Billigst mulige tagdækning til sommerhus?
Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 20-01-04 01:28

Jeg har et lille sommerhus (45 kvm) med et tag af hhv. gamle
eternitplader (som er næsten forvitrede) og en tilbygning med nyere
Ondulineplader, som er lagt på af en amatørhåndværker (og derfor
utætte).
Jeg havde tænkt mig at løse problemet en gang for alle - i stedet for
at fortsætte lapningen - med en komplet ny tagdækning. Men da huset
ikke ligefrem er en millionejendom, vil jeg ikke ofre en formue.
Jeg skal selv udføre arbejdet med venners hjælp, så det er
materialeprisen, der er mest afgørende - men det gør naturligvis ikke
noget, at det også er let at lægge, f.eks. hvis det kan lægges direkte
ovenpå det gamle. Nogle bud, erfaringer, advarsler m.m.

På forhånd tak

Keld S

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-01-04 08:48

kelds@ofir.dk wrote:
> [...]
> noget, at det også er let at lægge, f.eks. hvis det kan lægges direkte
> ovenpå det gamle. Nogle bud, erfaringer, advarsler m.m.

Der laves mange ståltagplader der kunne være interessant i dit
tilfælde. De lægges typisk hele vejen fra tagryggen til tagrenden.

Det skal vel også holde i længden.

Hold dig fra plastic-plader.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Jørgen

Dato : 20-01-04 16:51

Du bør fjerne gamle plader og ligge træplader på.
derefter 2 * tagpap.

Gå i Silvan og få deres brochure om tagpap , de er gratis. De har også en
videofilm til under kr. 100.00
De kører også nogle kurser om forskellig gør det selv, som er gratis.
Jeg var på en tagpapkursus, og har set der i hver fald har været en siden

Hilsen
Jørgen SD

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 20-01-04 18:16

kelds@ofir.dk wrote in news:a6to00tsterlmf5b686jvrtele9ovif418@4ax.com:

> [...]
> noget, at det også er let at lægge, f.eks. hvis det kan lægges direkte
> ovenpå det gamle. Nogle bud, erfaringer, advarsler m.m.

Eternit B5 er nok noget af det billigste du kan lægge på, og anvender du
tætningsbånd i både vandrette og lodrette overlæg, kan det lægges på
temmelig lave taghældninger, og der ud over er det rimelig nemt at gå til
for gør-det-selv manden.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 21-01-04 00:32

> [...]
> noget, at det også er let at lægge, f.eks. hvis det kan lægges direkte
> ovenpå det gamle. Nogle bud, erfaringer, advarsler m.m.

Jeg ville overveje at bruge genbrugs byggematerialer. Du kan få brugte tegl
eller eternitplader til billige penge.

Søg evt. på google...
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 21-01-04 20:21

On Wed, 21 Jan 2004 00:31:53 +0100, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

>Jeg ville overveje at bruge genbrugs byggematerialer. Du kan få brugte tegl
>eller eternitplader til billige penge.

Tak for alle budene på mit spørgsål - "desværre" var de jo nærmest så
forskellige, som de kan være: Metal, pap, eternit, tegl - hvis
prisforskellen ikke er så stor, hvad er så lettest at lægge?

Og et par tillægsspørgsmål:

ang. metaltag: kan man lægge det direkte ovenpå på det gamle uden at
skulle lave nyt undertag, sætte nye lægter op osv.?

ang. paptag: er det bare almindelige krydsfinerplader, man lægger det
på. Er der nogen forskel i holdbarhed på det selvklæbende og det, der
skal svejses på?

KS

Fra : Jørgen

Dato : 21-01-04 21:43

Jeg lagde 35 m3 nyt tag på min garage, som var eternitplader.
Jeg undersøge flere tage. bl.a metal. der skulle lægter på og da den gamle
tag var utæt skulle der en undertag på.
Jeg valgte at fjerne den gamle eternit, skiftede et par lægter der var rådne
pga. utæthed, lagde 16 mm træplader på, kan ikke huske navnet, spørg i
silvan. derefter brændte jeg 2 lag pap på. det hele kostede med nye stærn og
uhæng ca. 12. 000,
(fik 25 % rabat via mit arbejde)
Få gratis brochure i Silvan
Jeg fik brochure i Silvan, og kursus som var gratis og købte andre steder,
som var billigere

Hilsen
Jørgen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 22-01-04 03:52

<snip>

> [...]
>
> ang. paptag: er det bare almindelige krydsfinerplader, man lægger det
> på. Er der nogen forskel i holdbarhed på det selvklæbende og det, der

Det kommer an på mange ting, nedenstående er nogle af mine betragtninger som
jeg sikkert vil få på puklen for.

Det altoverskyggende er: Riv det gamle tag af!
Du ved ikke hvad der er under det om der er råd, svamp eller insektangreb.
Du kan lige så godt gøre det grundigt når du er igang. Det behøver ikke
blive dyrere af den grund.

