så Gud
Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 25-01-04 01:20

Radio- og tvnævnet har lige vurderet at det er ok at bruge ordene 'sgu',
'pis' og 'for helvede' i en reklame. Ordet 'sgu' er endda ifølge nævnet
'konventionelt'.

Det lyder helt korrekt, og jeg gætter på at nævnet mener at ordet bruges
uden særligt hensyn til dets betydning. Hvor mange ved overhovedet hvad det
betyder...

Jeg har i ældre tekster set ordet skrevet s'gu. I endnu ældre sågu. Og så
mangler vi jo kun ét bogstav i at have den endelige etmologi: så gud.

Men hvad betyder dét egentlig? Det tror da pokker (undskyld) at man ikke kan
se noget upassende i et ord hvis negative betydning fortaber sig i fortidens
tåger. NDO angiver at det er en forkortelse af 'så Gud hjælpe mig', men det
efterlader mig igen undrende. Hvorfor er dette så slemt at sige?

Er dette et sprogligt spørgsmål, eller handler det dybest set om kultur?
Håber nogen kan uddybe emnet.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 25-01-04 01:28

> NDO angiver at det er en forkortelse af 'så Gud hjælpe mig',
> men det efterlader mig igen undrende. Hvorfor er dette så
> slemt at sige?

Jeg mener at have læst en anden fortolkning af 'sgu', nemlig 'ved Gud'
(fremfor 'så Gud hjælpe mig'). Det gør det til en eder, for vi må ikke
sværge.

> Er dette et sprogligt spørgsmål, eller handler det dybest set om
> kultur? Håber nogen kan uddybe emnet.

Jeg tror det sidstnævnte styrer det førstnævnte. Den sproglige betydning
defineres ud fra det kulturelle ophav. Hvis man godt måtte sværge, kunne
det jo ikke anses som en eder.

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 25-01-04 01:31

> Hvis man godt måtte sværge, kunne
> det jo ikke anses [som] en eder.

....anses [FOR] en ...

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-01-04 02:37

I news:40130a9e$0$27320$ba624c82@nntp01.dk.telia.net skrev
Anders Søe Plougsgaard følgende:

[ ... ]
> Er dette et sprogligt spørgsmål, eller handler det dybest set om
> kultur? Håber nogen kan uddybe emnet.

Uanset om det er sprog eller kultur dit indlæg handler om, så hører
hverken sprogdebat eller kulturdebat hjemme i denne gruppe. Der findes
både en gruppe til sprog og en til kultur

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 25-01-04 03:45

"Andreas Falck" skrev kryptisk

> Uanset om det er sprog eller kultur dit indlæg handler om, så hører
> hverken sprogdebat eller kulturdebat hjemme i denne gruppe. Der findes
> både en gruppe til sprog og en til kultur

Æææææhh... hmm... ææh.. hvordan skal jeg nu stille spørgsmålet...

Ok, så bliver det også ærligt: hvad i alverden mener du, og hvilke indlæg
hører så hjemme her?

mvh.
Anders Søe Plougsgaard
Der i øvrigt ikke tvivlede på at indlægget passede udemærket til gruppen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-01-04 05:29

"Anders Søe Plougsgaard" <anders@kaffoman.dk> wrote in message

> [...]
> Anders Søe Plougsgaard
> Der i øvrigt ikke tvivlede på at indlægget passede udemærket til gruppen.

Skjønner su ikkje, han er livredd for at det djupare poenget i spørsmålet
skal bli sett under debatt i ein religiøs samanheng.

Tenk deg, religiøs sprokbruk debatert frå eit faglig filologisk synspunkt.
Skrekk og gru!

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-01-04 12:34

I news:4013461a$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> [...]
> spørsmålet skal bli sett under debatt i ein religiøs samanheng.
>
> Tenk deg, religiøs sprokbruk debatert frå eit faglig filologisk

Læs om gruppens fundats: http://usenet.dk - hvis du ellers formår at
fatte hvad der står.

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 26-01-04 09:20

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> wrote in message
> I news:4013461a$1@news.wineasy.se skrev
> Harald Mossige følgende:

> Læs om gruppens fundats: http://usenet.dk - hvis du ellers formår at
> fatte hvad der står.

Læg mærke til at du også poster til dk.kultur.sprog. Se i headeren. :)
Hilsen Jesper

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-01-04 13:02

Anders Søe Plougsgaard wrote:

> Ok, så bliver det også ærligt: hvad i alverden mener du, og hvilke
> indlæg hører så hjemme her?

Det er jo lidt vanskeligt at svare på når man ikke ved hvilken gruppe du
taler om.

Hint: Indlægget er krydspostet dk.kultur.sprog og dk.livssyn.kristendom,
og der er ikke sat FUT.

Det er uheldigt at man slet ikke bemærker krydspostningen af et indlæg
inden man trykker på 'send'-knappen. Det mindste man kan gøre er at
sætte en FUT så tråden fremover samles i kun en gruppe.

FUT til dk.admin.netikette

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : vadmand

Dato : 25-01-04 11:27

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> skrev i en meddelelse
> Uanset om det er sprog eller kultur dit indlæg handler om, så hører
> hverken sprogdebat eller kulturdebat hjemme i denne gruppe

Interessant, at du mener, at livssyn og kristendom ikke har noget med kultur
at gøre...

Per V.

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-01-04 12:01

Den Sun, 25 Jan 2004 01:19:31 +0100
skrev "Anders Søe Plougsgaard" <anders@kaffoman.dk> om så Gud :

> [...]
ASP> forkortelse af 'så Gud hjælpe mig', men det efterlader mig igen
ASP> undrende. Hvorfor er dette så slemt at sige?

På fransk, er en af de værste ting at sige: "Nom de Dieu" (Ved Guds
navn")

Det slemme er, at man ikke må misbruge Guds navn. Da Guds navn er ukendt
så siger man ikke "ved Jupiter" eller "ved Teutatis", som vores
forfædre, men "ved Guds navn", hvilket er et stort synd da det er
misbrug af Guds navn.

Ligeledes "Så Gud", som benyttes til at slå noget fast. idet, man siger
det, tager man Gud som et redskab til at slå noget fast med, hvilket
ikke er pænt at sige.

Uanset om man påkalder sig Guds navn eller djævelen (for Satan, Søren
eller Pokker ) er der tale om blasfemi.

Nu er der gradsforskel i hvordan de enkelte opfatter dette som blasfemi
eller ej. Protestanter tager generelt tungere på det end katolikker, for
hvem man vil sige, at det er ikke særlig pænt, men der er tale om
sprogkultur, ikke religion.

Du skal se forklaringen bl.a. i den måde Matthæus 5:33-37 forstås af den
enkelte kristen eller trosretning:

"I har også hørt, at der er sagt til de gamle: "Du må ikke sværge
falsk," og: "Du skal holde, hvad du har svoret Herren." Men jeg
siger jer: I må slet ikke sværge, hverken ved himlen, for den er Guds
trone, eller ved jorden, for den er hans fodskammel, eller ved
Jerusalem, for det er den store konges by. Du må heller ikke sværge
ved dit hoved, for du kan ikke gøre et eneste hår hvidt eller sort.
Men i jeres tale skal et ja være et ja og et nej være et nej. Hvad der
er ud over det, er af det onde. "

At sværge, forstås, især af protestantisme som "at bande" (det er samme
ord, der benyttes på engelsk: to swear). Dermed betragtes det, at sige
"sgu" m.m. som ukristent og modsat til Jesus lære.

Den katolske lære fortæller at det var fordi jøderne, som de stadig
gjorde i dag, svor over Jerusalem, Torahen m.m. for at understrege at
det, de sagde var sandt: - Jeg sværger over torahen, at det jeg siger er
sandt. De udtryk bruges stadig den dag i dag hos jøder. Dette er så
uønsket, man skal nøjes med at tale sandt (et ja, skal være et ja, og et
nej, skal være et nej). Hvorfor selve det, at "sværge" betragtes som at
tale grimt, men det bliver ikke taget så tungt. Med undtagelsen af de
såkaldte traditionalister og integrister, som er rimelig ekstreme,
naturligvis.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 45: Tema: Moon
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-01-04 13:17

"Cyril Malka" <malka@sekter.org> wrote in message
> [...]

> så siger man ikke "ved Jupiter" eller "ved Teutatis", som vores
> forfædre, men "ved Guds navn", hvilket er et stort synd da det er

Eller:
(Forsøk å følga tankegangen.)
Når "bibelfundamentalistane" seier: " Ifølge Pauli ord, - -." så betyr det
egentelig:

"Gud har skrive bibelen, derfor er det gud som uttaler seg direkte gjennom
Paulus, og når Paulus seier, så er det gud som taler."

Derfor, "så gud" og "Ifølge Paulus" er synonyme uttrykksmåter.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-01-04 14:03

I news:4013b3a5$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> Eller:
> (Forsøk å følga tankegangen.)
> Når "bibelfundamentalistane" seier: " Ifølge Pauli ord, - -." så
> betyr det egentelig:

Ja, der er utroligt meget du ikke har fattet i den groft
generalisering af andre

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-01-04 14:40

> [...]
> Harald Mossige følgende:
>
> [ ... ]
>
> Ja, der er utroligt meget du ikke har fattet i den groft

Så mana deg opp, og forklar, så enkelt og pressis at eg forstår det.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-01-04 14:43

I news:4013c734$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> Så mana deg opp, og forklar, så enkelt og pressis at eg forstår det.

Dét kan vist opgives på forhånd, men du kunne jo gøre et forsøg på at
læse dette: http://bibel-skole.dk/index.php?body=om_bibelen

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-01-04 18:38

> [...]
> Harald Mossige følgende:
>
> [ ... ]
>
> Dét kan vist opgives på forhånd, men du kunne jo gøre et forsøg på at

Etter henvendelsen er det tydelig at du betrakter tråden "Så Gud" som ein
religiøs tråd!
Er du så istand til å innrømma at du har tatt feil, eller mangler du slik
evne? Manglande evne til å erkjenna eigne feil ein psykopatimarkør; manglane
evne til å erkjenna eigne feil er ein del av psykopatens karaktertrekk.

Det å analysera betydningen av "så Gud" og /eller "ifølge Paulus" er
språkrelatert, men meininga av uttrykka er i aller høgste grad religion.

Det å skjønna korleid dei store kristne gruppene oppfatter bibelen, høyrer
til almenutdannelsen.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-01-04 21:20

I news:4013fef6$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Etter henvendelsen er det tydelig at du betrakter tråden "Så Gud"
> som ein religiøs tråd!

Jeg må vel konkludere at du enten ikke kunne forstå, eller tage dig
sammen til at læse det link jeg gav dig

Så derfor *EOD* , da du jo alligevel ikke læsr hvad jeg skriver, og
det derfor er spild af resourcer at fortsætte dialog med dig.

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-01-04 14:25

Den 25 Jan 2004 13:16:38 +0100
skrev "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> om Re: så Gud :

> [...]
HM> gjennom Paulus, og når Paulus seier, så er det gud som taler."
HM>
HM> Derfor, "så gud" og "Ifølge Paulus" er synonyme uttrykksmåter.

Ja... til en hvis grad naturligvis, for de skelner da alligevel.

I samtaler med Jehovas Vidner for eksempel, vil de gerne fortælle en, at
når man siger at Bibelen er inspireret af Gud, betyder det at Gud
"dikterede" bibelen. Altså lige som en chef dikterer et brev til sin
sekretær. Hvis der er benyttet dit og dette ord, så er det med vilje.
Bibelen er fejlfri (det ligner faktisk tankegangen, som muslimerne har
om Koranen). Faktisk påstås der endda, at nogle af forfatterne ikke
forstod, hvad de selv skrev.

Den katolske lære fortæller at Bibelen er sandt, og Gudsinspireret.
Men det, der er sandt er *budskabet*, ikke ordene og ikke detaljerne,
som jo er afhængige af tid, sted, forfatter m.m. Gud inspirerede hjertet
og mennesket har forsøgt at viderebringe den følelse, tanke, pointe, med
sine egne ord, sin egen viden og stil.