Ens ved brug af forskellige skærmstørrelse~
Fra : Johan

Dato : 21-01-04 15:05

Hej der alle sammen, jeg er lidt fortabt (nybegynder).

Jeg har lavet en hjemmeside ved brug af .asp .css der virker
fint. Mit problem er at der ved brug af 15" og 17" ikke ser pænt
ud.

www.amira.structural.dk

Det skyldes at jeg har brugt px til at definere startstedet, top
left , for id. Jeg vil gerne bruge % men det går lidt i kage for
mig fordi % jo er forskellig fra forskellige skærmstørellser er
der en metode så jeg altid får min side centreret?

MVh
Johan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-01-04 15:33

Johan skrev:

> Jeg har lavet en hjemmeside ved brug af .asp .css der virker
> fint. Mit problem er at der ved brug af 15" og 17" ikke ser pænt
> ud.

Jeg har en 19" skærm - her ser det heller ikke pænt ud. Det er
opløsningen samt browservinduets størrelse der i første omgang har
betydning - og de to ting kan varieres i det uendelige. Derfor bør
man aldrig basere design på en fast størrelse browservindue.

> [...]
> mig fordi % jo er forskellig fra forskellige skærmstørellser er
> der en metode så jeg altid får min side centreret?

Ja - der er endda flere. Her kan du se en af dem:

   <http://www.html-faq.dk/2007.asp>

Hvis du også vil centrere lodret, kan det gøres ved at bruge
positionering. Tricket er her at placere øverste venstre hjørne i
centrum af siden (50% på begge leder) og så sætte en negativ margen
på præcis halvdelen af bredden hhv. højden. Det kræver så at man
kender (eller sætter) præcise mål på siden - og at siden ikke er
større end det browservindue den skal vises i. Generelt vil jeg
ikke anbefale at centrere lodret.

I forhold til dit aktuelle problem med positionering skal du vide
at man godt kan positionere til andet end browseren. Hvis jeg fx
skriver følgende kode:

<h1>Overskrift her</h1>
Bund højre</div>
Top højre</div>
Top venstre</div>
Bund venstre</div>

- så vil de fire indre elementer være placeret i hver sit hjørne af
den yderste div - men neden under overskriften.

Noget helt andet - jeg vil anbefale dig at validere din side. Der
er mange fejl i såvel html- som css-kode. Det kan give problemer
med forkert udseende i forskellige browsere.

Se evt. artiklen her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johan

Dato : 21-01-04 18:26

Mange tak, der er lidt til at starte på.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-01-04 23:28

Johan skrev:

> Mange tak, der er lidt til at starte på.

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen