print.css
Fra : Lars Olesen

Dato : 22-01-04 18:03

Jeg kan pludselig ikke få mit udskriftsstylesheet til at virke?

Hvad kan der være galt?

http://www.vih.dk/css/print.css

--
Lars Olesen
www.fodboldenslegestue.dk www.vih.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-04 18:53

"Lars Olesen" <lsolesen@hotmail.com> skrev

> Jeg kan pludselig ikke få mit udskriftsstylesheet til at virke?

En beskrivelse af fejlen ville gøre det lettere at hjælpe dig med at rette
den.

http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lars Olesen

Dato : 22-01-04 20:02

> En beskrivelse af fejlen ville gøre det lettere at hjælpe dig med at rette
> den.

Ja, du har ret. Tankeløst af mig. Den bruger simpelthen ikke mit
print.css, hvor jeg bl.a. har en del display: none i toppen og en
skrifttype. Men det har ingen effekt på udskriften.

Fra : No1

Dato : 23-01-04 09:42

> Ja, du har ret. Tankeløst af mig. Den bruger simpelthen ikke mit
> print.css, hvor jeg bl.a. har en del display: none i toppen og en
> skrifttype. Men det har ingen effekt på udskriften.

Hvad gør du for at browseren skal bruge din print.css? Laver du en
henvisning i HTML koden? Hvordan ser det ud? Fortæl.

Fra : Lars Olesen

Dato : 23-01-04 10:18

> Hvad gør du for at browseren skal bruge din print.css? Laver du en
> henvisning i HTML koden? Hvordan ser det ud? Fortæl.

Ja, jeg gør følgende i head sektionen.

<link rel="stylesheet" href="/css/print.css" type="text/css"
title="Print" media="print" />

Se i øvrigt www.vih.dk.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 10:36

No1 skrev:

> Hvad gør du for at browseren skal bruge din print.css? Laver
> du en henvisning i HTML koden? Hvordan ser det ud? Fortæl.

.... og giv meget gerne et link.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Olesen

Dato : 23-01-04 10:52

> ... og giv meget gerne et link.

øh, linket stod lige nedenunder, men du får det da gerne igen:

http://www.vih.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 10:47

Lars Olesen skrev:

> Ja, jeg gør følgende i head sektionen.
>
> <link rel="stylesheet" href="/css/print.css" type="text/css"
> title="Print" media="print" />

Det er formentlig fordi du har sat en titel på. Titler bruges til
at angive alternative css-ark med (og til at give et navn til
default-arket så man kan skifte tilbage til det). Du skal _ikke_
bruge title hvis du ikke tilbyder flere styles til dit site (og
selv om du tilbyder flere css-ark, så skal du ikke sætte en titel
på et ark der skal bruges i alle konfigurationer).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Olesen

Dato : 23-01-04 14:44

> [...]
> selv om du tilbyder flere css-ark, så skal du ikke sætte en titel
> på et ark der skal bruges i alle konfigurationer).

Det var lige nøjagtig det. Havde ikke fjernet dem efter jeg havde
droppet min styleswitcher :) Tak for hjælpen!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 10:55

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det er formentlig fordi du har sat en titel på. Titler bruges til
> at angive alternative css-ark med

Jeg fandt lige W3's forklaring her:

   <http://www.w3.org/TR/html401/present/styles.html#h-14.3>

Specielt en del af afsnit 14.3.2 er interessant:

,----
| Specify that the style sheet is persistent, preferred, or
| alternate:
| * To make a style sheet persistent, set the rel attribute to
| "stylesheet" and don't set the title attribute.
| * To make a style sheet preferred, set the rel attribute to
| stylesheet" and name the style sheet with the title attribute.
| * To specify an alternate style sheet, set the rel attribute to
| "alternate stylesheet" and name the style sheet with the title
| attribute.
`----

Lidt senere i samme afsnit står der hvad der sker (eller i hvert
fald hvad der bør ske) hvis der er to foretrukne (preferred) css-
ark - dvs. to link-definitioner med rel="stylesheet" og forskellige
titler:

,----
`----
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 10:57

Lars Olesen skrev:

> øh, linket stod lige nedenunder, men du får det da gerne igen:

Jeg havde ikke set dit indlæg fra 10:17 da jeg sendte mit 10:35
(havde ikke fået genopdateret gruppen efter en pause) - beklager.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Olesen

Dato : 23-01-04 14:45

> Jeg havde ikke set dit indlæg fra 10:17 da jeg sendte mit 10:35
> (havde ikke fået genopdateret gruppen efter en pause) - beklager.

Det skal du ikke beklage. Jeg startede jo med ikke at kunne finde ud af
at gebærde mig :) Tak for hjælpen.