popup ved luk af vindue
Fra : pepss

Dato : 26-01-04 12:24

Hejsa NG

så er den gal med mit JavaScript igen!
jeg vil gerne have at når jeg lukker et vindue kommer der et popup vindue.
jeg har forsøgt mig med dette i bodyén:

<script language="JavaScript">
onunload="window.open('http://www.cafe-flirt.dk/chat/fraek/logoff.asp?id=<%=
TheID%>','','width=430,height=120')"
</script>

men der sker bare ikke en s...!
ser det helt forkert ud eller hvad gør jeg galt?

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-04 12:47

pepss skrev:

> så er den gal med mit JavaScript igen!
> jeg vil gerne have at når jeg lukker et vindue kommer der et
> popup vindue.

Det vil du måske gerne, men det får du ikke lov til i browsere med
pop op-beskyttelse - og heldigvis for det. Teknikken med at åbne
vinduer når man forlader en side (eller for den sags skyld når man
kommer ind på en side) er misbrugt i stor stil af mindre seriøse
websider (bl.a. pornosider i massevis).

Det er hamrende irriterende at få sin skærm belagt med en masse
vinduer man ikke har bedt om - så et godt råd: lad være med at
bruge den slags! Mange brugere vil slet ikke se dem, og en stor del
af resten vil formentlig blive godt og grundigt gale over dem.

Det er muligt at du bare vil åbne et uskyldigt lille vindue og
måske endda lukke det automatisk igen. Men det har hverken brugeren
eller hans browser nogen mulighed for at vurdere. Og da al erfaring
viser at uønskede pop op-vinduer sjældent rejser alene, er der
rigtig god grund til at blokere helt for den slags.

> ser det helt forkert ud eller hvad gør jeg galt?

Umiddelbart ser dit script rigtigt nok ud - men som nævnt vil
enhver pop op-blokker eller browser med respekt for sig selv stoppe
vinduesåbninger fra onunload og onload.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 26-01-04 12:59

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> [...]
> viser at uønskede pop op-vinduer sjældent rejser alene, er der
> rigtig god grund til at blokere helt for den slags.

jeg ved det ikke er en god ting!
men jeg er ved at lave en chat og for at brugerne ikke skal blive i systemet
når de lukker vinduet vil jeg åbne det vindue der lokker dem af!

> Umiddelbart ser dit script rigtigt nok ud - men som nævnt vil
> enhver pop op-blokker eller browser med respekt for sig selv stoppe
> vinduesåbninger fra onunload og onload.

hmm så må jeg jo se hvad der ellers kan være galt! kan de ha noget at gøre
med at jeg bruger det i et frameset?
jeg er meget åben for forslag til hvordan jeg ellers kan gøre det!
jeg er også ved at lave en log off i min global.asa men da det er ved
Session_OnEnd vil der gå 20 min. før der sker noget..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-04 13:09

pepss skrev:

> jeg ved det ikke er en god ting!
> men jeg er ved at lave en chat og for at brugerne ikke skal
> blive i systemet når de lukker vinduet vil jeg åbne det vindue
> der lokker dem af!

Bed i stedet dine brugere om at logge af via et link på siden. Du
kan evt. give dem en gulerod for det (flere point, eller hvad du nu
ellers kan lokke med).

En anden mulighed er at smække en alert-boks op i onunload. I
alertboksen kan du bede folk om at logge pænt ud næste gang.

NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 26-01-04 13:19

> Bed i stedet dine brugere om at logge af via et link på siden. Du
> kan evt. give dem en gulerod for det (flere point, eller hvad du nu
> ellers kan lokke med).

linket har jeg! men måske en "gulerod" kunne være en idé..

> En anden mulighed er at smække en alert-boks op i onunload. I
> alertboksen kan du bede folk om at logge pænt ud næste gang.

tja.. den skal nok lige tænkes i gemmen!

> NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater.

du har ret en [snip grunde til ikke at bruge popup] ville har være mere
rigtig!

Fra : Benny Nissen

Dato : 26-01-04 15:53

"pepss" <olefriis@privat.dk> wrote in message
> <script language="JavaScript">

> [...]

Du skal have linien lagt ind i body-tagget. Ellers bliver scriptet jo ikke
kaldt.

--
Benny

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-01-04 18:22

"pepss" <olefriis@privat.dk> writes:

> [...]
>
> så er den gal med mit JavaScript igen!
> jeg vil gerne have at når jeg lukker et vindue kommer der et popup vindue.

Ud over hvad andre har sagt af ting on popups (som jeg er enig i), så er
der en klassisk fejl.

Du skriver til window.onunload (og det er rigtigt nok, selvom jeg nok
ville sætte "window." foran for at gøre det mere klart hvad der sker).
Du kunne også bruge "document.body.onunload".

Indholdet af den egenskab, lige som med *alle* andre on<event>-egenskaber,
skal, når den sættes fra Javascript, være en *funktion*.

Når du skriver disse "intrinsic event handlers" i HTML, så skriver du en
streng (for det er nu det HTML kan). Altså
Hvis du skal sætte den fra Javascript, så skal du skrive
document.body.onunload = function(){alert('foo');};
Det du skrev i HTML er blevet konverteret til en funktion, men når
du sætter den fra Javascript, så skal du selv gøre det.

/L