Hvordan ser jeg egentlig forskel på IDE ka~
Fra : Simon - -:[CU]:-Quic~

Dato : 21-04-01 18:54

Jeg sad lige og rodede i min skuffe med en masse IDE kabler..
Jeg ved nogen af dem er ATA 33, nogen 66 og et par 100.. Men hvordan ser jeg
forskel på dem ?
Der står ikke ATA XX nogen steder, eller noget der minder om det..

/Silver

Fra : peet_dk

Dato : 21-04-01 19:03

ata 66 har et blåt "hoved" i den ene ende. (ihvert tilfælde på dem jeg har)
ata 100 ved jeg ikke.

Fra : Villy Jensen

Dato : 21-04-01 19:16

> [...]
jeg
> forskel på dem ?
> Der står ikke ATA XX nogen steder, eller noget der minder om det..

Fladkablet i ATA 33 kabler har 40 ledere
Fladkablet i ATA 66 kabler har 80 ledere
(Fladkablet til ATA 100 er samme som til ATA 66)

Begge typer har samme 40-polede IDC-stik klemt på fladkablerne.

(Stikkene er tilfældigt blå, grå eller sorte)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Cubus

Dato : 21-04-01 19:35

> Jeg sad lige og rodede i min skuffe med en masse IDE kabler..
> Jeg ved nogen af dem er ATA 33, nogen 66 og et par 100.. Men hvordan ser jeg
> forskel på dem ?

Her kan se et billede af de to typer (nederst):

<http://www4.tomshardware.com/howto/01q1/010115/pcsystem-16.html>

ATA 66/100 er meget finere i rilningen pga de mange flere ledere i kablet.

--
Cubus

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 22-04-01 02:35

ATA66/100-kablet har 3 forskellige farver på stikkene.

Blå = Skal sidde på controlleren
Grå = Skal sidde på den enhed, som er sat til slave
Sort = Skal sidde på den enhed, som er sat til master

Dette står også i manualen til motherboardet.

M.V.H. kurt.b.nielsen@get2net.dk

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 22-04-01 20:25

"Kurt Nielsen" <kurt.b.nielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
<SNIP>
> Grå = Skal sidde på den enhed, som er sat til slave
> Sort = Skal sidde på den enhed, som er sat til master

Hmm, er det ikke kun hvis enhederne er stillet til Cable-Select??

--
Jimmy Nielsen