masseovn
Fra : Fino

Dato : 17-01-04 19:33

vi står for at måske købe en gård. stuehuset er på 222 kwm. Den bliver pt.
varmet op med kun masseovn & en alm brændeovn.
Det varme vand til badværelse og køkken går igennem masseovnen. Jeg vil mene
det er nødvendigt med anden energi kilde, til opvarmning
når/hvis vi ikke er hjemme i vintermånederne. og når det er mange
minusgrader udenfor???.....det er radiator i hvert værelse men det
forhenværene oliefyr er fjernet.
Er det nogen det ved mere om masseovne....og ville skrive tilbage ville jeg
blive glad

Fra : Rasmus

Dato : 18-01-04 10:08

"Fino" <maritafinn@vip.cybercityØØØØ.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhenværene oliefyr er fjernet.
> Er det nogen det ved mere om masseovne....og ville skrive tilbage ville

Her skulle være mulighed for at finde noget brugbart :
http://www.google.dk/search?q=masseovne&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-
s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

Fra : anders majland

Dato : 17-01-04 23:07

> Jeg
> vil mene det er nødvendigt med anden energi kilde, til opvarmning
> når/hvis vi ikke er hjemme i vintermånederne. og når det er mange
> minusgrader udenfor???..

Nogle oliefyldte elradiatorer med termostat vil være en nem måde at
holde huset frostfrit på - Så må potteplanter mm bare samles i et
værelse med en højerer temperatur. Hvis det kun er for at få dage/uger
om året tror jeg det vil blive uforholdsvist dyrt at lave ny
centralvarme.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 21-01-04 00:59

"Fino" <maritafinn@vip.cybercityØØØØ.dk> skrev i en meddelelse
<snip>

> Er det nogen det ved mere om masseovne....og ville skrive tilbage ville
jeg
> blive glad

Hvis rørføringen til radiatorerne er intakt, vil jeg mene det er bedst at
reetablere centralvarmen. Kig evt. på stokerfyr hvis du har adgang til
brænde ellers hedder det nok gasfyr eller pillefyr.
Bare husk at det ikke er tilladt at tilslutte en brændeovn til et lukket
centralvarme anlæg (I henhold til Bygningsreglement af 13/2-1995) §10.2 stk.
4:
(Følgende er taget fra www.retsinfo.dk)
Stk. 4. Vandbeholdere i pejse og brændeovne må ikke sluttes til lukkede
centralvarmeanlæg.

(10.2, stk. 4) Ved lukkede centralvarmeanlæg forstås anlæg med
sikkerhedsventiler og tilsluttet trykekspansionsbeholder.

Forbudet mod tilslutning til lukkede anlæg skyldes, at fyringen i pejse og
brændeovne ikke er automatisk styret som i olie- eller gasfyrede kedler. Der
er derfor risiko for periodevis overophedning og dermed fare for eksplosion
i anlægget.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 21-01-04 13:02

"Fino" <maritafinn@vip.cybercityØØØØ.dk> wrote in

> [...]
> forhenværene oliefyr er fjernet.
> Er det nogen det ved mere om masseovne....og ville skrive tilbage

Prøv at søge på "masseovn" på google....
du finder bl.a. "http://www.masseovn.dk"

Har altid drømt om at have en sådan i huset. Men de koster 30.000-50.000 kr
at bygge, de vejer 4-8 tons og tager ca 6 måneder at lave.

Fordelen er et forbrændingskammer med meget høj temperatur 800-900 grader,
hvilket giver en meget REN forbrændingsrøg.

Røgrørene er ført i labyrint rundt i de mange tons sten, der jo så varmes
op ved fyring. Ovnen bør kunne afgive varme i flere dage, uden at du fyrer,
efter hvad jeg har læst.

Masseovn er klart noget for entusiaster.
Læs om den og snak med nogen om brugen og nytten af den,
inden du kasserer den, som værende brugbar.
Tror faktisk alle kender alle i den branche.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk