[Mysql] WHERE del bliver ikke overholdt
Fra : Morten Winther

Dato : 21-04-01 22:06

Jeg har et problem med denne query, da mysql viser alle rækker selvom
linkaccess.access_id er tom.

Problemet opstår mår jeg sætter "AND linkaccess.access_id = 24" på den
sidste join for at den ikke skal lave unødvendige joins.

Hvis jeg fjerner "AND linkaccess.access_id = 24" fra LEFT joinen virker
WHERE delen.

Hvad er det da sker? En where del må da ikke sådan ses bort fra.

SELECT DISTINCT linklist.link_id, linklist.title, linklist.url,
date_format(linklist.last_time,'%d.%m.%y %H:%i') as opdateret,
userlist.user_name as oprettetaf, userlist.user_id as oprettetid,
linklist.owner_id, linkaccess.access_id
FROM linklist
LEFT JOIN userlist ON userlist.user_id = linklist.owner_id
LEFT JOIN linkaccess ON linkaccess.link_id = linklist.link_id AND
linkaccess.access_id = 24
WHERE linkaccess.access_id = 24

/ morten

Fra : Nis Jørgensen

Dato : 22-04-01 14:52

On Sat, 21 Apr 2001 23:06:29 +0200, "Morten Winther" <mw@get2net.dk> wrote:

> [...]
>LEFT JOIN userlist ON userlist.user_id = linklist.owner_id
>LEFT JOIN linkaccess ON linkaccess.link_id = linklist.link_id AND

Hvorfor bruger du "LEFT JOIN" hvis du kun vil have rækker, hvor der er data i
linkaccess-tabellen?

Og hvad er formålet med at angive "linkaccess.access_id = 24" både i
join-udtrykket og where-udtrykket?

Jeg vil tro at problemet skyldes at MySQL ignorerer where-udtrykket, fordi den
er identisk med en del af join-udtrykket. Desværre har join-udtrykket ikke den
tilsigtede virkning. "LEFT JOIN" medfører at du får alle rækker, hvor
join-udtrykket er opfyldt, plus en række for hver post i linklist der ikke har
mindst en post i linkaccess der opfylder join-udtrykket.

--
Med venlige hilsner

Nis Jørgensen, Albertslund

Actual code behavior may differ from intended.

Fra : Morten Winther

Dato : 22-04-01 17:23

"Nis Jørgensen" <nis@dkik.dk> wrote in message

> [...]
har
> mindst en post i linkaccess der opfylder join-udtrykket.

Nu var denne query noget jeg havde kogt lidt ned så den ikke var så lang.
Normalt er der flere joins + en længere WHERE del.

Jeg har dog læst at Mysql udfører LEFT joins ved at omforme dem til noget
den sætter i where delen. Det giver en meget god idé til hvorfor det gik
galt, da det må have givet noget dobbelt konfekt.

/ morten