Hulmursisolering
Fra : Lars & Heidi

Dato : 25-01-04 19:54

Hej,

Jeg bor i en gl. muremestervilla fra 1934 med MEGET kolde ydervægge.
Der er ikke "plads" til indvendig isolering og udvendig isolering er jeg
heller ikke meget for.
Så løsningen må være hulmursisolering.

Men skal jeg så vælge at isolere med naturmateriale (papir) eller bør jeg
vælge mineraluld (rockwool/isover) eller er der helt andre forslag?

Lars

Fra : Axelgaard

Dato : 25-01-04 19:55

"Lars & Heidi" <6x123024@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Men skal jeg så vælge at isolere med naturmateriale (papir) eller bør jeg
> vælge mineraluld (rockwool/isover) eller er der helt andre forslag?

Det er muligt at få sprøjtet nogle små (flamengo?) kugler ind i hulmuren.
Det er meget praktisk da det ikke kræver det store indgreb, så vidt jeg har
forstået. Prisen, og hvor det købes, hvem der kan gøre det osv. kan jeg
desværre ikke fortælle, men du kunne evt. spørge om det her i NG.

Fra : Kode ind

Dato : 25-01-04 20:49

> [...]
> forstået. Prisen, og hvor det købes, hvem der kan gøre det osv. kan jeg
> desværre ikke fortælle, men du kunne evt. spørge om det her i NG.

Ulempen er, at det er umuligt senere at skifte et vinduesparti, da kuglerne
så drysser ud. Jeg vil anbefale rockwool, der blæses ind via ustagne
mursten.

/Thomas

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 28-01-04 22:54

"Kode ind" <nogen@microsoft.com> wrote in message

> Ulempen er, at det er umuligt senere at skifte et vinduesparti, da
kuglerne
> så drysser ud. Jeg vil anbefale rockwool, der blæses ind via ustagne
> mursten.

Jeg har for 2 år siden købt mit første hus. Det er fra 1923, og er i
hulmuren fyldt med flamingokugler. Dog virker det som om der er bandet noget
klæbestof i, for de triller ingen steder for man lige rusker lidt i dem.

Hilsen Ole Frederiksen

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 26-01-04 10:22

> [...]
>
> Men skal jeg så vælge at isolere med naturmateriale (papir) eller bør jeg
> vælge mineraluld (rockwool/isover) eller er der helt andre forslag?

Hej Lars.

Prøv at se på http://www.perlite.dk/ Har du mulighed for at få det ind helt foroven, så slipper du for at banke sten ud i selv muren.

Johnny

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 26-01-04 18:18

> [...]
>
> Lars
>
> Du skal vælge Isover (Glasuld) eller Rockwool, alt andet er der altid et
eller andet galt med.
Du kan jo prøve at kigge på http://www.mti-stevns.dk
og hvis du har andre spørgsmål, kan du jo komme med dem her.

Mvh.

Klaus-E.

Fra : Jørn Vind

Dato : 29-01-04 20:16

Hej - vedrørende isolering i et gammelt hus.

Jeg ville nok vælge granulat fra styropor. Jeg ved der ligger en fabrik i
Glejbjerg, som producerer styropack ( tomatkasser, agurkekasser - de hvide
lette materiale som vi alle kender).
Jeg er sikker på at nogen køber deres skrot op, og slår det i småstykker for
så at anvende dette til indblæsning i hulmure.

Det har den fordel at det - modsat skum - ikke synker sammen, og det
isolerer godt. Det har så den ulempe at det er svært at styre, hvis der skal
en ny dør eller et nyt vindue i - det løber simpelthen ud når man tager
vinduet ud - hvis ikke man gør noget for at stoppe det.

Der findes måder hvorpå man kan forhindre det i at forsvinde, men det tager
vi en anden dag.

Jeg ville som nævnt anvende styropor, da det isolerer godt, det falder ikke
sammen, og det er sandsynligvis billigt.

Prøv og ring til Dansk Styropack, 6750 Glejbjerg og hør om de kender en som
køber deres kasserede emner, slår det i stykker for senere at blæse
isolering ind i hulrum.

med venlig hilsen

Jørn Vind