Klinker på trægulv ?
Fra : Ukendt

Dato : 26-01-04 12:59

Kan man lægge klinker ovenpå et alm. ( gammelt ) plankegulv ?
Er det nødvendigt, at rive hele gulvet op først eller kan man godt lægge
klinkerne direkte på, hvis man f.eks. bruger sådan noget cement (som hedder
?), der jævner gulvet først ?
Der er krybekælder under gulvet, hvis det skulle have nogen betydning.

Mvhj. www.tjekmig.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 26-01-04 14:16

Buffy wrote:
> [...]
> klinkerne direkte på, hvis man f.eks. bruger sådan noget cement (som hedder

Det har ikke den store betydning andet end for et syns skyld.
Niveleringen kan du jo lave i limen.

> Der er krybekælder under gulvet, hvis det skulle have nogen betydning.

Det skulle *vidst* kunne lade sig gøre:

Hvis gulvet kan bære.
Hvis du bruger noget fleksibel lim og fugemasse (og klinker?!).

Problemet er jo at trægulvet giver sig når du går på det - og ifm med
ændret luftfugtighed, dermed knækker den stive lim og fugerne du har
lagt ovenpå.

Jeg kunne _Aldrig_ finde på at gøre det, men derfor kan det jo godt være
at det kan holde, man finder jo på så meget.

Hvis det nu skulle laves *rigtigt* ville jeg købe svalehaleplader og
støbe et nyt gulv, men det kræver jo også en del.
Alternativt ville jeg holde mig til trægulv og evt. lægge et nyt eller
få slebet og evt. lakeret det gamle.

Mvh

Jesper.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-04 15:20

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det nu skulle laves *rigtigt* ville jeg købe svalehaleplader og
> støbe et nyt gulv, men det kræver jo også en del.

Hvad er svalehaleplader ??

> Alternativt ville jeg holde mig til trægulv og evt. lægge et nyt eller
> få slebet og evt. lakeret det gamle.

Du`r ikke - jeg bryder mig ikke om trægulve...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Chriz

Dato : 26-01-04 21:36

Se her:

http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS032002_svaleplader.pdf

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-04 21:51

"Chriz" <write_chriz@excite.com> skrev i en meddelelse
> Se her:

http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS032002_svaleplader.pdf

Takker. Jeg fandt også selv dette link efter, at jeg kom i tanke om Google.
Hvis der ikke er nogen her, som kan berette om gode erfaringer med klinker
på trægulv, så må vi vel gøre det på den besværlige måde, når den tid
kommer.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Chriz

Dato : 26-01-04 21:56

Yes, det er egentligt et ganske fikst princip med de plader. Men hvordan mon man
laver hul til afløb ? Før eller efter støbning eller ......

Fra : Jesper Hansen

Dato : 27-01-04 14:51

Chriz wrote:

> Yes, det er egentligt et ganske fikst princip med de plader. Men hvordan mon man
> laver hul til afløb ? Før eller efter støbning eller ......

Det gør du før! Det kan også godt være du kan efter, men du skal igennem
min. 5cm beton der er armeret med pladerne, så deeeeet...

Al kloakering og rørføring laves først; en lille vinkelsliber er din
ven. Fyld lidt isolering ell. lign i de åbne rør før du støber

Det eneste problem som jeg oplevede var at der vidst ikke rigtig fandtes
afløb der passede til gulvtykkelsen. Man har jo kloakrør løbende under
gulvet og ikke i betongulvet som mange afløb er beregnet til. Derfor
skulle der være ca 6 cm fra toppen af afløbet til toppen af udtaget til
grenrørene. Det kan dog sagtens være det findes nu, men jeg måtte sætte
en "forlænger" i mit afløb for at få det til at spille.

Mvh

Jesper.

Fra : Kewtie Pye

Dato : 28-01-04 23:24

I "De Fantastiske 5" på TV igår lagde de små fliser (som 1/4 af havefliser)
direkte på et parketgulv - uden lim eller noget som helst.

Det så hammer godt ud - men hvor smart det er ved jeg ikke...

http://129.142.85.126/F5site/efter_rene_thomas.jpg

Fandt det billede - lidt svært at se fordi fliserne er våde i kanterne, men
jeg synes det gav en helt vild fræk effekt. Måske noget du kan bruge?

MGA

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-01-04 15:39

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev

> [...]
> Er det nødvendigt, at rive hele gulvet op først eller kan man godt lægge
> klinkerne direkte på, hvis man f.eks. bruger sådan noget cement (som

Hvis det skal kunne holde - ingen knækkede fuger m.m. - skal du først
spartle gulvet, så det er helt jævnt. Derefter skal du lægge plader på.
Gerne nogle, der bliver notet sammen på begge leder.

Først nu er gulvet klar til at lægge klinker på.

> Der er krybekælder under gulvet, hvis det skulle have nogen betydning.

Gør ingen forskel.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Infinity

Dato : 27-01-04 20:48

Du kan lægge en gang 22 mm gulvspånplader som et svømmende gulv.
oven på dette lægger du så fliserne i alfix normalfix med flexbinder i.
fliserne ligger du i en afstand med ca. 15 mm.
fuger fliserne med cerafill 20 (den groveste)

jeg har selv lagt fliserne sådan....

og det holder på 4 år. (dog er det kun under en brændeovn.)

VH H