Opmåling/Lægning af klinker i kælder
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 25-01-04 20:48

Hej

Jeg skal til at lægge klinker i vores kælder. Det drejer sig om 30x30
klinker som skal lægges vinkelret på ydermuren. Der skal lægges
klinker i 4 forskellige rum samt tilhørende gang. Der er ikke dørtrin
imellem rummene. Jeg er klar over at fuger etc. skal være gennemgående
i de forskellige rum, men er der nogle fif til hvordan man starter så
man undgår for mange mærkelige tilskæringer ved diverse vægge?

mvh
Jeppe

Fra : Calle.

Dato : 26-01-04 14:25

Jeppe N. Madsen wrote:
> [...]
> i de forskellige rum, men er der nogle fif til hvordan man starter så
> man undgår for mange mærkelige tilskæringer ved diverse vægge?

find ud af hvor bred den sidste flise skal være, og del med 2, så du få
samme bredde flise i begge sider/ender af rummet
--
Calle

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-01-04 15:16

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> skrev

> [...]
> i de forskellige rum, men er der nogle fif til hvordan man starter så
> man undgår for mange mærkelige tilskæringer ved diverse vægge?

Start med at spænde en rettesnor ud midt gennem rummet på begge leder. Læg
så klinkerne fra midten af rummet og ud mod væggene. Resultatet bliver så
ens bredde flisestumper på modsatstillede sider af gulvet.

Dette er den normale 'håndværkermodel'.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 26-01-04 22:39

Den Mon, 26 Jan 2004 skrev Erik Ginnerskov:

> [...]
> leder. Læg så klinkerne fra midten af rummet og ud mod
> væggene. Resultatet bliver så ens bredde flisestumper på

Det fremgik måske ikke helt klart af mit indlæg, men spørgsmålet gik
mere på om der var nogle fif for at få udmålt 5 sammenhængende rum,
ikke bare et enkelt.

mvh
Jeppe

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-01-04 01:09

> [...]

> Det fremgik måske ikke helt klart af mit indlæg, men spørgsmålet gik
> mere på om der var nogle fif for at få udmålt 5 sammenhængende rum,

Det er principielt det samme. Begynd i det midterste rum.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin