Brændekløver
Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 17-01-04 13:30

Jeg skal have bugt med nogle brændestykker, hvor de fleste er på størrelse
med to forhjul på en traktor (lagt sammen på den flade lede). Jeg er parat
til at gå ud og bruge et par tusinde kroner på en brændekløver, en motorsav
og en stor økse har jeg allerede.

Nu er mine spørgsmål så:

1) Hvordan får jeg lettest bugt med de store brændestykker. Slut-stykkerne
skal ind i en af de mindste brændeovne på markedet overhovedet.

2) Hvilken brændekløver vil i anbefale at jeg køber inden for den nævnte
prisklasse. Det er ikke noget krav, men den må gerne veære el-drevet.

Kan i hjælpe?

K.h

Mette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 17-01-04 13:36

Mette Tornager Eriksen wrote:
> [...]
>
> 2) Hvilken brændekløver vil i anbefale at jeg køber inden for den
> nævnte prisklasse. Det er ikke noget krav, men den må gerne veære

Køb et par kiler og en god flækøkse. En brændekløver i den prisklasse
vil alligevel ikke kunne klare opgaven.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 17-01-04 14:52

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Jeg købte en gang en snoet kile, det var ikke nogen succes, jeg hamrede den
fast og fik den først ud et par måneder senere da en stærk mand kikkede
forbi. Hvilken type kiler vil du anbefale, jeg har en masse af de små gule
plastickiler fra Harald Nyborg, men de er vel for små at bruge i denne
forbindelse?!

Tak for dit svar.

Mette

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-01-04 16:27

"Mette Tornager Eriksen" <metteerik92@LÆSESIKKEhotmail.com> skrev

> [...]
> forbi. Hvilken type kiler vil du anbefale, jeg har en masse af de små gule
> plastickiler fra Harald Nyborg, men de er vel for små at bruge i denne

Hos Harald Nyborg kan du købe et par kiler (i stål), der er specielt
beregnet til brændekløvning. Find dem i værktøjsafdelingen sammen med
flækøksen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-04 13:51

> 1) Hvordan får jeg lettest bugt med de store brændestykker. Slut-stykkerne
> skal ind i en af de mindste brændeovne på markedet overhovedet.

Lej dig en ordentlig benzindrevet brændekløver så har du klaret det på
no-time.

MVH

Bo

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 17-01-04 14:50

"Bo" <ejsmb(a)privat.dk> skrev i en meddelelse
Slut-stykkerne

> Lej dig en ordentlig benzindrevet brændekløver så har du klaret det på
> no-time.

"Ordentlig", hvor mange tons pres er det? - hvor får jeg fat i sådan en
fætter?

Tak for begge svar

K.h
Mette

Fra : Mr. J

Dato : 17-01-04 16:00

> "Ordentlig", hvor mange tons pres er det? - hvor får jeg fat i sådan en
> fætter?
>
> Tak for begge svar
>
> K.h
> Mette

Ordentlig kan være så mange ting jo!
Men noget der ligner min. 6 tons vil jeg tro, men det kommer an på om det er
gran, fyr, poppel som er ret ment at flække. Eller elm, bøg, eg (løvtræ) som
kan være ret sejt, især hvis det er er fuldt af knaster.
Prøv at søge i fagbogen eller krak, eniro, tdc. Søg på værktøjsudlejning,
byggematriel, maskinudlejning osv.

vh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-04 16:11

> [...]
> kan være ret sejt, især hvis det er er fuldt af knaster.
> Prøv at søge i fagbogen eller krak, eniro, tdc. Søg på værktøjsudlejning,

Den jeg lejere pressede med næsten 30 tons og det er sådan een jeg vil
anbefale. Den skal også både kunne stå op og ligge ned sådan at du IKKE skal
løfte på de store stykker brænde.

Hvor i landet bor du så kan jeg måske finde et sted hvor du kan leje den?

MVH

Bo

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 17-01-04 17:22

> [...]
> løfte på de store stykker brænde.
>
> Hvor i landet bor du så kan jeg måske finde et sted hvor du kan leje den?

Tak begge to. Der er iøvrigt tale om mirabellistræ og ahorn, og jeg få 9
rummeter ialt. Jeg bor i Køge, hvis du (Bo) kunne hjælpe med at finde en
udlejer ville det være alletiders.

Mvh
Mette

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-04 18:29

> [...]
>
> Tak begge to. Der er iøvrigt tale om mirabellistræ og ahorn, og jeg få 9
> rummeter ialt. Jeg bor i Køge, hvis du (Bo) kunne hjælpe med at finde en

Hvad med?

Udlejningssted:
Garant Udlejning A/S , Glostrup

Se her:
http://www.lejnu.dk/sbef.asp?nr=83314801&grpnr=60

ellers søg på nettet
mvh

Bo

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 17-01-04 19:53

Jeg bor i Køge, hvis du (Bo) kunne hjælpe med at finde en

> [...]

Super! tak - og så kan den endda sidde fast bag på en bil. Det er iøvrigt
også billigere end jeg havde regnet med, men gad vide hvor lang tid det
tager at pulveriserer sådan en 9 rummeter?

Mvh
Mette

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-04 20:18

> [...]
> også billigere end jeg havde regnet med, men gad vide hvor lang tid det
> tager at pulveriserer sådan en 9 rummeter?

Det kommer an på din indsats, dine ben og dine overarme! (Hvordan ser de
ud?? )

Er du dig selv eller kan du få hjælp, og skal det hele stables med det samme
eller hvad skal der ske?? Er det nemt at stable?

En weekend er et godt bud. Jeg kløvede, ene mand, 15-20 m3 på 2 x 4-5 timer
men så lå det meste også bare i bunker.

MVH

Bo

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 17-01-04 21:32

> Det kommer an på din indsats, dine ben og dine overarme! (Hvordan ser
de
> ud?? )

Ja det bliver nok mig alene, og med mine "kontorarme" og meget let til
vabler på fingrene, faktisk bare jeg kigger på en økse, så kommer det nok
til at tage indtil flere dage

Tak for din hjælp!

K.h. Mette

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-04 20:23

Jeg så også lige denne:

Alex Larsen Øgårdsvej 14
4350 Ugerløse

http://www.al-maskinudlejning.dk/

Fra : Calle.

Dato : 18-01-04 01:20

> [...]
> iøvrigt også billigere end jeg havde regnet med, men gad vide hvor
> lang tid det tager at pulveriserer sådan en 9 rummeter?

ikke flere timer, hvis man har udstyret i orden.

--
Calle

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-04 18:37
Fra : Mr. J

Dato : 18-01-04 20:20

> Den jeg lejere pressede med næsten 30 tons og det er sådan een jeg vil
> anbefale. Den skal også både kunne stå op og ligge ned sådan at du IKKE
skal
> løfte på de store stykker brænde.

30 tons er meget!
Men de findes self. når du siger det.
Men man ku regne sig gennem dette eksempel, for en hydraulisk brændekløver:
Et temmelgt stort stempel (cylinder) med diameter på 10 cm og en
hydraulikpumpe der kan give 180 bar (kg/cm2).
radius i 2. x pi x kg/cm2 = 5 x 5 x 3,1416 x 180 = 14 tons!

Fra : Calle.

Dato : 18-01-04 01:19

Mr. J wrote:
> Ordentlig kan være så mange ting jo!
> Men noget der ligner min. 6 tons vil jeg tro

Det var ikke meget. Mange ligger på 20ton og opefter
--
Calle

Fra : Holten

Dato : 18-01-04 09:16

"Mr. J" <mr.@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan være ret sejt, især hvis det er er fuldt af knaster.
> Prøv at søge i fagbogen eller krak, eniro, tdc. Søg på værktøjsudlejning,

Jeg vil sgu hellere flække bøg end gran og fyr.

MVH

Holten

Fra : Mars

Dato : 17-01-04 17:06

Prøv at kløve det når der er frostvejr og træet er frossen ...så springer
det bedre !!

ms

"Mette Tornager Eriksen" <metteerik92@LÆSESIKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40092ab9$0$27393$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...