|
| boosterpumpe Fra : René Kofoed |
Dato : 17-01-04 20:04 |
|
Er der nogen der ved hvor man kan få en boosterpume til brug for helium.
René Kofoed
| |
Peter Fjelsten (17-01-2004)
| Kommentar Fra : Peter Fjelsten |
Dato : 17-01-04 20:52 |
|
René Kofoed skrev i Message-ID:
<KGfOb.75286$jf4.4809075@news000.worldonline.dk>:
> Er der nogen der ved hvor man kan få en boosterpume til brug for helium.
Nej.
Men flere bruger en kompressor og kommer et flowmeter på helium-flasken
(eller bruger en sæk imellem flasken og kompressoren).
Hvis du kan skaffe en af de gamle Nemrod regulatorer (den med kun et
trin) er den perfekt at lave et demand-system af. Har set det i aktion
og det er lækkert.
--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR < http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning < http://www.ekpp.org/>
Y! "fjelsten" DIR udstyr < http://www.dktechgear.dk/>
Spørgsmål? < http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>
| |
Morten Dall (19-01-2004)
| Kommentar Fra : Morten Dall |
Dato : 19-01-04 11:17 |
|
"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:142572078.20040117205229@adr.dk...
> Men flere bruger en kompressor og kommer et flowmeter på helium-flasken
> (eller bruger en sæk imellem flasken og kompressoren).
er der nogle der ved om dette kan give et problem ?
altså at køre Helium og Argon igennem en kompressoren?
jeg tænker på problemer som feks det faktum at helium er tyndere end luft,
eller at Argon isuler bedre, giver det nogle varme problemer for
kompressoren ?
> Hvis du kan skaffe en af de gamle Nemrod regulatorer (den med kun et
> trin) er den perfekt at lave et demand-system af. Har set det i aktion
> og det er lækkert.
hvorfor skal det være en et trins regulator ? kan en to trins regulator ikke
give nok luft ?
mvh Morten Dall Darmer
| |
Johnny Christensen (20-01-2004)
| Kommentar Fra : Johnny Christensen |
Dato : 20-01-04 06:12 |
|
"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message
news:400bada0$0$27394$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> er der nogle der ved om dette kan give et problem ?
> altså at køre Helium og Argon igennem en kompressoren?
>
> jeg tænker på problemer som feks det faktum at helium er tyndere end luft,
> eller at Argon isuler bedre, giver det nogle varme problemer for
> kompressoren ?
Når du kører Helium igennem skal du stadig lade gassen dobbelt filtrere da
der kommer lidt større oliemængde med end når du komprimere luft. Helium er
som du selv siger tyndere, og større olie transport gennem kompressoren er
effekten deraf. På plus siden er der ingen kondens, så dit filtermateriale
er meget mere effektivt til at absorbere olien. Jeg brugte min gamle
kompressor en del til He boost, og det gik fint. Selve varmeudviklingen er
som luft, dog med en større afkølingsevne end normalt når gassen passerer
igennem køle rørene.
Argon gennem kompressor... nogen siger at det kan godt lade sig gøre. Min
erfaring med det, er at det afholder jeg mig helt fra. Kompressoren bliver
lynhurtigt varm. Jeg har kun afprøvet det i 5 minutters intervaller, men
opvarmningen på den tid var nok for mig til at stoppe helt og aldeles.
God fornøjelse
JZC
| |
Morten Dall (20-01-2004)
| Kommentar Fra : Morten Dall |
Dato : 20-01-04 21:15 |
|
"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:buid8b$k7o$1@sunsite.dk...
> Argon gennem kompressor... nogen siger at det kan godt lade sig gøre. Min
> erfaring med det, er at det afholder jeg mig helt fra. Kompressoren bliver
> lynhurtigt varm. Jeg har kun afprøvet det i 5 minutters intervaller, men
> opvarmningen på den tid var nok for mig til at stoppe helt og aldeles.
hvad nu hvis man sætter hastigheden meget ned ? da det jo tit kun er en 1L
flaske man bruger til argon, har man jo ikke brug for den store fylde
hastighed, så hvis man nu sætte hastigheden på motoren ned til 1/10 af
normalt, hvad sker der så med varmen ?
mvh Morten Dall Darmer
| |
Johnny Christensen (20-01-2004)
| Kommentar Fra : Johnny Christensen |
Dato : 20-01-04 22:38 |
|
Tjaa, varmeudviklingen lokalt i cylinder / stempel vil være den samme. Men
den totale varme i kompressoren vil nok falde da der er mere tid til at
aflede den.
Så skal du nok til at skifte remhjul efter hvilken gas man skal
fylde.........og gider man faktisk det besvær, jeg gør ikke. Jeg er der for
at dykke, ikke for en skid andet.
JZC
"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message
news:400d8b46$0$27465$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> hvad nu hvis man sætter hastigheden meget ned ? da det jo tit kun er en 1L
> flaske man bruger til argon, har man jo ikke brug for den store fylde
> hastighed, så hvis man nu sætte hastigheden på motoren ned til 1/10 af
> normalt, hvad sker der så med varmen ?
