Frames og ASP
Fra : Thomas

Dato : 23-01-04 02:42

Hej,

Et lille spørgsmål vedrørende .asp og frames.
Hvis man fremviser sine side i et frameset er det kun muligt at
bruge querystring indenfor den ramme siden vises i.

Men er der nogen der ved om det faktisk er muligt at tilføje
url'en til selve adresselinien når man klikker på et link?
Jeg tænker på at man klikker på et link i frame1, siden i frame2
skifter og samtidig kommer url'en i adresselinien til at hedde
domæne.dk?side=side1.

Man kan så derefter fremvise noget indhold i frame 3 ud fra hvad
querystring er i selve adresselinien.

Kan dette lade sig gøre på nogen måde?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Skafte Jensen

Dato : 23-01-04 04:21

> [...]
> domæne.dk?side=side1.
>
> Man kan så derefter fremvise noget indhold i frame 3 ud fra hvad

Den korte udgave er:
Hvis du vil have adressen til at skifte, skal du reloade alt.
- Også frame1

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 23-01-04 12:48

> Den korte udgave er:
> Hvis du vil have adressen til at skifte, skal du reloade alt.
> - Også frame1

Tak for svaret.
Mit frameset er bygget op af 5-6 forskellige frames, hvor selve
indholdet (det dynamiske indhold) bliver vist i midten.
Hvis jeg pt. reloader siden vil standardsiden i frameX automatisk
blive vist igen, men kan det vha. ASP gøres sådan at det hele bliver
reloaded, at url'en skifter og at den side man har "requested" ved
klik på et link i frameY vises i hovedframen - frameX?

Kan du evt. komme med et eksempel til hvordan dette gøres?
Og hvordan kan querystring kaldes på tværs af de givne frames, hvis
jeg vil vise indhold i frameV ud fra hvad der står efter selve
domænenavnet?
Er der en form for en server variabel, der kan kalde selve adressen -
querystring - ligesom querystring og hostname?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-01-04 16:04

Du skal nok have fat i noget javascript, prøv at søg på et lille script som
hedder multiload.
Hvis du ikke kan finde dette så kan jeg prøve at lave et eksempel til dig

--
Med Venlig Hilsen
Thomas Hansen

Brinck Elektronik & Handel ApS
Frederiksborggade 42
1360 København K.
tlf: 33 11 15 70
fax: 33 91 15 70
website: www.brinck.dk

Fra : Thomas

Dato : 23-01-04 21:16

Thomas Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Du skal nok have fat i noget javascript, prøv at søg på et lille script som
> hedder multiload.
> Hvis du ikke kan finde dette så kan jeg prøve at lave et eksempel til dig

Er der slet ingen mulighed for at benytte ASP til dette?
Jeg menes at have hørt noget om en funktion, der hedder noget med append to
url. Kan man ikke bruge en sådan eller noget tilsvarende - måske sammen med
noget javascript, der så loader alle rammer på samme tid?

Fra : Jonas Skafte Jensen

Dato : 24-01-04 02:34

Hvis du har en side ved navn "/visside.asp", der indeholder følgende:

Kode
<%
iId = request.querystring("id")
%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Frameset//EN">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Frames og querystring-eksempel</TITLE>
</HEAD>
<FRAMESET ROWS="100,*,100" BORDER="0">
<FRAME NAME="top" SRC="top.asp" SCROLLING="no" NORESIZE>
<FRAME NAME="main" SRC="main.asp?id=<%=iId%>" SCROLLING="no" NORESIZE>
<FRAME NAME="bottom" SRC="bottom.asp" SCROLLING="no" NORESIZE>
</FRAMESET>
</HTML>

.... og en "/top.asp" med følgende links:

Kode

Vil linksne reloade det hele, og visside vil give id-parametret videre til
main.asp

Håber det hjælper...

Jonax

Fra : Thomas

Dato : 24-01-04 19:01

Hej Jonas,

Tak for dit forslag, som virker fint. Jeg kan nu trække url'en ud i selve
"main" framen, men kan stadig ikke bruge den i andre rammer.
Min side gør brug af 6 rammer, hvoraf 3 af dem er til egentligt indhold.

- Menu, hvor jeg linker til "main" rammen

- main rammen hvor jeg fremviser det valgte indhold der er klikket på i
menu rammen

- right, hvor jeg ønsker at vise dynamisk indhold ud fra hvad der er valgt
i menu rammen og samtidig hvad der dermed vises i "main" rammen.

Som sagt kan jeg nu se url'en skifte i adresselinien, hvilket er et
fremskridt (har dog valgt at bruge en variabel kaldet side i stedet for id,
da jeg henter indhold fra en database baseret på querystring og derfor
kalder mine sider i databasen deres url-navn), men jeg kan ikke benytte
selve url'en i adresselinien som egentlig var mit spørgsmål.

Kan det virkelig ikke lade sig gøre at requeste url'en på tværs af rammerne
- altså "hovedurl'en" som den måske kunne kaldes da det er den egentlige
url der fremviser alle andre sider i framesettet?

Ellers må jeg vel finde på en anden løsning, men jeg synes det kunne være
en fed ting at bygge sitet op på denne måde.

Fra : Thomas

Dato : 24-01-04 22:54

> Tak for dit forslag, som virker fint. Jeg kan nu trække url'en ud i selve
> "main" framen, men kan stadig ikke bruge den i andre rammer.
> Min side gør brug af 6 rammer, hvoraf 3 af dem er til egentligt indhold.

Rettelse. Det virker alligevel ikke. Jeg testede kun med den side, der
alligevel er default når framesettet loades, men så snart man definerer en
anden url vises startsiden stadig.
Den kalder selv querystring("url") for bestemmelse aqf indholdet fra
databasen, men da url'en nu tilsyneladende er tom på selve siden i main
framen og kun er defineret udenfor framesettet virker dit trick ikke længere

Fra : Jonas Skafte Jensen

Dato : 25-01-04 03:51

Ok, jeg ved jo ikke præcis hvad du vil have hvor, men hermed et lidt mere
uddybet eksempel:

[default.asp]
<%
sQS = request.servervariables("QUERY_STRING")
%>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Frames og querystring-eksempel</TITLE>
</HEAD>
<FRAMESET ROWS="100,*,100" BORDER="0">
<FRAMESET COLS="200,*" BORDER="0">
<FRAME NAME="topleft" SRC="logo.asp" SCROLLING="no" NORESIZE>
<FRAME NAME="topright" SRC="top.asp" SCROLLING="no" NORESIZE>
</FRAMESET>
<FRAMESET COLS="100,*,100" BORDER="0">
<FRAME NAME="left" SRC="menu.asp?<%=sQS%>" SCROLLING="no" NORESIZE>
<FRAME NAME="main" SRC="main.asp?<%=sQS%>" SCROLLING="no" NORESIZE>
<FRAME NAME="right" SRC="context.asp?<%=sQS%>" SCROLLING="no" NORESIZE>
</FRAMESET>
<FRAME NAME="bottom" SRC="bottom.asp" SCROLLING="no" NORESIZE>
</FRAMESET>
</HTML>

[logo.asp]
Her er der er et flot logo

[top.asp]
Her en top-menu

[menu.asp]
<A target="_top" HREF="./?side=JONAX">Jonax</A><BR>
<A target="_top" HREF="./?side=THOMAS">Thomas</A><BR>
<A target="_top" HREF="./?side=NOGETANDET">Nr. 2</A><BR>
<A target="_top" HREF="./?side=NOGETTREDJE">Nr. 3</A><BR>

[main.asp]
showpage
<BR>
Query-strengen indeholder:<BR>
<%
For Each Item In Request.QueryString
response.Write Item & ": "
response.Write request.QueryString(Item) & "<br>"
Next
%>

[context.asp]
context<br>
Her kan du have ting der relaterer til:<BR>
<%

Her er bunden nået...

Fra : Jonas Skafte Jensen

Dato : 25-01-04 03:57

Hvis du ikke gider copy/paste kan du snuppe det hele her:
www.jonax.net/thomas.zip

Fra : Jonas Skafte Jensen

Dato : 25-01-04 03:57