Problemer med dato/sql
Fra : Jimmy Snedker

Dato : 22-01-04 10:15

Hej NG,

Jeg har en database (access) med arrangementer samt deres datoer
(f.eks 17-02-2004). Databasen indeholder 3 arrangementer indtil
videre med følgende datoer:
20-02-2004
23-04-2004
11-06-2004

Jeg bruger denne stump asp til at trække det nærmeste arrangement
ud i forhold til den aktuelle dato ( den skulle gerne vise datoen
20-02-2004!):
<%
strSQL = "SELECT TOP 1 * FROM arrangement WHERE dato >= Date
ORDER BY dato"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
%>

Men jeg ender op med denne fejlmelding:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters.
Expected 1.

default.asp, line 12

Linie 12:
strSQL = "SELECT TOP 1 * FROM arrangement WHERE dato >= Date
ORDER BY dato"

Hvad er der galt?

Mvh

Jimmy

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-04 10:58

Jimmy Snedker skrev:

> strSQL = "SELECT TOP 1 * FROM arrangement WHERE dato >= Date
> ORDER BY dato"

Det står på en linje i koden, ikke?

> [...]
>
> default.asp, line 12
>
> Linie 12:
> strSQL = "SELECT TOP 1 * FROM arrangement WHERE dato >= Date

Er du helt sikker på at linje 12 er den du har gengivet herover?

> Hvad er der galt?

Umiddelbart ser det fint ud - du kan evt. prøve at skrive Date() i
stedet for Date - men det burde ikke gøre nogen forskel.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jimmy Snedker

Dato : 22-01-04 12:04

Hej Jens!

> Er du helt sikker på at linje 12 er den du har gengivet herover?

Beklager min fejl - linie 12 ser sådan ud:
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

> Umiddelbart ser det fint ud - du kan evt. prøve at skrive Date() i
> stedet for Date - men det burde ikke gøre nogen forskel.

Det gjorde det! Nu virker det...men den viser den forkerte dato,
nemlig
23-04-2004 istedet for den 20-02-2004??

Med venlig hilsen

Jimmy Snedker

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-04 12:13

Jimmy Snedker skrev:

> Det gjorde det! Nu virker det...men den viser den forkerte
> dato, nemlig
> 23-04-2004 istedet for den 20-02-2004??

Mærkeligt. Hvilken rækkefølge får du hvis du udskriver alle
datoerne (fjern TOP 1 og WHERE)?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jimmy Snedker

Dato : 22-01-04 12:36

Hej Jens!

> Mærkeligt. Hvilken rækkefølge får du hvis du udskriver alle
> datoerne (fjern TOP 1 og WHERE)?

Er det sådan du mener?
strSQL = "SELECT * FROM arrangement ORDER by dato"

jeg får følgende:
11-06-2004
20-02-2004
23-04-2004

Fra : Jimmy Snedker

Dato : 22-01-04 12:51

Hej Jens!

Fandt selv fejlen! Problemet lå i Access, mit dato-felt var sat
til forkert datatype nemlig "notat" i stedet for "dato og
klokkeslæt"

Men tak for hjælpen og hurtig respons!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-04 12:55

Jimmy Snedker skrev:

> Er det sådan du mener?
> strSQL = "SELECT * FROM arrangement ORDER by dato"

Netop.

> jeg får følgende:
> 11-06-2004
> 20-02-2004
> 23-04-2004

Det tyder på at dine datoer er gemt som tekst. Du skal bruge
datatypen dato/tid.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-04 12:56

Jimmy Snedker skrev:

> Men tak for hjælpen og hurtig respons!

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen