hvordan får jeg teksten til at løbe
Fra : Ehm Falk

Dato : 23-01-04 12:18

hejsa. jeg er rimmelig ny i "faget" og kan ikke lige hitte ud af
at at få teksten til at løbe fra højre mod venstre. jeg arbejder
i dreamweaver mx og har prøvet at lave min side i php. Er der en
venlig sjæl som kan hjælpe mig.

på forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 12:31

Ehm Falk skrev:

> hejsa. jeg er rimmelig ny i "faget" og kan ikke lige hitte ud af
> at at få teksten til at løbe fra højre mod venstre.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dig korrekt - skal du skrive
sider i et sprog hvor man skriver fra højre mod venstre? I så fald
kan du kigge på direction og unicode-bidi fra css-standarden:

<http://www.w3.org/TR/CSS21/visuren.html#direction>

Jeg ved ikke hvor godt de er understøttet i browserne.

Hvis du "bare" vil have højrejusteret tekst (hvor teksten løber fra
venstre mod højre, men ombrydes så den flugter med højre margen),
er det noget lettere. Her skal du bare bruge text-align: right;

Det er beskrevet udmærket her:
<http://html.dk/tutorials/css/lektion5.asp#text-align>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ehm Falk

Dato : 23-01-04 12:56

hej igen.

I front page har du mulighed for at indsætte en lysavis, altså hvor
ens tekst bliver ved med at løbe fra en side til anden. Det er noget
i den stil jeg tænker på.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-01-04 15:20

Generer koden i FP og kopier den over. Samtidig kan du se hvordan
koden ser ud.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 13:09

Ehm Falk skrev:

> hej igen.

Hvem svarer du og hvad svarer du på?

Læs venligst <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> - afsnittet
"Gælder der nogle regler for nyhedsgrupperne?".

> I front page har du mulighed for at indsætte en lysavis, altså
> hvor ens tekst bliver ved med at løbe fra en side til anden.
> Det er noget i den stil jeg tænker på.

Det lyder umiddelbart som en javaapplet, eller evt. noget
javascript. Personligt ville jeg holde mig langt fra den slags, men
du kan evt. tage noget der er genereret med Frontpage og benytte
det i Dreamweaver.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-01-04 15:19

Nope, standard Marquee.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 16:26

Jens Peter Karlsen skrev:

> Nope, standard Marquee.

<pedantmode>
Sammensætningen af "standard" og "marquee" er lidt pudsig - marquee
er ikke en del af nogen officiel HTML-standard, men er IE-only.
</pedantmode>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-01-04 18:06

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Sammensætningen af "standard" og "marquee" er lidt pudsig - marquee
>er ikke en del af nogen officiel HTML-standard, men er IE-only.

Virker nu også i de nyere udgaver af Mozilla og Opera.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-04 18:09

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev

> Virker nu også i de nyere udgaver af Mozilla og Opera.

Hvor ny? Min Moz 1.5 ville da ikke vise en sådan forleden.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-01-04 18:41

"Erik Ginnerskov" <eginNOSPAM@html-faq.dk> skrev :

>Hvor ny? Min Moz 1.5 ville da ikke vise en sådan forleden.

Vil den godt her.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 22:28

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Virker nu også i de nyere udgaver af Mozilla og Opera.

Det var jeg ikke klar over. Jeg ville nu godt have været foruden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 22:36

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

[marquee-understøttelse i Mozilla m.fl.]

> Jeg ville nu godt have været foruden.

Det kan faktisk nemt lade sig gøre - jeg fandt følgende side der
viser hvordan man kan slå det fra i Mozilla:

   <http://mozilla.weebeastie.net/marquee.shtml>

Med lidt modifikationer kan det måske også bruges i Opera.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian

Dato : 23-01-04 20:01

Ehm Falk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
arbejder
> i dreamweaver mx og har prøvet at lave min side i php. Er der

Dette virker ikke i alle browsere, men i IE de nyere Mozilla
firebird og Mozilla 1.5. Jeg ved ikke i hvilke opera versioner:

<marquee>

Denne tekst scroller

</marquee>

MVH.

Christian

Ps. Du kan lave det som en animeret GIF det er klart mest
anbefalesværdigt.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-01-04 02:51

Christian <SphinX@mail-online.dk> posting: