Stenhøne??
Fra : Kristian Frydkjaer

Dato : 21-01-04 11:49

Hej NG

Jeg har et godt bud på at det var en Stenhøne jeg havde på besøg på
terrassen ved foderbrættet i dag. Men kan det passe??
Min fuglebog (af ældre dato) siger at de kun findes i sydeuropa, men det
ligner den meget ud fra tegnigerne.

Hvis ikke det var en Stenhøne hvad var det så?

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig

Med venlig hilsen
Kristian Frydkjær

Fra : Stig Linander

Dato : 21-01-04 14:59

Wed, 21 Jan 2004 11:48:51 +0100, skrev Kristian Frydkjaer bl.a. ...

> Jeg har et godt bud på at det var en Stenhøne jeg havde på besøg
> på terrassen ved foderbrættet i dag.

Hvor i Danmark?

> Men kan det passe?? Min fuglebog (af ældre dato) siger at de kun
> findes i sydeuropa, men det ligner den meget ud fra tegnigerne.
> Hvis ikke det var en Stenhøne hvad var det så?

Måske Rødhøne?

Jeg så Rødhøne på Amager 18.marts 2003, se:
http://groups.google.dk/groups?dq=&hl=da&lr=&ie=UTF-8&frame=right&th=93d5bbaea7fb9122&seekm=3e7b0ea6%240%2452182%24edfadb0f%40dread16.news.tele.dk

I en artikel i Pica 3/03 "Foråret 2003 ved Kongelundens Fuglestation"
skriver Preben Berg bl.a. ...

> En nærmest chokeret ikke lokal ornitolog så 26/3 en Rødhøne, men
> han har dog ikke grund til at ty til nogen form for psykofarmaka,
> da et hold jægere udsatte omkring 50 ex. af arten ved St. Magleby
> i 2002.

Jeg ved ikke om det er "min" Rødhøne han hentyder til (datoen er
forkert), men det er da rart at vide, at man ikke har brug for
psykofarmaka ...

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Kristian Frydkjaer

Dato : 21-01-04 22:56

Min "Stenhøne" kom trippende op på terrassen i Mortenstrup nær Jystrup på
Midtsjælland.

Mvh
Kristian

Fra : Kristian Frydkjaer

Dato : 22-01-04 12:03

Hej Ng

Da den kom igen i dag er jeg helt sikker at det er en rødhøne.
Mærkelig fugl at få besøg af, men det er jo sikkert en af de forfærdelig
mange jægere her på egnen, der har sat den ud!

Mvh'
Kristian

Fra : Olaf G. Christiani

Dato : 22-01-04 19:58

Hej Kristian

Der er flere gange i dette efterår og vinter blevet observeret
stenhøne omkring Jystrup, Midtsjælland. Således både i Hellehusene og
på Aunsbjergvej. Det forlyder at de hidrører fra en lokal jæger.
Rødhøns skulle særligt blive anvendt ved træning af jagthunde i at stå
for vildtet idet de trykker hårdt.

En søgning i DOF-basen viser at der er registreret over 20
observationer af rødhøne indenfor de sidste to år. Det er noget træls
med denne faunaforurening.

MVH

Olaf G. Christiani

Fra : Harry Lund

Dato : 24-01-04 10:31

Faunaforurening??
Der lige fundet en middelhavsøster( fra Thailand) i Horsens fjord. Den en
formentlig kommet af sig selv. Hvad ´vil du gøre ved det??

Fra : Rune Bjerre

Dato : 27-01-04 13:07

> ... Det forlyder at de hidrører fra en lokal jæger.
> Rødhøns skulle særligt blive anvendt ved træning af jagthunde i at stå
> for vildtet idet de trykker hårdt.

Hejsa...
Er der nogen der ved om det overhovedet er tilladt at udsætte andet end
agerhøns, fasaner og gråænder?
Mvh Rune

Fra : Stig Linander

Dato : 27-01-04 20:41

Tue, 27 Jan 2004 13:07:22 +0100, skrev Rune Bjerre bl.a. ...

> Er der nogen der ved om det overhovedet er tilladt at udsætte
> andet end agerhøns, fasaner og gråænder?

Det er det ikke, jvf. tråden i marts 2003, som kan ses på: