Startproblem med Peugeot Speedfight 2 LCE.~
Fra : Babba-Papa

Dato : 17-01-04 11:10

Hej.

Jeg er den (u)lykkelige ejer af ovenstående 45'er årg. '01 med
16600 km på bagen.

Den har næsten altid kunnet starte med det samme, men for en uges
tid siden begyndte problemerne.

Når/hvis man får startet den (efter 50-60 tråd på kickstarteren,
der i øvrigt er træg som ind i hel....), er det som om at den
springer et par tændinger over hvert 2. sek. Og nogle gange går
den i stå, andre gange kan den selv komme ud af det.

Hvis man formaster sig til at begynde at køre, begynder den først
at "fire-takte" (meget normalt), men når den så tager gas, går
der et øjeblik, og så dør den nærmest ( som om at den drukner).

Den kan dog holdes i gang ved at "pumpe" gashåndtaget, og så kan
den tage omdrejninger igen, kun for at "drukne" et par sekunder
senere.

Hvis man derimod giver meget lidt gas og nærmest lader den trille
langsomt op i fart, sker der intet.
Og har den først været oppe i fart (50- 60 km/t), kan den tage
fuld gas næste gang (omend lidt slatten i optrækket).

Jeg har altid overholdt de mere eller mindre obligatoriske 2500
km serviceintervaller. Jeg kører med Statoil 2 T-Way low smoke
(som Peugeot anbefaler) og for det meste Nitro 3000, men i
øjeblikket OK 95 blyfri. (pudsigt nok er problemerne opstået
efter at jeg tankede OK benzin, men jeg er sikker på at det er en
tilfældighed).
Jeg har prøvet et skvæt karburatorsprit (ekstra koncentreret), så
det burde ikke være karburator-is.

Jeg kan godt starte på el-starteren, men først efter 5-10 sek. og
selv om batteriet kun er et par måneder gammelt, så kan det næppe
holde ret længe, da jeg i vinterhalvåret kun kører ture under 5
km.

Jeg har læst om et par af de andre Peugeot'er, men er ikke en ørn
til mekanik...

Kan det være et "simpelt" elproblem (fugt ?) ? eller kan det være
autochokeren der er stået af ?

Jeg overvejer seriøst at skrotte den, hvis det bliver for dyrt at
reparere skidtet (>1000 kr). Da jeg overvejer at tage MC-pap til
foråret.

- -
Babba-Papa

Ja til "sjove" børn - Ja til Atomkraft !
Døden væk fra vejene ? - Kør på fortorvet !

Fra : Tomahawk

Dato : 17-01-04 11:50

Hej Babba - Papa !

Har du undersøgt om der skulle være vand i benzinen ?
Jeg har haft et lignende problem på min peugeot speedfight 2 2000 model.
Det vil lukke for dysen i karburatoren. Men det kan jo også være tændingen.

Hilsen
Carsten C

Fra : Henning Lund

Dato : 17-01-04 12:04

Babba-Papa wrote:

> [...]
> springer et par tændinger over hvert 2. sek. Og nogle gange går
> den i stå, andre gange kan den selv komme ud af det.

Har du prøvet et andet tændrør og evt. tændrørshætte?

> Den kan dog holdes i gang ved at "pumpe" gashåndtaget, og så kan
> den tage omdrejninger igen, kun for at "drukne" et par sekunder
> senere.

Se det lyder sært, man plejer at skulle pumpe hvis den får for lidt
benzin.
Prøv første foreslag og se.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : Christina Rudkjøbing

Dato : 17-01-04 12:42

Jeg havde et lignende problem med min scooter på et tidspunkt...
det viste sig bare at være skidt i kaburatoren, der altså skulle renses.

"Babba-Papa" <superpicadillysovseboevsFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:o11i00510tsdd3pguf0ednbpuet5v22tpr@4ax.com...

Fra : Hekto

Dato : 17-01-04 13:04

Babba-Papa wrote in news:o11i00510tsdd3pguf0ednbpuet5v22tpr@4ax.com:

> [...]
> at "fire-takte" (meget normalt), men når den så tager gas, går
> der et øjeblik, og så dør den nærmest ( som om at den drukner).

Er luftfilteret rent?

Ellers er det første man gør på en Peugeot, at fatte en skruetrækker
og løsne drænskruen der sidder nederst på svømmerhuset.
Dræne, starte, dræne starte ... et par gange, så man får alt skidt og
vand ud. Så en kop kaburatorsprit i tanken, til at 'suge' det sidste
op.
Det kan være nødvendigt at afmonteret kaburatoren, og rense den
ordentligt, men ofte er det andet rigeligt.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-01-04 15:40

On Sat, 17 Jan 2004 11:09:40 +0100, Babba-Papa wrote:

> [...]

> det burde ikke være karburator-is.

> Kan det være et "simpelt" elproblem (fugt ?) ? eller kan det være

Hej med dig!

Jeg har nøjagtigt samme problem med min Speedfight, og det kommer *kun*
når det er koldt og fugtigt evt. regnvejr. Om det så er 50 graders frost
bare det er tørvejr, så springer den lystigt igang, men er det +grader
og regnvejr så har jeg problemerne.

Det er som om den cutter tændingen TOTALT - altså ikke engang sprutter
gør den, men bare totalt væk (lyset slukker næsten også). Når den så
kommer ned omkring tomgang igen, så springer den op i omdrejgninger igen,
for lige at dø igen.

Den kan for det meste godt stå i tomgang uden problemer, men den hopper
meget i det, næsten som du beskriver med at den lige hopper over et par
gange.

Jeg har en teori om fugt i og omkring tændrøret, da problemet forsvinder
komplet så snart den har fået varmen.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Babba-Papa

Dato : 17-01-04 16:23

Der var engang en bruger ved navn Babba-Papa
<superpicadillysovseboevsFJERNDETTE@hotmail.com> der skrev:

>Hej.
>
>Jeg er den (u)lykkelige ejer af ovenstående 45'er årg. '01 med
>16600 km på bagen.

Jeg takker for svarene, og prøver at skifte tændrør, luftfilter
og rense karburatoren for skidt.... (eller rettere få en
mekaniker til at gøre det)

Jeg sagde jo at jeg var dårlig til mekanik.
- -

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-01-04 16:28

On Sat, 17 Jan 2004 16:23:23 +0100, Babba-Papa wrote:

> Jeg takker for svarene, og prøver at skifte tændrør, luftfilter
> og rense karburatoren for skidt.... (eller rettere få en
> mekaniker til at gøre det)

Jeg må også hellere komme igang med min...

> Jeg sagde jo at jeg var dårlig til mekanik.

Ahh du skal bare tage det stille og roligt når du skiller det ad, og så
ellers samle det bagvendt

Fra : Calle.

Dato : 18-01-04 01:23

Babba-Papa wrote:
> [...]
>
> Jeg overvejer seriøst at skrotte den, hvis det bliver for dyrt at
> reparere skidtet (>1000 kr). Da jeg overvejer at tage MC-pap til

lyder som om du har vand i benzinen

--
Calle

Fra : Hekto

Dato : 18-01-04 09:58

Calle. wrote in news:mjkOb.5785$Vv.252@news.get2net.dk:

> lyder som om du har vand i benzinen

Ja. Dræn kaburatoren nogle gange og giv den et ordentligt skvæt
kaburatorsprit til at suge det sidste op.

Fra : Babba-Papa

Dato : 18-01-04 10:47

Der var engang en bruger ved navn Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
der skrev:

>Ja. Dræn kaburatoren nogle gange og giv den et ordentligt skvæt
>kaburatorsprit til at suge det sidste op.

Jeg har lige været ude at kigge på den, men jeg aner sandt for
dyden ikke hvor karburatoren sidder.
Ja, okay...et eller andet sted mellem tanken og motoren, men
ellers.....

Der var noget om at man skulle fjerne luftfilteret, er det den
plastic-"æske", der sidder over kickstarteren ?

Men ærligt talt, med min begrænsede viden, burde jeg så ikke lade
en mekaniker ordne det.....jeg mener, jeg kan jo gøre mere skade
end gavn, når jeg ikke ved hvad der skal skrues på.

For en proff skal vel ikke bruge så mange minutter på den opgave?

- -

Fra : Hekto

Dato : 18-01-04 11:16

Babba-Papa wrote in news:56lk009b8pi2a9p514m69q9kksiibojvja@4ax.com:

> Der var noget om at man skulle fjerne luftfilteret, er det den
> plastic-"æske", der sidder over kickstarteren ?

Ja, og den er af aluminium, er rud nederst, og dér sidder to skruer.
Det er den nederste du skal løsne indtil der løber benzin ud af den
nederste lille sorte slange, der peger bagud.

> [...]
> end gavn, når jeg ikke ved hvad der skal skrues på.
>
> For en proff skal vel ikke bruge så mange minutter på den opgave?

Jo, da! .... og betale 1 time = ca. 500,- ... for 42 sekunders
arbejde!

Fra : Babba-Papa

Dato : 18-01-04 12:30

der skrev:

>Ja, og den er af aluminium, er rud nederst, og dér sidder to skruer.
>Det er den nederste du skal løsne indtil der løber benzin ud af den
>nederste lille sorte slange, der peger bagud.

Hvilket jeg så lige har været beskæftiget med i de sidste 3
kvarter.
Der kom lidt skidt ud + hvad der ligner oliedråber sammen med
benzinen.
Der kom dog kun lidt ad gangen, hvorefter jeg lukkede for skruen,
og prøvede at starte. Dog uden succes.
Dette mønster gentog jeg ca. 10 gange....nogle af gangene kom der
ikke noget ud af slangen.

Men jeg fik aldrig startet motoren....ikke engang den mindste
antydning af at den ville springe i gang, kom der fra den.

Men endnu en gang tak for forslagene, så er det da prøvet.

>Jo, da! .... og betale 1 time = ca. 500,- ... for 42 sekunders
>arbejde!

Jeg har opgivet, og ringer til Dansk Autohjælp i morgen, så kan
Peugeot få lov til at rode med den. (Eller rettere stille en
diagnose, for ellers bliver den skrottet, hvis rep. bliver for
dyr)

By the way, hvordan skrottes en knallert, skal man aflevere den
til autoophuggeren ?
- -

Fra : Hekto

Dato : 18-01-04 12:53

Babba-Papa wrote in news:dvqk001mdgsi6vcst5qv7ep9spi2rtdeqe@4ax.com:

> [...]
> antydning af at den ville springe i gang, kom der fra den.
>
> Men endnu en gang tak for forslagene, så er det da prøvet.

Hvis man har flere penge, end man er stædig ..... ;0)

Det 'olie' du taler om er VAND!

Processen er lidt besværlig fordi benzinhanen styres af vacuum fra
indsugningen. Man skal derfor kicke' den nogle gange, eller have den
startet, så der igen løber benzin ned i svømmerhuset.
Man kan også tage vacuumslangen af kaburatoren, sætte 'trompeten' til
og suge! (hjemmelavede benzintanke, eengangssprøjter til at suge med
m.m. kan også bruges.

Så:
Der ER vand i systemet, og du skal have ny benzin ned i svømmerhuset
for at du kan skylle mere ud.

..... hvis du alligevel skal smide knallerten ud, så gør det lige i
min skraldespand!!

Fra : Babba-Papa

Dato : 18-01-04 13:07

der skrev:

>Hvis man har flere penge, end man er stædig ..... ;0)

Jeg er normalt stædig, men da kickstarteren ikke selv slår
tilbage til udgangspositionen, bliver man hurtigt træt af at
kicke og løfte.

>Det 'olie' du taler om er VAND!
>
>Så:
>Der ER vand i systemet, og du skal have ny benzin ned i svømmerhuset
>for at du kan skylle mere ud.

Det vil jeg foreslå mekanikeren.... *S*

>.... hvis du alligevel skal smide knallerten ud, så gør det lige i
>min skraldespand!!

I'll keep that in mind.
- -

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-01-04 11:45

On Sun, 18 Jan 2004 08:57:31 +0000, Hekto wrote:

> Ja. Dræn kaburatoren nogle gange og giv den et ordentligt skvæt
> kaburatorsprit til at suge det sidste op.

Kan det virkelig være så simpelt? Hmm, jeg må ud og prøve det af
ihvertfald!

Men hænger det så også sammen med, at når den bliver varm, at den så
kører perfekt?

Fra : Hekto

Dato : 18-01-04 12:28

Martin Johansen [6000] wrote in

> Kan det virkelig være så simpelt? Hmm, jeg må ud og prøve det af
> ihvertfald!
>
> Men hænger det så også sammen med, at når den bliver varm, at den
> så kører perfekt?

Det kan det sagtens.
Men, det vil du selvfølgelig kunne fortælle mere om, når du har
drænet den et par gange! ;0)

Fra : Calle.

Dato : 18-01-04 13:42

Hekto wrote:
> Martin Johansen [6000] wrote in

> Det kan det sagtens.
> Men, det vil du selvfølgelig kunne fortælle mere om, når du har
> drænet den et par gange! ;0)

med mindre der er vand i tanken ;-(

--
Calle

Fra : Hekto

Dato : 18-01-04 13:50

Calle. wrote in news:98vOb.1593$Se1.454@news.get2net.dk:

> med mindre der er vand i tanken ;-(

Det er her spritten kommer ind!
Den opsuger vandet, så det ryger med i forbrændingen ... ikke
littervis, altså!

Fra : Calle.

Dato : 18-01-04 13:58

Hekto wrote:

> Det er her spritten kommer ind!
> Den opsuger vandet, så det ryger med i forbrændingen ... ikke
> littervis, altså!

Ja, men han kan jo være uheldig, at der er for meget til spritten kan klare
det.

--
Calle

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-01-04 14:31

On Sun, 18 Jan 2004 11:28:07 +0000, Hekto wrote:

> Det kan det sagtens.
> Men, det vil du selvfølgelig kunne fortælle mere om, når du har
> drænet den et par gange! ;0)

Jo, men har du kigget på termometeret fornylig?? Det er jo pissekoldt
udenfor )

Nuvel, jeg melder lige tilbage når jeg har forsøgt!

Fra : Hekto

Dato : 18-01-04 16:02

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-01-04 17:30

On Sun, 18 Jan 2004 15:01:40 +0000, Hekto wrote:

> Brrrrr ... ja, og vandet skal jo helst ikke være IS!

Enig - jeg har sprit i tanken, men af fare for at komme for meget i, kan
du så fortælle mig om det skader?

Fra : Hekto

Dato : 18-01-04 21:24

Martin Johansen [6000] wrote in news:pan.2004.01.18.16.29.39.569548
@c.dk:

> at komme for meget i, kan
> du s† fortælle mig om det skader?

Man kører fint på sprit og det har et pænt højt oktantal! ;0)
Man kan ikke starte på sprit; men er den varm, kan man køre på en
temmelig stor del sprit. I Brasilien kører de meget på sprit!

Man må ikke blande olien o benzinen, hvis man også hælder
kaburatorsprit i. Nogle 2T-olier udskiller, og så er det slut med
smøringen.

Hvis du hælder littervis i, kan det måske nok knibe lidt.
En kopfuld, eller to, burde være rigeligt til at opsuge lidt
kondensvand.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-01-04 23:07

On Sun, 18 Jan 2004 20:23:33 +0000, Hekto wrote:

> Hvis du hælder littervis i, kan det måske nok knibe lidt.
> En kopfuld, eller to, burde være rigeligt til at opsuge lidt
> kondensvand.

En halv liter plejer at holde 2-4 tankfulde. Skal jeg doserer op eller ned
synes du?

Fra : Hekto

Dato : 18-01-04 23:45

> En halv liter plejer at holde 2-4 tankfulde. Skal jeg doserer op
> eller ned synes du?

Hvis man har gentagne problemer, så tilsætter man lidt mere for at få
kondensvandet ud.
Normalt kan man følge anvisningen på flsken/dunken. En AC har
sjældent så mange problemer som en LC, da køleluften opvarmer
kaburator og indsugning.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-01-04 19:09

On Sun, 18 Jan 2004 22:45:11 +0000, Hekto wrote:

> [...]
> Normalt kan man følge anvisningen på flsken/dunken. En AC har
> sjældent så mange problemer som en LC, da køleluften opvarmer

OK. Her til morgen ville den igen igen igen ikke starte/køre/whatever,
så jeg tog den indenfor... en times tid senere prøvede jeg at starte -
det gjorde den modvilligt men ville ikke tage gas ordentlig.

"Aha" tænkte jeg... "Hekto nævnte den skrue... vi vrider den lige". Som
sagt så gjort - bundkarret tømt. Starter... VROUM! Den springer i gang
og efter lige, at have fået suget benzin ned i karb. kunne den pludselig
tage gas som en mis...

"Yepee" tænkte jeg. Dette gjorde jeg en 5-10 gange (tanken næsten tom
nu). Jeg smutter efter arbejde på tankstation og hælder det halve af en
halv liter i tanken og fylder helt op med benzin...

Se nu bliver det spændende hvad den gør i morgen tidlig

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-01-04 20:46

On Mon, 19 Jan 2004 19:08:42 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:

> Se nu bliver det spændende hvad den gør i morgen tidlig

Som sagt så gjort. Den har startet perfekt med elstarten her til morgen
og det samme da jeg skulle hjem fra arbejde - ingen bøvl, ingen hakken
igenting ud over en dejlig motorgang!!

Tak Hekto for dit råd med vandet!

Fra : Hekto

Dato : 20-01-04 21:44

> [...]

> morgen og det samme da jeg skulle hjem fra arbejde - ingen bøvl,
> ingen hakken igenting ud over en dejlig motorgang!!

.... selv tak! ;0)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-01-04 20:46

On Mon, 19 Jan 2004 19:08:42 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:

> Se nu bliver det spændende hvad den gør i morgen tidlig

Ingen bøvl overhovedet Starter og kører perfekt nu!

Tak Hekto!

Fra : torben ager

Dato : 20-01-04 20:32

hej
er den vandkølet????
så kunne det måske være top-pakningen....
Havde selv lidt af det samme på aprillia rx,det var en utæt
"inder"pakning...

torben

Fra : Babba-Papa

Dato : 20-01-04 21:59

Der var engang en bruger ved navn "torben ager" <ager123@os.dk>
der skrev:

>hej
>er den vandkølet????
>så kunne det måske være top-pakningen....
>Havde selv lidt af det samme på aprillia rx,det var en utæt
>"inder"pakning...

Ja, den er vandkølet, og den får lov til at stå og "glo" indtil
foråret, hvor det bliver varmere.
Så nu har jeg købt et månedskort til bussen og pumpet dækkene på
min cykel... *G*
- -