/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ADSL
#NavnPoint
BjarneD 1827
severino 1802
pallebhan.. 1510
srhansen 1200
Per.Frede.. 1168
e.c 970
Nordsted1 720
strarup 690
ostemanden 657
10  CLAN 640
Er en upload på 128 kbit/s nok?
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 22-01-04 13:55

Hejsa

Jeg har stofa flexrate på 1024/256 kbit/s, men overvejer at skifte til
flatrate eller adsl. Jeg vil fint kunne klare mig med en download på 512
kbit/s, men er lidt i tvivl om en opload på 128 kbit/s er nok til at spille
online. Jeg skrev til stofa og spurgte, om de ikke kunne tænke sig at udbyde
en 512/256 kbit/s linie, men de ville kun lave en 768/128 kbit/s, som
erstatning for deres 512/128 kbit/s flatrate linie, men er det nok?

mvh Frank



 
 
Dorph (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Dorph


Dato : 22-01-04 14:42


> Jeg har stofa flexrate på 1024/256 kbit/s, men overvejer at skifte til
> flatrate eller adsl. Jeg vil fint kunne klare mig med en download på 512
> kbit/s, men er lidt i tvivl om en opload på 128 kbit/s er nok til at
spille
> online. Jeg skrev til stofa og spurgte, om de ikke kunne tænke sig at
udbyde
> en 512/256 kbit/s linie, men de ville kun lave en 768/128 kbit/s, som
> erstatning for deres 512/128 kbit/s flatrate linie, men er det nok?


Ja 128 op er fint til at spille online ingen problemer der, med mindre
du skal "hoste" altså sætte en game server op.

D



Ole [2100] (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Ole [2100]


Dato : 22-01-04 14:56

> Ja 128 op er fint til at spille online ingen problemer der, med mindre
> du skal "hoste" altså sætte en game server op.
>
> D

Så længe du ikke skal bruge nogen former for teamspeak / ventrilo /
voicecom, så går det fint. Hvis du skal det vil jeg nok fraråde dig at
nøjes med 128kbit i upstream...

Ole

--
Fjern de to gange NEWS i min email for at maile mig!

Steen Gellett (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gellett


Dato : 22-01-04 15:39


"Ole [2100]" <OleNEWS@NEWSgw1.dk> skrev i en meddelelse
news:buokph$oq1$1@sunsite.dk...
> > Ja 128 op er fint til at spille online ingen problemer der, med mindre
> > du skal "hoste" altså sætte en game server op.
> >
> > D
>
> Så længe du ikke skal bruge nogen former for teamspeak / ventrilo /
> voicecom, så går det fint. Hvis du skal det vil jeg nok fraråde dig at
> nøjes med 128kbit i upstream...
>

Jeg kører med 128 og spiller alt, også med teamspeak kørende......jeg kan
enda "hoste" en teamspeak server med 3-4 online samtidig uden probs !!!

> Ole
>
> --
> Fjern de to gange NEWS i min email for at maile mig!



Frank K. Jensen (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 22-01-04 16:52

"Steen Gellett" <HejMedDig@NoSpam.Net> wrote in message
news:400fe083$0$29303$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Ole [2100]" <OleNEWS@NEWSgw1.dk> skrev i en meddelelse
> news:buokph$oq1$1@sunsite.dk...
> > > Ja 128 op er fint til at spille online ingen problemer der, med mindre
> > > du skal "hoste" altså sætte en game server op.
> > >
> > > D
> >
> > Så længe du ikke skal bruge nogen former for teamspeak / ventrilo /
> > voicecom, så går det fint. Hvis du skal det vil jeg nok fraråde dig at
> > nøjes med 128kbit i upstream...
> >
>
> Jeg kører med 128 og spiller alt, også med teamspeak kørende......jeg kan
> enda "hoste" en teamspeak server med 3-4 online samtidig uden probs !!!

Ok, det lyder lidt vildt. Det troede jeg slet ikke at man kunne med 128
kbit/s. Så skal jeg måske ikke være så bange for det

mvh Frank



Ole [2100] (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Ole [2100]


Dato : 22-01-04 18:24

Frank K. Jensen wrote:

>>Jeg kører med 128 og spiller alt, også med teamspeak kørende......jeg kan
>>enda "hoste" en teamspeak server med 3-4 online samtidig uden probs !!!
>
>
> Ok, det lyder lidt vildt. Det troede jeg slet ikke at man kunne med 128
> kbit/s. Så skal jeg måske ikke være så bange for det

Det kan man ifølge mine erfaringer heller ikke . Jeg vil ihvertfald
gerne se den 128kbit upstream host der kan klare det uden svingninger i
ping... I sidste ende afhænger det af hvor glad du er for ping udsving
mens du spiller eller ej. Kan du slet ikke overkomme at din ping
indimellem hopper lidt så ville jeg holde mig langt væk fra en 128kbit..
kan du godt leve med dette, by all means, så køb en 128kbit forbindelse
. Personligt hader jeg ustabil ping...

Ole
--
Fjern de to gange NEWS i min email for at maile mig!

Flemming Joensson (25-01-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Joensson


Dato : 25-01-04 13:20

"Ole [2100]" <OleNEWS@NEWSgw1.dk> wrote in news:bup0v1$rpm$1@sunsite.dk:

> I sidste ende afhænger det af hvor glad du er for ping udsving
> mens du spiller eller ej. Kan du slet ikke overkomme at din ping
> indimellem hopper lidt så ville jeg holde mig langt væk fra en 128kbit..
> kan du godt leve med dette, by all means, så køb en 128kbit forbindelse
>. Personligt hader jeg ustabil ping...
>

Jeg har haft 2m/128k indtil i november hvor CC så opgraderede mig til
2.5M/192k uden ekstraregning :).

Det eneste tidspunkt jeg oplever ustabile ping er hvis jeg downloader med
fuld skrue fra en newsserver samtidig med at jeg spiller. Ellers har jeg
ikke haft nogen problemer.

Så jeg ville nu ikke være så bange for 128 eller 192 for den sags skyld.

Flemming

TBC (25-01-2004)
Kommentar
Fra : TBC


Dato : 25-01-04 17:28

On Thu, 22 Jan 2004 13:54:47 +0100, "Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk>
wrote:

>Jeg har stofa flexrate på 1024/256 kbit/s, men overvejer at skifte til
>flatrate eller adsl. Jeg vil fint kunne klare mig med en download på 512
>kbit/s, men er lidt i tvivl om en opload på 128 kbit/s er nok til at spille
>online. Jeg skrev til stofa og spurgte, om de ikke kunne tænke sig at udbyde
>en 512/256 kbit/s linie, men de ville kun lave en 768/128 kbit/s, som
>erstatning for deres 512/128 kbit/s flatrate linie, men er det nok?

Det er "nok". Du *kan* sagtens spille, og lave andre småting som
Ventrillo eller lign samtidig. Der hvor forskellen ligger, er den ping
du vil kunne opnå.

Du kan ikke regne med at have helt samme lave ping. En flaskehals på
128 vil formentlig have en smule betydning for din ping i negativ
retning.

Det er ikke tilfældigt at den forbindelse TDC i sin tid havde specielt
designet til on-line gamere (BoomTown ADSL) var på 512/512. (eller
alternativt 256/256). For ved online spil betyder begge veje, på stort
set lige fod, noget den ping man opnår, selv om det ikke er hele
linjens kapacitet der udnyttes. (Det er det ingengang med 128)

Man kan f.eks matematisk udregne hvor lang tid det tager for en given
datamængde at sendes igennem en given linjehastighed. Det er der
tidligere set eksempler på her i gruppen, fra nogle af dens "hardcore
nørder." (i positiv forstand). Altså, jo større hastighed man har
begge vej, jo større potentiale er der for bedre ping.

I Praksis er min egen private erfaring at forskellen begynder at
forsvinde (og andre elementer får større betydning når man når de 512
kbit. F.eks har jeg ikke med mine hastigheder igennem tiderne oplevet
forskel på ping med 2048/512 og 512/512, men jeg har oplevet mærkbar
forskel på 512/512 og 512/128.

TBC

Frank K. Jensen (27-01-2004)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 27-01-04 13:17

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
news:ppp710hkjessov2od8v670ohjmml1ho8pn@4ax.com...
> On Thu, 22 Jan 2004 13:54:47 +0100, "Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk>
> wrote:
>
> >Jeg har stofa flexrate på 1024/256 kbit/s, men overvejer at skifte til
> >flatrate eller adsl. Jeg vil fint kunne klare mig med en download på 512
> >kbit/s, men er lidt i tvivl om en opload på 128 kbit/s er nok til at
spille
> >online. Jeg skrev til stofa og spurgte, om de ikke kunne tænke sig at
udbyde
> >en 512/256 kbit/s linie, men de ville kun lave en 768/128 kbit/s, som
> >erstatning for deres 512/128 kbit/s flatrate linie, men er det nok?
>
> Det er "nok". Du *kan* sagtens spille, og lave andre småting som
> Ventrillo eller lign samtidig. Der hvor forskellen ligger, er den ping
> du vil kunne opnå.

Altså om jeg har en ping på 30 eller 40, tror jeg ikke at jeg kan mærke. Det
det gør rigtigt ondt når man spiller er pakketab og/eller choke.

mvh Frank



Ivar Madsen (01-02-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 01-02-04 09:05

Frank K. Jensen skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Det
> det gør rigtigt ondt når man spiller er pakketab og/eller choke.

Choke, hvad er det for en fisk?

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

TBC (01-02-2004)
Kommentar
Fra : TBC


Dato : 01-02-04 17:48

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
news:10764254.Hb7fFiXGi4@news.milli.dk...

> Choke, hvad er det for en fisk?

Fundet via Google søgning på http://cs.clockcycle.com/index.php?page=11

___________________________

This is quoted from Yahn Bernier, Valve Software Engineer;
It's not a fix, but an explanation of what happens when you get choke.
(to see if you're "choking", drop your console and do "net_graph 3" )

> "choke occurs when the server, factoring in your rate setting, determines
> that it can't send you an update yet because doing so would start to
> flood your connection. The server checks back every frame until you are
> ready to receive an update and sends the next update as soon as
> possible.
>
> The time when you get the next packet is computed right after the
> previous packet is sent:
>
> next packet time = current time + ( bytes in packet + UDP header
> overhead ) / rate setting ( bytes per second )
>
> In addition, the server won't even check the packet choke timer unless
> you have waited at least 1 / cl_updaterate seconds since the last update
> ( i.e., if you are getting 20 updates a second, packets will be spaced
> at least 50 ms apart and also subject to the packet choke timer ).
>
> On a slow connection, in a busy game, you'll probably see a
> lot of choked packets. Note that once the choke as held back a packet,
> you don't wait until the next 50 msec multiple, for the above example,
> but instead get the next update as soon as the choke timer has cleared.



TBC (01-02-2004)
Kommentar
Fra : TBC


Dato : 01-02-04 17:53

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev i en meddelelse
news:bv5l03$7qb$1@sunsite.dk...

> Altså om jeg har en ping på 30 eller 40, tror jeg ikke at jeg kan mærke.
Det
> det gør rigtigt ondt når man spiller er pakketab og/eller choke.

Ja Choke gør *rigtigt* ondt, men angående ping kan jeg kan dog sagtens mærke
i et spil som Counterstrike om min ping er f.eks 8 eller 38 ms. I andre spil
betyder det væsentligt mindre. Det hele kommer selvfølgelig også an på hvor
"fanatisk" man er, og ikke mindst *hvad* man spiller.

TBC



Frank K. Jensen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 02-02-04 12:30

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
news:401d2efc$0$28530$d40e179e@nntp01.dk.telia.net...
> "Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev i en meddelelse
> news:bv5l03$7qb$1@sunsite.dk...
>
> > Altså om jeg har en ping på 30 eller 40, tror jeg ikke at jeg kan mærke.
> Det
> > det gør rigtigt ondt når man spiller er pakketab og/eller choke.
>
> Ja Choke gør *rigtigt* ondt, men angående ping kan jeg kan dog sagtens
mærke
> i et spil som Counterstrike om min ping er f.eks 8 eller 38 ms. I andre
spil
> betyder det væsentligt mindre. Det hele kommer selvfølgelig også an på
hvor
> "fanatisk" man er, og ikke mindst *hvad* man spiller.

Da jeg spillede CS (og ja, jeg var lidt fanatisk , kunne jeg fint fragge
alle de andre, selvom at min ping lå omkring 40-50. Min ping var altid lidt
(~10) højere end dem der spillede på ADSL, da jeg har stofa. Jeg startede på
et 56k modem. Her kunne jeg dog mærke forskel på om min ping 180 eller 140.
Jeg havde opkobling hos WOL, hvor havde jeg en ping på ~140 på deres
servere, men hvis jeg prøvede Boomtowns servere havde jeg en ping på ~180,
og her var det næsten uspilleligt.

mvh Frank



TBC (03-02-2004)
Kommentar
Fra : TBC


Dato : 03-02-04 01:20

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev i en meddelelse
news:bvlcbj$gcb$1@sunsite.dk...

> Da jeg spillede CS (og ja, jeg var lidt fanatisk , kunne jeg fint
fragge
> alle de andre, selvom at min ping lå omkring 40-50. Min ping var altid
lidt
> (~10) højere end dem der spillede på ADSL, da jeg har stofa. Jeg startede

> et 56k modem. Her kunne jeg dog mærke forskel på om min ping 180 eller
140.
> Jeg havde opkobling hos WOL, hvor havde jeg en ping på ~140 på deres
> servere, men hvis jeg prøvede Boomtowns servere havde jeg en ping på ~180,
> og her var det næsten uspilleligt.

Ping er naturligvis ikke det samme som skills, men det gør nu ikke noget at
det også spiller godt

Jeg har ikke været de samme 56k modem trængsler igennem som dig.

Jeg startede med at havde ADSL hos WOL/Tiscali hvor min ping på de bedste
servere med 256/256 lå på omkring de 40-75 ms (Før ping optimeringerne til
CS) Så skiftede jeg hastighed til 512/512 hvor min ping blev ca 10 ms bedre,
men det store spring skete for alvor da jeg skiftede fra Router til
Tiscali's nye og billigere USB modem. Så lå jeg nede omkring de 12-28 ms i
ping, hvilket jeg fandt ganske tilfredsstillende. Jeg øgede hastigheden fra
515/512 til 2048/512 hos Tiscali. Det gjorde dog ingen forskel, formentligt
fordi der ikke var mere og hente, og upload ikke blev større af den grund.
Det næste spring skete da jeg hoppede på den meget billige 2Mbit fra Telia
(Den man ikke længere kan nyoprette). Jeg regner med at det er fordi jeg
sidder næsten ensom på deres central og backbone, at min ping nu indimellem
kan komme helt ned på 7-8 ms når det går bedst. Typisk omkring 7-25 ms på de
bedst pingende servere, som til CS for mit vedkommende ikke er Boowtown, men
Gamereactor. I Battlefield 1942 kan pingen dog ofte fortælle at være ganske
stabile 5 ms (?) på Boomtowns servere, hvis de ikke er overfyldte.

Det med Battlefield undrer mig dog idet en tracert ofte taler om 8-9 ms som
de bedste resultater tættest på mig selv.

TBC



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste