du
kan udlufte sækken.

Jeg vil meget gerne hører om din erfaring.

Morten Holst

Fra : Erik Larsen

Dato : 29-01-04 09:41

Hej

Det virker fint med "bigbag" sække. Vi bruger normalt dem der
leveres fiske foder i. De har fordelen at der er en stor plastik pose
uden om som vi tager af om kommer inden i "bigbag'en" så den er luft tæt.

Et godt råd ved luft fyldning af sækken, er at sætte kraftig slange udover
flaske ventilen på den flaske som der anvendes til at fylde sækken fra.
Den anden ende af slangen sættes ind i sækken, og så er det muligt at
ligge i pæn afstand og fylde den.

Vi har anvendt dette princip med succes, og hævet skibs skruer med
en vægt på op til 1800 kg. (med bjergning tilladelse naturligvis).

Se evt. billeder på http://www.nuts.dk/vrag-udstilling-2000/

Mvh. Erik Larsen

Fra : Kalle

Dato : 29-01-04 11:11

Jeg bliver så ked når jeg kommer ned for at se f.eks. skruen på et vrag og
den så mangler!!
Det kan godt være at man har fået tilladelse til at hæve den oa, men den er
en del af min helheds oplevelse når jeg dykker. Hvor meget skal der fjernes
fra et vrag før det ikke længere er interessant?
Hvor sjov er et vrag egentligt hvis der kun er skelettet tilbage, eller
aftrykket i sandbunden efter vraget??

Casper

Fra : Allan Jensen

Dato : 29-01-04 12:22

.....> Hvor meget skal der fjernes
fra et vrag før det ikke længere er interessant?<

Et lidt underligt spørgsmål ikke, for det er vel ret individuelt.

For mit vedkommende er det da ret ligegyldigt, for jeg har haft nogen af
mine bedste dyk på vrag, hvor der har været dykket meget igennem 20 år og
hvor næsten alt messing er fjernet. Dette er selvom jeg også selv har været
med til at finde, identificere og "plyndre" adskillige vrag gennem årene.

I den forbindelse kan jeg iøvrigt fortælle, at selvom et vrag er fuldstændig
urørt, så kan der gå adskillige dyk, før man finder noget i mudderet og
dermed opdager at det er urørt.

Omvendt er der for den årvågne og nysgerrige dykker, som sætter sig lidt ind
i sagerne, masser af oplevelser på næsten alle vrag.

Hvis du ikke synes du ser nok på de vrag du dykker på, så er det nok fordi
du dykker for lidt, eller trænger til briller

m.v.h. Allan

Fra : Nicholas

Dato : 29-01-04 14:11

I forlængelse af Allans indlæg kan jeg tilføje at en stor del af sekstanten
på Ceylon blev fundet for 14 dage siden (Og jeg var ikke den heldige ØV)

Og den er der dykket på i rigtig mange år....(Nogen der ved hvor mange ?)

Med til historien hører vel også at den var begravet i mudder, og kun ca. 1
cm af den var synlig... - Nu kan man så nyde den smukke genstand, fremfor at
ingen ser den i mudderet

Nick

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-01-04 14:53

Nicholas wrote:
> Med til historien hører vel også at den var begravet i mudder, og kun
> ca. 1 cm af den var synlig... - Nu kan man så nyde den smukke
> genstand, fremfor at ingen ser den i mudderet

Der er forskel på at fjerne løsgenstande som ligger begravet i mudderet og
fjerne en kæmpe skrue, eller andre ting som udgør helheds indtrykket af
skibet. Jeg har f.eks. dykket på et vrag af den ene grund at der stod et
kæmpe flot rat på dækket mens resten af skibet var sunket helt sammen. Den
dag en eller anden finder på at fjerne rattet for at stille det i hans
garage har vi et vrag mindre at dykke på.

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-01-04 15:12

Jonas Lüttichau <j@FJERNDETmagnetix.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40190f5f$0$95044$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> dag en eller anden finder på at fjerne rattet for at stille det i hans
> garage har vi et vrag mindre at dykke på.

Tænk at dykke på et rat. Det er da for sølle. Hvis du nogen sinde får lyst
til at dykke på et stort anker så ved jeg hvor der er et
Med hensyn til hævesæk på 1000 Kg så har jeg aldrig selv set en sådan men
disse har hævesække i alle størrelser:
http://www.subsalve.com/

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-01-04 15:41

Allan Hansen wrote:
> Tænk at dykke på et rat. Det er da for sølle. Hvis du nogen sinde får
> lyst til at dykke på et stort anker så ved jeg hvor der er et

Det var et flot rat
http://www.nolimitsdiving.dk/nld/Ture/Ekspeditioner/Ekspeditioner_billeder/Valter4.jpg

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-01-04 15:45

Allan Hansen wrote:
> Tænk at dykke på et rat. Det er da for sølle. Hvis du nogen sinde får
> lyst til at dykke på et stort anker så ved jeg hvor der er et

Det her er faktisk bedre...
http://www.nolimitsdiving.dk/nld/Ture/Ekspeditioner/Ekspeditioner_billeder/Valter2.jpg

Fra : Henrik

Dato : 29-01-04 21:18

Uha, hvor bliver jeg træt i hoved af at høre sådan noget vrøvl...

Hvad skal det til for ??? Her taler jeg om denne plyndring?? Jeg har set
folk dykke ned med koben etc, for at få en suvenir, for det er å så
autentisk at have et koøje etc liggende hjemme bagerst i garagen, som
aligevel skal smide ud for de det bare ligger og fylder om 5 år.
Jeg kan ikk sige det for ofte, lad tingene være dernede! Du finder noget i
muderet... Tjek.. Se på det, og lig det tilbage på bunden, så kommer den
næste dykker og finder det, og det gør måske at det bliver hans bedste dyk
til dato... Det andet er sq super egoistisk og en stor del ubetænksomt.

Men det er så bare min ydmyg holdning.

Henrik

Fra : Allan Jensen

Dato : 30-01-04 09:11

.....ja hvis man lægger det bagerst i garagen, så er jeg enige i at det
ligger bedre på vraget.

m.v.h. Allan

Fra : Michael Holm

Dato : 30-01-04 10:07

Stop Stop

Inden vi begynder at at begå harpun bevæpnet
vrag røveri mod diverse Torsk, så kunne flg.
også være en mulighed for at have brug for en hævesæk.

Hvad nu hvis vi antager at jeg har fået
lov til at hæve en gl. bøje sten som min
gl. far kunne bruge til at lave en svej plads
til sin lille fiske jolle.

Hvad nu hvis jeg har tabt MIN opåhængsmotor
og gerne vil hæve den.

MVH Holm

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-01-04 15:20

Michael Holm wrote:
> Hvad nu hvis jeg har tabt MIN opåhængsmotor
> og gerne vil hæve den.

Jeg tror ikke det er specielt møntet på dig eller hvad du skal bruge din sæk
til. Men en mere general betragtning.

Fra : Nyheder

Dato : 30-01-04 21:53

http://www.gleco.dk/glecodk/ssaek.html