slet en post i et arrays
Fra : pepss

Dato : 23-01-04 00:29

Hejsa NG

ja jeg arbejder jo stadig på et "besked om post system"
jeg har fået bikset denne kode sammen:

arrbrevsystem = Split(application("brevsystem"),",")
For t = LBound(arrbrevsystem) to UBound(arrbrevsystem)
if arrbrevsystem(t) = Session("id") then
arrbrevsystem(t) = ""
Response.Write "<script language=""Javascript"">"
Response.Write "alert(""Du har et ulæst brev i din indbakke"");"
Response.Write "</script>"
else
application("brevsystem") = arrbrevsystem(t)
end if
next

hvor jeg så havde den idé at line arrbrevsystem(t) = "" ville slette posten
men det gør den så ikke...
mit spørgsmål er så hvordan sletter man en post fra et arrays?

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Torben Brandt

Dato : 23-01-04 01:51

pepss skrev:
> ja jeg arbejder jo stadig på et "besked om post system"
> jeg har fået bikset denne kode sammen:

Jeg har kommenteret lidt herunder...

> arrbrevsystem = Split(application("brevsystem"),",")

Det ser ud til at application("brevsystem") er en tekststreng og
indeholder bruger-id adskilt af kommaer.

arrbrevsystem en array med bruger-id.

> For t = LBound(arrbrevsystem) to UBound(arrbrevsystem)

Vi løber alle bruger-id igennem.
Lad os antage at der er flere brugere og den første i listen over
brugere der har modtaget post er den aktuelle bruger...

> if arrbrevsystem(t) = Session("id") then

.... altså antog vi at ovenstående er sandt for det først t - så vi kom
ind i If-sætningen.

> arrbrevsystem(t) = ""
> Response.Write "<script language=""Javascript"">"
> Response.Write "alert(""Du har et ulæst brev i din indbakke"");"
> Response.Write "</script>"

"Slet" en af pladserne i arrayet og giv brugeren besked om at han har post.
Læg mærke til at du ikke sletter i Application-variablen, men kun i den
midlertidige array arrbrevsystem.

> else

Og for de brugere der ellers er i "har fået post"-listen gøres:

> application("brevsystem") = arrbrevsystem(t)

Vi overskriver hele listen af brugere, der har fået post, men
bruger-id'et på en t'te plads i arrayet.

Det er her noget går galt, for når vi løber igennem med det sidste t, så
bliver Application-variablen overskrevet med hans bruger-id (det er jo
det, der ligger i arrbrevsystem(t).
Alle de andre, der lå i "har fået post"-listen er nu væk!

> [...]
> men det gør den så ikke...
> mit spørgsmål er så hvordan sletter man en post fra et arrays?

Jeg håber du kan læse ud af det jeg har skrevet ovenfor, hvorfor det går
galt. Hvis ikke, så har jeg lavet et eksempel herunder:

Vi har som udgangspunkt Application-variablen:
Application("harPostListe")
som kunne indeholde "ib,bo,hans,kurt"
Bruger-id ligger i Session("id") - i dette tilfælde indeholder den "bo"

harPostArray = Split(Application("harPostListe"), ",")
' harPostArray = ("ib", "bo", "hans", "kurt")

harStadigPostListe = ""
' liste over de bruger-id, vi stadig skal huske

For i = LBound(harPostArray) To UBound(harPostArray)
' Vi løber alle brugere, der har post, igennem

If harPostArray(i) = Session("id") Then
' Den aktuelle bruger har post
' I dette tilfælde når harPostArray(i) = "bo"

Response.Write "Du har post..."

Else
' Det er ikke den aktuelle bruger, så husk brugeren
' indtil han selv logger ind
' I dette tilfælde når harPostArray(i) <> "bo"

If harStadigPostListe = "" Then
harStadigPostListe = harPostArray(i)
Else
harStadigPostListe = harStadigPostListe & "," & harPostArray(i)
End If
' Vi husker dette bruger-id

End If

Next

Application("harPostListe") = harStadigPostListe
' harStadigPostListe indeholder nu alle bruger-id som harPostArray
' oprindeligt gjorde - undtagen hvis den aktuelle bruger var en
' af dem, så fik han en besked og kom ikke med i harStadigPostListe.
' I dette tilfælde indeholder den "ib,hans,kurt".

Håber det gav lidt belysning af problemet,
Torben

Fra : pepss

Dato : 23-01-04 03:06

"Torben Brandt" skrev

> Jeg har kommenteret lidt herunder...

> Det ser ud til at application("brevsystem") er en tekststreng og
> indeholder bruger-id adskilt af kommaer.

nu spøger jeg nok rigtig dumt
hvordan kan du se at det er en tekststreng?
det skullede endlig ha været et tal!
selvom jeg har lejet med asp i et godt år må jeg sige at jeg ikke helt har
styr på tal og tekststreng

[snip en god forklaring]

> Jeg håber du kan læse ud af det jeg har skrevet ovenfor, hvorfor det går
> galt.
ja tak for det! når man ser det på den måde kan man godt se at det går helt
galt!

> Hvis ikke, så har jeg lavet et eksempel herunder:
> Vi har som udgangspunkt Application-variablen:

nu vil jeg lige høre om det er den rigtig/god måde jeg har gjort det på!
når jeg skal tilføge noget til Application-variablen har jeg brugt
application.lock/unlock
sådan:
application.lock
Application("harPostListe") & Application("harPostListe") & Session("id") &
","
application.unlock

det er vel en god idé ikke?

> Håber det gav lidt belysning af problemet,

det kan du tro!
det gav et godt skup. jeg har brugt de sidste 3 måneder på det

Fra : Torben Brandt

Dato : 23-01-04 14:14

pepss skrev:
> "Torben Brandt" skrev

> nu spøger jeg nok rigtig dumt
> hvordan kan du se at det er en tekststreng?

Man bruger Split-funktionen til at tage en tekst-streng og opdele den
hver gang der kommet et givet tegn.
I dette tilfælde har du tekst-strengen Application("brevsystem") og
opdeler den ved hvert ','.

Det kan godt være at Application("brevsystem") indeholder "12,23,100",
men det er stadig en tekststreng.

> det skullede endlig ha været et tal!

Det skulle vel ikke have været ét tal, men bruger-id på alle de brugere,
der har fået mail.

> [...]
> application.lock
> Application("harPostListe") & Application("harPostListe") & Session("id") &

Det er en rigtig god ide at bruge .Lock og .UnLock.
Linien, du har skrevet imellem, giver dog ikke så meget mening... Måske
det første '&' skulle have været et '=' :)

/Torben

Fra : pepss

Dato : 23-01-04 15:12

"Torben Brandt" skrev

> [...]
> opdeler den ved hvert ','.
>
> Det kan godt være at Application("brevsystem") indeholder "12,23,100",

okay! jeg bliver jo kolger og kloger

> Det skulle vel ikke have været ét tal, men bruger-id på alle de brugere,
> der har fået mail.

ja helt rigtig!

Session("id") &

> Det er en rigtig god ide at bruge .Lock og .UnLock.
> Linien, du har skrevet imellem, giver dog ikke så meget mening... Måske
> det første '&' skulle have været et '=' :)

også helt rigtig
jeg skulle nok bare ha været gået i seng på det tidspunkt

du skal ha rigtig mange tak for hjælpen! nu har jeg da fået noget mere
indsigt i hvordan man kan bruge de forskælige ting!