Tagpap er der risiko for utætheder medmindre man først sætter sig grundigt
ind i hvordan det gøres korrekt. Desuden kræver det en del forarbejde i
form af ombygning af underlaget (Vandfaste tagfiner plader) Levetid: ca. 10
år (ifølge www.icopal.dk)

Eternit er store flader man lægger på en gang, så det går hurtigt. Det er
dog en god ide at lægge undertag. Levetid: 20-30 år

Ståltag kan lægges ovenpå eksisterende tag, men efter min mening er det lidt
noget "klamp" og jeg har sjældent set det flot udført af amatører. Levetid
15 år

Man kan også lægge "lade" tag, altså de lange stålplader man ofte ser på
gårde. De er billige og nemme at lægge. Om de så er pæne er en personlig
vurdering. Levetid: 15 år

Tegl er sværere at lægge men holder længe. Desværre er tegl ofte tungere end
de andre typer så det kræver at konstruktionen kan bære det. Det er altid en
god ide med undertag til tegl. Du kan selv vælge om det skal være beton
eller keramiske. Hvis du vælger tegl så husk der er 2 typer: Vingetegl og
falstegl, de sidste er sværere at lægge men når de er lagt giver de et bedre
tag.
Personligt ville jeg ikke røre betontegl med en ildtang, det er og bliver et
*billigt* alternativ til de *rigtige* tegl. Man får hvad man betaler for!
Levetid: Keramisk ca.100 år (mit tag holdt i 102 år) Glacerede tegl kan
holde i op til 200 år. Beton: 25-30 år

En anden faktor er taghældningen. Alle tagbelægninger har minimums krav til
hældning (nogle er tæt på 0 grader) tegl ligger som regel på ca. 20 grader.
Hvad hældningskravene til stål, eternit og pap er kan jeg ikke huske.

Men hvis jeg var dig ville jeg lægge et keramisk tegltag med undertag. Det
er ikke billigt, men holder i mange år. Hvilket gør huset nemmere at sælge
hvis det skulle blive aktuelt.
Jeg har netop selv lagt et tegltag på mit hus og jeg ved at jeg aldrig mere
skal bekymre mig om mit tag om så jeg bor her til jeg dør!
Jeg købte mit tag hos www.isodek.dk og dem kan jeg kun give de *varmeste*
anbefalinger. Gods service og så sparede jeg ca 15.000 i forhold til alle de
andre jeg forhørte mig hos. Derudover var der den bonus at mine teglsten er
lavet af skifferler istedet for det almindelige rødler (som aldrig har været
velegnet til tagsten da det indeholder kalk, der ofte kan medføre
frostskader)
Isodek giver 30 års produkt garanti på de keramiske tegl.
De sælger IBF betontegl til ca. 40,- pr m2 jeg gav 142,- pr m2 men det er
også de dyreste tegl man kan få. Det er en ret speciel udformet tegl.

Så kommer vi til skotrenderne. Vælg kobber hvis du kan, det er lidt dyrere
(ca 50,- pr. m) men til gengæld holder de næsten evigt, man siger 150-200 år
for kobber og 10-20 år for andre materialer.
Den mest almindelige årsag til råd i tage er utætte skotrender og
inddækninger.

Husk at der er krav til udførelse af tage. Udover hældning kan der være krav
til ventilation, brandsikring, osv.
Endelig kan der være krav i lokalplanen, så check den før du går igang.

Håber det hjalp dig lidt på vej
Ellers er du velkomen til at maile mig, adressen jeg bruger herinde er god
nok.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 25-01-04 21:58

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> <Klip>
> Det kommer an på mange ting, nedenstående er nogle af mine betragtninger
som
> jeg sikkert vil få på puklen for.
OK nu skal du få
<Klip>

> [...]
> *billigt* alternativ til de *rigtige* tegl. Man får hvad man betaler for!
> Levetid: Keramisk ca.100 år (mit tag holdt i 102 år) Glacerede tegl kan
Vi har i familien et hus bygget i 1908 med betonteglsten der stadig har
mange år igen.
På en nært liggende beboelses egendom fra 1992 er de rødbrændte tegl
planlagt til udskiftning indenfor de kommende år. Der er ingen tvivl om at
billige dårligt brændte tegl ikke er pengene værd. men også at et beton tegl
kan holde særdeles længe.
Jeg ved ikke om IBF og B&C tegl produceres på samme måde (man dryssede
cement hen over den våde tag sten som så fik en hår og tæt overflade). Men
det kan lave godt og med fin pasform.

<Klip>
> [...]
grader.
> Hvad hældningskravene til stål, eternit og pap er kan jeg ikke huske.
Keramiske tegl >25grader
Beton tegl >20 grader
Eternit >15 grader, men nogle gange set mindre.
Pap > fladt

<Klip>

Mvh Peter A. Jensen

Fra : Sode

Dato : 21-01-04 20:47

Pas nu på myndighederne!!!!

Stuen er sikkert godkendt med "let" tag, det kræver byggetilladelse
at isolere og monterer fast tag og du mister dine 35 kvm´s rabat
på arealet af huset !

VH/Sode

Fra : Sode

Dato : 21-01-04 20:55

> Stuen er sikkert godkendt med "let" tag, det kræver byggetilladelse
> at isolere og monterer fast tag og du mister dine 35 kvm´s rabat
> på arealet af huset !

Hov Den gik vist forkert. Sorry.