Vedr. meget kalk på badeværelsesfliser
Fra : Jan

Dato : 21-01-04 21:36

Hejsa

Jeg vil høre om der skulle være nogen kloge hoveder her, der kan komme med
et godt råd om hvordan man får kalk af sine badeværelsesfliser i vores
lejlighed.

Vi har nogle hvide fliser og der sætter sig jo lidt kalk på hver gang man
går i bad - vi skrubber og skurer, men vil nu høre om der skulle være et
vidundermiddel til dette problem.

Det skal lige siges, at vi har terrasogulv, så vi kan derfor ikke bruge
nogle meget stærke produkter på fliserne, for så vil det jo løbe ned og
ødelægge terrasogulvet.

Mvh

Jan S.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 21-01-04 22:07

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det skal lige siges, at vi har terrasogulv, så vi kan derfor ikke bruge
> nogle meget stærke produkter på fliserne, for så vil det jo løbe ned og

Jeg har netop malet badeværelsesfliser, så jeg måtte igennem en total
afskuring af kalk forinden.

Men vidundermidlet hedder altså eddikesyre. Det er rigtigt, at det ikke
er sundt for et terrazzogulv, men det skal jo ikke ligge der i dagevis?
Fliserne vaskes af med en 1:4 opløsning, spules, vaskes igen, spules
osv. indtil armen er ved at falde af. En eventuel begyndende forkølelse
bliver samtidig renset væk. Spul gulvet grundigt, og lad det hele tørre.
Hvis der ikke er striber af kalk ned ad fliserne, er projektet lykkedes.
Ellers er det på den igen!

Mvh. JIB

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 21-01-04 22:40

Begynd med grundrens eller salmiakspiritus fortyndet med vand efter
temperament - det opløser den yderste fedthinde, som nogle gange ligner
kalk - fedtet lægger en hinde over kalken, så den er sværere at få af.
Derefter noget til kalken.
Brug evt. bilvoks til allersidst, så fliserne skyr vandet.

VH Birgitte

Fra : kim rasmussen

Dato : 21-01-04 23:54

hej Jan

Almindeligt eddike og knogfedt , skrub så armene falder af var der en der
sagde.
Smør så det hele ind i lakforsegler til biler eller produktet der hedder
perloplast,det bruger vi her i familien , i brusekabinen og på komfuret
,fedt og snavs er så lige til at tørre af , gør det ca hver 3 mdr.

Kim Rasmussen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 22-01-04 00:37

"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> skrev i en meddelelse
> hej Jan
>
> Almindeligt eddike og knogfedt

Enig.. Evt lidt tapetklister iblandet, så det bliver lidt tyktflydende.

En ordentlig sjat madolie på gulvet beskytter det lidt.

--
Henrik Nielsen
Config@configdata.dk

Fra : LejfM

Dato : 22-01-04 13:45

"Jan" wrote in message >
> [...]
> ødelægge terrasogulvet.
>Hvordan med en af de dersens damprensere, de skulle kunne tage det hele,
derefter smøre ind i perloplast.

Lejfm