>
> mvh Morten Dall Darmer
| |
Morten Dall (21-01-2004)
| Kommentar Fra : Morten Dall |
Dato : 21-01-04 21:02 |
|
"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:buk70u$bdg$1@sunsite.dk...
> Tjaa, varmeudviklingen lokalt i cylinder / stempel vil være den samme. Men
> den totale varme i kompressoren vil nok falde da der er mere tid til at
> aflede den.
> Så skal du nok til at skifte remhjul efter hvilken gas man skal
> fylde.........og gider man faktisk det besvær, jeg gør ikke. Jeg er der
for
> at dykke, ikke for en skid andet.
nu hvor vi har en EL motor på kan jeg jo bare monter en gammel VLT 'er fra
danfoss som jeg har liggende, så kan jeg bare skruge ned til den hastighed
jeg vil have
nå jeg tror da det skal prøves det du bare siger til mig er hold godt
øje med temperaturen og prøv, og være klar til at afbryde hvis den bliver
varm
mvh Morten Dall Darmer
| |
Johnny Christensen (21-01-2004)
| Kommentar Fra : Johnny Christensen |
Dato : 21-01-04 21:44 |
|
Bare så _jeg_ lige dækker min røv ind (du ved, det juridiske aspekt) jeg
siger ikke at du skal prøve, det er en beslutning du selv tager udfra at
have undersøgt sagen hos flere uafhængige kilder...
Cylinder / stempel haveri er stadigt muligt.
JZC
"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message
news:400ed996$0$27389$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> nå jeg tror da det skal prøves det du bare siger til mig er hold godt
> øje med temperaturen og prøv, og være klar til at afbryde hvis den bliver
> varm
>
> mvh Morten Dall Darmer
>
>
| |
Morten Dall (21-01-2004)
| Kommentar Fra : Morten Dall |
Dato : 21-01-04 23:27 |
|
"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bumo83$gfm$1@sunsite.dk...
> Bare så _jeg_ lige dækker min røv ind (du ved, det juridiske aspekt) jeg
> siger ikke at du skal prøve, det er en beslutning du selv tager udfra at
> have undersøgt sagen hos flere uafhængige kilder...
> Cylinder / stempel haveri er stadigt muligt.
ja ja ja, du kan roligt sove, du bliver ikke hængt op på noget, men jeg kan
godt høre her i gruppen at vi nærmer os amerikanske tilstande, hvor man skal
skrive en halv stil for at dække sig ind for det ene og det andet.
)))))))))))))
mvh Morten Dall Darmer
| |
Henrik Manley (18-01-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Manley |
Dato : 18-01-04 13:57 |
|
> Er der nogen der ved hvor man kan få en boosterpume til brug for helium.
>
Jeg mener at Allan Greisen fik fat i nogle fra Rusland, jeg ved íkke om han
stadig har dem men det er da et forsøg værd.
http://www.greisen.dk
--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk
| |
Michael Holm (18-01-2004)
| Kommentar Fra : Michael Holm |
Dato : 18-01-04 21:44 |
|
> Er der nogen der ved hvor man kan få en boosterpume til brug for helium.
>
Er det ikke bare at ringe til Søsport Import og spørge Andre'
hvad han kan skaffe en til.
MVH
Holm
--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG
| |
Adam Rubin (19-01-2004)
| Kommentar Fra : Adam Rubin |
Dato : 19-01-04 08:25 |
|
"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message
news:KGfOb.75286$jf4.4809075@news000.worldonline.dk...
> Er der nogen der ved hvor man kan få en boosterpume til brug for helium.
www.resato.com
Er et Hollandsk firma, der laver rigtig gode pumper, væsentligt billigere
end Haskel. I anden sammenhæng har jeg lige købt en to trins booster der
leverer op til 805 bar. Prisen var omkring de 50.000 leveret direkte fra
fabrikken. Skal man om den danske importør, skal der lige 60% oven i prisen.
De har også mindre modeller, og også i O2 service. Måske kræver det et SE
nummer, at handle med dem?
Adam
| |
Peter Fjelsten (19-01-2004)
| Kommentar Fra : Peter Fjelsten |
Dato : 19-01-04 17:26 |
|
Morten Dall skrev i Message-ID:
<400bada0$0$27394$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
>> Men flere bruger en kompressor og kommer et flowmeter på
>> helium-flasken (eller bruger en sæk imellem flasken og kompressoren).
> er der nogle der ved om dette kan give et problem ?
> altså at køre Helium og Argon igennem en kompressoren?
Jeg har set mange gøre det i lang tid.
> hvorfor skal det være en et trins regulator ? kan en to trins
> regulator ikke give nok luft ?
Jo, men det er meget lettere at tilslutte til en 1-trins.
--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR < http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning < http://www.ekpp.org/>
Y! "fjelsten" DIR udstyr < http://www.dktechgear.dk/>
Spørgsmål? < http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>
| |
RL (19-01-2004)
| Kommentar Fra : RL |
Dato : 19-01-04 23:07 |
|
Havde du gjort dig nogle overvejelser omkring hvordan den skal drives. El,
luft eller håndkraft.
Skal den være transportabel?
Hvad vil du invester i en booster?
Dette er nogle vigtig ting inden man anskaffer en.
Rasmus
www.rldyk.dk
| |
|
|