Asus P4V800-X
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 19-01-04 22:34

Hej med jer.

Jeg har nogle spørgsmål omkring dette bundkort:

Chipsættet VIA PT800 - hvad er det for noget og jeg ved ikke rigtigt hvad
det er for et chipsæt og jeg ved heller ikke om hvad et chipsæt på
bundkortet er til for.

Er dette bundkort et godt valg i den prisbillige ende af ca. 700 kr til
Intel P4 m. 800 MHz, DDR ram PC2700/3200, LAN og andre ting?

Har I et bedre bundkort end dette bundkort som skal opfylde mine krav:
P4 op til 3,2 GHz 800 MHz FSB
DDR ram PC2700/3200 alm. type og ikke DUAL ram
SATA
LAN
USB 2.0
Firewire
Onboard lydkort
IDE100/133

Jeg har et problem med mit nuværende dyre bundkort som er Asus P4C800-E
Deluxe til ca. 1500 kr hvor computeren starter op meget langsomt som en
snegl og mit webcam kører meget langsomt dvs. hakker. Dette bundkort har
mulighed for Dual-ram som jeg ikke har (jeg har alm. ram PC3200 installeret)
som jeg måske tror er grunden til disse problemer. Da mine andre venner har
et Asus bundkort uden DUAL ram funktion og beregnet udelukkende til alm. ram
typer kører meget hurtigt hvad computerens start angår og andet kører
hurtigt.

Jeg er meget skuffet over dette dyre bundkort som jeg ikke forstår hvorfor
kører så langsomt i min pc med alm. ram og Win XP Prof.

Kan I give mig en forklaring på dette?

Derfor overvejer jeg at købe et billigere et bundkort som en ven har i sin
PC og som kører meget hurtigt. Jeg tør dog ikke at købe et andet
Asus-bundkort fordi jeg ikke kan se hvordan den bliver når jeg tager den i
brug i min PC for jeg kræver at min PC skal starte op meget hurtigt og har
en rigtig god BIOS.

Jeg kan heller ikke lide BIOS´en i mit nuværende dyre bundkort og BIOS´en i
det andet bundkort som jeg overvejer at købe er fint til mig.

Har Asus-bundkort forskellige slags BIOS og deres teknikker ??

På forhånd mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen Bart BEndtsen

Fra : Leony

Dato : 20-01-04 09:58

In news:400c4d46$0$27427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Bart Bendtsen <bart@tdcadsl.dk> typed:

> Dette bundkort har mulighed for Dual-ram som jeg ikke har (jeg har
> alm. ram PC3200 installeret) som jeg måske tror er grunden til
> disse problemer.

Dual-RAM er alm RAM, som placeres i deres respektive RAM-slots.
Det kræver bare 2 stænger RAM, som kan arbejde sammen (det plejer vist
ikke at være et problem på tværs af mærker osv, at få dem til at arbejde
sammen).

> Jeg er meget skuffet over dette dyre bundkort som jeg ikke forstår
> hvorfor kører så langsomt i min pc med alm. ram og Win XP Prof.
> Kan I give mig en forklaring på dette?

Har det altid været langsomt eller er det kommet "hen ad vejen"?
Hvad er det langsomt i forhold til? Er det langsomt i forhold til din
gamle PII-300 MHz eller er det langsomt i forhold til det du regnende?
Har du prøvet at benchmarke det med SiSoft Sandra? Målingerne er ikke
100% nøjagtige, men de kan give et praj om din maskine virkelig er
langsom eller om det er noget du bilder dig ind.
Du kan downloade Sandra her:
http://www.sisoftware.co.uk/index.php?dir=&location=sware_dl&lang=en

Oftest skyldes et langsomt system:
Forkert opsætning.
Forkerte drivere.
Forkert/dårlig software.

Det er min overbevisning at det skyldes en menneskelig fejl og ikke
hardwaren.

Firewall/antivirus kan godt bære skylden for et langsom system.
Hvis du har dette installeret, så prøv at slå dem fra (du kan evt koble
maskinen fra nettet imens, så risikerer du ikke ubudne gæster).

Opdater dine drivere.

Har du undersøgt om der er en BIOS-opdatering der retter dine problemer?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/