lilo i gentoo
Fra : @(none)

Dato : 17-01-04 05:54

Hej jeg er ved at have forsøgt at instalere gentoo 10 gange og nu er det
næsten lykkes. men jeg har lidt problemer med min lilo. Når jeg har
skrevet min lillo og køre #/sbin/lillo kommer denne fejl.
Warning: unable to determine video adapter in user in the present system.
Added gk_linux
Fail: no images have been defined or default image dosen't exist.

min lillo er:

boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=50
lba32
default=linux

# Hvis du brugte genkernel, brug noget lignende dette:
image=/boot/kernel-2.4.20-gentoo-r6
label=gk_linux
root=/dev/hda3
initrd=/boot/initrd-2.4.20-gentoo-r6
append="root=/dev/hda3 init=/linuxrc"

vga=791

Men efter hvad jeg kan læse er det noget med midt grafik kort.
Hvordan definere jeg det. Det er et sis ikke sikker på modellen det er i
en bærbar.
Skulle jeg have kørt xfree-drm da jeg ikke har gjordt det da der
hvist nok ikke køre 3D aksolrartor, og hvordan finder jeg midt grakik kort.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 18-01-04 11:18

none wrote:
> [...]
> Skulle jeg have kørt xfree-drm da jeg ikke har gjordt det da der
> hvist nok ikke køre 3D aksolrartor, og hvordan finder jeg midt grakik kort.

din "default" hedder "linux", mens label på din eneste kernel hedder
"gk_linux"! mon ikke det er her det går galt.

Har ikke lige nogen ide til mældingen om dit grafikkort, min RH7,3 har
ingen "vga" angivelse i lilo.conf

m.v.h. Mikael

Fra : andy

Dato : 17-01-04 15:02

Mikael Hansen skrev:

> [...]
> "gk_linux"! mon ikke det er her det går galt.
>
> Har ikke lige nogen ide til mældingen om dit grafikkort, min RH7,3 har

vga=791 er fordi jeg køre på en bærbar hvis jeg ikke køre med det har
jeg oplevet på debian at jeg ikke kan se hele skærmen.

Fra : krede

Dato : 24-01-04 09:57

On Sat, 17 Jan 2004 15:02:23 +0100, andy wrote:

> [...]
>>> map=/boot/map
>>> install=/boot/boot.b
>>> prompt
>>> timeout=50
>>> lba32

> [...]
>>
> vga=791 er fordi jeg køre på en bærbar hvis jeg ikke køre med det har
> jeg oplevet på debian at jeg ikke kan se hele skærmen.
vga=791 betyder vist at lilo fortæller kernen, ved boot, at konsollen
skal køre i 1024x768. Det kan den, såvidt jeg har forstået, kun hvis du
har slået framebuffer til da du konfigurerede kernen. Jeg ved ikke så
meget om framebuffer, men du kan læsee om det i
/usr/src/linux/Documentation/fb

Alternativt kan du vel bare sætte:

vga=normal

Når du starter X forsvinder dine problemer med skærmen vel alligevel.

mvh Kristian