hyacint-løg
Fra : Pia-Helene

Dato : 18-01-04 01:43

Hvad gør jeg nu med alle de her hyacintløg som jeg køber for hyggens skyld
til de mørke vinterstuer.
Jeg vil gerne sætte dem ud i haven, men hvordan gøres det rigtigt??

Skal de op og tørre................og sættes i efteråret, eller skal de bare
ud i jorden straks efter afblomstring??
(det er jo let nok lige nu, men hvad nu hvis jorden havde været frosset?)

Hilsen
Pia-Helene

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-01-04 09:27

"Pia-Helene" <pia-helene@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør jeg nu med alle de her hyacintløg som jeg køber for hyggens skyld
> til de mørke vinterstuer.
> Jeg vil gerne sætte dem ud i haven, men hvordan gøres det rigtigt??

Søren Ryge har for nylig samlet en masse gode erfaringer i Politiken.
Hovedessensen var, at der ikke kun er én rigtig måde.
Bare løgene tørrede efter blomstring og ikke blev plantet ud lige her i
vintermånederne, var der ca. 50 - 60% chance for succes.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-01-04 09:32

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Bare løgene tørrede efter blomstring og ikke blev plantet ud lige her i
> vintermånederne, var der ca. 50 - 60% chance for succes.

Jeg glemte at tilføje, at man ikke skal regne med, at løgene blomstrer det
første år; de skal lige have fred til at oplagre næring.

Hilsen Inger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-01-04 01:53

> [...]

> ud i jorden straks efter afblomstring??
> (det er jo let nok lige nu, men hvad nu hvis jorden havde været frosset?)

Plant dem i en urtepotte med ca. 8 cm. jord over løget. Stil potten ud i
haven indtil foråret og plant så hele klumpen i jorden.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-01-04 19:29

"Erik Ginnerskov" <eginNOSPAM@html-faq.dk> skrev i en meddelelse

> Plant dem i en urtepotte med ca. 8 cm. jord over løget. Stil potten ud i
> haven indtil foråret og plant så hele klumpen i jorden.

Så tror jeg da ærlig talt, at løget fryser og rådner, hvis der bliver mere
end et par graders frost.

Hilsen Inger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-04 00:01

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev

> Så tror jeg da ærlig talt, at løget fryser og rådner, hvis der bliver mere
> end et par graders frost.

Løget kan tåle frosten. Hvordan tror du ellers, det overlever fra år til år
ude i haven, gravet 8-10 cm ned?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-01-04 07:18

> Løget kan tåle frosten. Hvordan tror du ellers, det overlever fra år til
år
> ude i haven, gravet 8-10 cm ned?

Jeg mener netop, at pointen er, at der er forskel på, om løg befinder sig i
jorden eller i en krukke, der alt andet lige er mere udsat for skiftende
temperaturer.
Og et afdrevet løg er vel også mere sart end ét i god vækst?

Hilsen Inger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-04 14:41

> [...]

> jorden eller i en krukke, der alt andet lige er mere udsat for skiftende

Så kunne du for en sikkerheds skyld lægge en bunke tørt sphagnum over og
dække med plastik.

> Og et afdrevet løg er vel også mere sart end ét i god vækst?

Hvad så med de løg, man køber om efteråret for at plante i haven med henblik
på næste forår. De er da ikke i god vækst.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin