Check textarea for bandeord med asp
Fra : Jacob ..

Dato : 20-01-04 11:08

Jeg kunne godt lide at vide, om man kan (og hvordan), man checker
et tekst felt for en række udvalgte ord som ikke må forekomme?

Nogen forslag?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-04 11:20

Jacob .. skrev:

> Jeg kunne godt lide at vide, om man kan (og hvordan), man checker
> et tekst felt for en række udvalgte ord som ikke må forekomme?

Kig på regulære udtryk (regex).

Hvad vil du i øvrigt gøre hvis der er bandeord i teksten - skal
ordene slettes, erstattes med noget andet eller skal teksten slet
ikke bruges?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob ..

Dato : 20-01-04 11:36

> Kig på regulære udtryk (regex).

OK, det har jeg ikke arbejdet så meget med - jeg googler den lige.

> Hvad vil du i øvrigt gøre hvis der er bandeord i teksten - skal
> ordene slettes, erstattes med noget andet eller skal teksten slet
> ikke bruges?

Jeg havde egentligt tænkt mig at den skal erstatte med en rød
markering (evt. en rød *).

Og når man submitter formen skal den lige påpege at "disse ord vil
ikke blive medtaget: xx, xx, xx, xx"

Vi talte tidligere om den funktion der replacer plinger. Jeg kan vel
egentligt medtage "bandeordsfunktionen" i samme include?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-04 12:11

Jacob .. skrev:

> Vi talte tidligere om den funktion der replacer plinger. Jeg
> kan vel egentligt medtage "bandeordsfunktionen" i samme
> include?

Ja - det kan du sagtens. Jeg vil dog foreslå at du laver det i to
forskellige funktioner (de kan sagtens ligge i samme fil).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob ..

Dato : 20-01-04 14:07

> Ja - det kan du sagtens. Jeg vil dog foreslå at du laver det i to
> forskellige funktioner (de kan sagtens ligge i samme fil).

Jeg kigger på det og vender (helt sikkert) tilbage for eksperthjælp.

Fra : Jacob ..

Dato : 21-01-04 22:50

> Ja - det kan du sagtens. Jeg vil dog foreslå at du laver det i to
> forskellige funktioner (de kan sagtens ligge i samme fil).

Nu fandt jeg en glimrende tut på 4Guys som forklarer lidt om Regular
Expressions. Rimeligt simpelt hvis man lige holder hovedet koldt.

Kig lige her:

<%@ Language=VBScript %>
<%
   Option Explicit

   Dim objRegExpr

   Set objRegExpr = New regexp

   objRegExpr.Pattern = "blad"
   objRegExpr.Global = True
   objRegExpr.IgnoreCase = True

   Dim strSearchOn
   strSearchOn = "Jeg elsker bladselleri" & _
      "Det er mit blad som har kostet en krone" & _
"Flot bøgeblad der er på den stamme"

   Dim colMatches

   Set colMatches = objRegExpr.Execute(strSearchOn)

   Dim objMatch

   Response.Write colMatches.Count & " matches found...<P>"

   For Each objMatch in colMatches
      Response.Write objMatch.Value & "<BR>"
   Next

   Set colMatches = Nothing
   Set objRegExpr = Nothing
%>

1) Nu checkes stengen for " blad" men alle ord - eks. "bladselleri"
og "bøgeblad" - vil også stå i machet. Hvordan angiver jeg
objRegExpr.Pattern til udelukkende at snuppe "blad" ud? Hverken mere
eller mindre!

2) Hvordan checker jeg for flere ord en bare "blad". forsøgte mig
lidt med:

objRegExpr.Pattern ="Blad, stamme, krone"

...men det fik jeg ikke noget ud af.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-01-04 23:18

Jacob .. skrev:

> 1) Nu checkes stengen for " blad" men alle ord - eks.
> "bladselleri" og "bøgeblad" - vil også stå i machet. Hvordan
> angiver jeg objRegExpr.Pattern til udelukkende at snuppe
> "blad" ud? Hverken mere eller mindre!

Kig på tegnet for Word Boundary - \b:

"\bblad\b" bør matche ordet blad uden at matche nogen
sammensætninger af det.

> 2) Hvordan checker jeg for flere ord en bare "blad".

"blad|stamme|krone"

Se evt. oversigten her:
<http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/vspropattern.asp>
--