rosentræt jord
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-01-04 20:14

Nu har jeg opgivet at få mine roser til at trives i et af de bede jeg har
med roser. Omend ingen rigtigt kan forklare fænomenet, har jeg besluttet mig
for at jorden er rosentræt.

Standard løsningerne på dette er jo at dyrke majs eller tagetes i jorden en
sæson eller to og så prøve med roser igen.

Mit problem er bare, at det er lige op ad terrassen, så majs er ikke
sagen. - og konen kan ikke lide lugten af tagetes. Findes der et tredje
alternativ ??

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-01-04 20:27

On Fri, 16 Jan 2004 20:14:22 +0100, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:

> [...]
>
>Mit problem er bare, at det er lige op ad terrassen, så majs er ikke
>sagen. - og konen kan ikke lide lugten af tagetes. Findes der et tredje

Man kan jo komme langt ved at udskifte jorden - men det skal så foregå i
to spadestiks dybde og rigeligt ud til siderne. Og den jord der så
hældes i skal selvfølgelig ikke have været brugt til roser indenfor de
sidste år.

Det er også godt at smide Rosenjord (komposteret jordtype som kan købes
i plantecentre) både ned i plantehullet men også omkring roserne når de
plantes. Samt give dem en topdressing af rosenjord hvert forår i årene
efter. Det virker også som gødning, så det vil få roserne til at trives
godt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-01-04 21:49

Med undtagelse af en total udskiftning, så er alle andre ting du nævner
prøvet. Jeg er ikke lige frisk på at flytte 4 m3 jord og putte 4 andre ned i
hullet.

Mine andre rosenbede har det perfekt. Den eneste forskel på dette bed er, at
der første år stod brudeslør mellem roderne. Da det bredte sig for meget hev
jeg det op.

/Bjarke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-01-04 22:00

On Fri, 16 Jan 2004 21:48:31 +0100, "Bjarke Christensen"
> [...]

>der første år stod brudeslør mellem roderne. Da det bredte sig for meget hev

Kunne det måske være noget helt andet der er galt?
Kompakt jordlag et stykke nede, et sted der står vand tit, eller måske
det stormer meget lige på det sted?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-01-04 23:33

No, vandet kan fint løbe væk og det ligger i læ. Der har vokset roser i 6 år
uden problemer overhovedet.

Fra : Janni Kristoffersen

Dato : 20-01-04 14:53

Der findes den hårde metode, udskiftning af jorden, samtidig kasn du også
lave en jordforbedring. Altså du får noget dejligt nyt jord, og graver ca en
meter i dybden og så hele bedets størrelse, det er hårdt arbejde men kan
godt betale sig, når de nye roser blomstre flot. Har du prøvet nogle "gamle"
roser? prøv på dette link http://www.rosenselskabet.dk/ skulle være mulighed
for at få svar på en del spørgsmål.
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bu9d6l$a6s$1@news.cybercity.dk...