Advarsel....!
Fra : Gert Simonsen

Dato : 18-01-04 14:36

Hej

Allerførst vil jeg fortælle at jeg er total nybegynder indenfor ASP
programmering, men jeg har dog med megen møje og besvær (og hjælp) fået
banket en rimelig god side ned.....

Jeg har nedenstående kode på en af mine sider. På denne side kan man "se
redigere og slette" nogle dokumenter. Så er det mit spørgsmål kommer
Når man klikker på slet bliver man sendt viderer til: admin_slet.asp
og vupti - dokumentet er slettet. Det er jo ikke lige heldigt hvergang, man
kan jo ved at uheld komme til at trykke på slet.
Jeg ville gerne om ikke der først kan komme en advarsel op (er du sikker på
du vil slette dokumentet JA NEJ?)
Kan man ikke det? og hvordan?

<%
Do While Not adoRs.EOF%>
<li>
<%=adoRs("Title")%>
<%=adoRs("DateCreated")%>&nbsp;&nbsp; [<a
href="user_DocView.asp?DocumentID=<%=adoRs("DocumentID")%>">Vis</a>][<a
href="admin_DocEdit.asp?DocumentID=<%=adoRs("DocumentID")%>">Rediger</a>][<a
href="admin_slet.asp?DocumentID=<%=adoRs("DocumentID")%>">Slet</a>]&nbsp;&nb
sp;&nbsp;&nbsp;Bruger: <%=adoRs("brugerid")%>
</li>

<%adoRs.MoveNext
Loop%>

Fra : Torben Brandt

Dato : 18-01-04 15:05

Gert Simonsen skrev:
> [...]
> kan jo ved at uheld komme til at trykke på slet.
> Jeg ville gerne om ikke der først kan komme en advarsel op (er du sikker på

Ret ovenstående til (skal stå på en linie!):
onClick="return confirm('Vil du slette?');">Slet</a>

Løsningen virker kun med JavaScript slået til i browseren og har
egentlig ikke noget med ASP at gøre.

/Torben

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-04 15:10

Gert Simonsen skrev:

> [...]
> kan komme en advarsel op (er du sikker på du vil slette
> dokumentet JA NEJ?) Kan man ikke det? og hvordan?

Du kan lave det på to måder. Enten via javascript eller via et
ekstra asp-tjek.

Javascriptløsningen har den fordel at den er hurtig (kræver ikke
noget ekstra load af siden) og man kan give en dialogboks som
svarmulighed (mens resten af siden bliver stående). Ulempen er at
javascript kan være slået fra hos nogle brugere. Men da siden
stadig vil virke, synes jeg ikke det er et stort problem.

Her er et eksempel på en javascriptløsning:

[i hovedet (<head>) på dokumentet]
<script type="text/javascript">
   function sletok(id){
      return confirm("Vil du slette dokument nr. " + id);
   }
</script>

[selve linket]
nr. 2</a>

Når man klikker på linket i en browser med javascript, får man en
dialogboks med et spørgsmålstegn, den tekst man angiver til
"confirm"-kommandoen samt muligheden for at vælge o.k. eller
fortryd. Du kan se en onlineudgave her:
<http://gyros.dk/usenet/html/confirm.shtml>

En asp-løsning kan laves ved at lægge en ekstra form ind før den
kode der sletter dokumentet. Det kan laves direkte i samme fil som
din nuværende eller i en ny fil. Metoden er ganske simpel - gem
oplysningerne om den fil der skal slettes i et skjult felt og
præsenter brugeren for en form hvor han/hun skal bekræfte
sletningen ved at trykke "o.k.". Først herefter slettes filen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen