amd 64 bit
Fra : Claus Larsen

Dato : 16-01-04 18:15

Da jeg står for at skulle udskifte en computer overvejer jeg en amd 64 bit.

Er der nogen herinde der har erfaringer med at køre linux på amd 64?

Rykker det :)

hilsen Claus

Fra : FePe

Dato : 17-01-04 13:12

Claus Larsen wrote:

> Da jeg står for at skulle udskifte en computer overvejer jeg en amd 64 bit.
>
> Er der nogen herinde der har erfaringer med at køre linux på amd 64?
>
> Rykker det :)

Det skulle vist være bedre (ifølge Linus himself). Selv har jeg ingen
erfaringer med det, men prøv at se http://librenix.com/?inode=3599 og evt. også
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&q=linux+amd+64&btnG=Google+Search.

Mvh.
--
_ __ _ __
| |__ | _|| |__| | _|
|_| |__ |_| |___| .dk/INTERESTING

Fra : Michael Andreasen 1g~

Dato : 17-01-04 16:00

"Claus Larsen" <kompletkommunikation@get2net.dk> wrote in message
> Da jeg står for at skulle udskifte en computer overvejer jeg en amd 64
bit.

> Er der nogen herinde der har erfaringer med at køre linux på amd 64?
> Rykker det :)

Jeg har haft en testserver fra IBM med dual cpu (den største af dem)

Vi kørte bl.a. MySQL benchmark på boksen med sammenligning mod en af vores
egne bokse (Dual Xeon, med ServeRaid 5i Raid5 SCSI)

Vi blev ikke skuffede - der var tryk på

Havde dog problemer med bl.a. FreeBSD, men Linux virkede perfekt..

Men det kommer vel igen an på hvad du skal bruge boksen til... :)

Michael Andreasen

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-01-04 21:01

Michael Andreasen 1go.dk skrev:

> Men det kommer vel igen an på hvad du skal bruge boksen til... :)

Det er sikkert overkill at købe den. Men nu har jeg i de sidste 2 år
drømt om 64 bit, efter jeg så at sun leverede de første 64 bit prossesorer

Jeg vil snolde lidt op til 64 bit :)

Hilsen Claus

Fra : Michael Andreasen 1g~

Dato : 18-01-04 11:27

> Det er sikkert overkill at købe den. Men nu har jeg i de sidste 2 år
> drømt om 64 bit, efter jeg så at sun leverede de første 64 bit prossesorer
> Hilsen Claus

Kender godt fornemmelsen.. Men som regel aftager glæden over disse nye ting
et par dage efter, når hverdagen kommer og forskellen egentligt ikke er så
stor når det kommer til stykket. :)

Michael Andreasen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-01-04 11:57

Claus Larsen <kompletkommunikation@get2net.dk> writes:

>Det er sikkert overkill at købe den. Men nu har jeg i de sidste 2 år
>drømt om 64 bit, efter jeg så at sun leverede de første 64 bit prossesorer

For en god ordens skyld: Sun har leveret 64-bit processorer
siden 1996.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-01-04 12:21

Den Sun, 18 Jan 2004 10:57:22 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>For en god ordens skyld: Sun har leveret 64-bit processorer
>siden 1996.

Var de så meget bagefter MIPS? Imens jeg gik på handelsskolen (92-95),
skiftede skolen til Risc 4000 og senere Risc 4400, og de er mig bekendt
64-bit.

Mvh
Kent

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-01-04 12:34

Kent Friis wrote:

> Var de så meget bagefter MIPS? Imens jeg gik på handelsskolen (92-95),
> skiftede skolen til Risc 4000 og senere Risc 4400, og de er mig bekendt
> 64-bit.

Alpha var da også 64 bit fra starten. Og det var også deromkring.
Desuden er POWER 64-bit. Jeg ved ikke hvornår den første kom, men jeg
mener at Bull bl.a. har solgt 64-bit PowerPC maskiner i en periode i
starten af '90 erne.

Men sammenlignet med de nuværende 64-bit maskiner, så var ingen af disse
jo til at betale for meningmand.

Peter

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-01-04 12:38

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

>Var de så meget bagefter MIPS? Imens jeg gik på handelsskolen (92-95),
>skiftede skolen til Risc 4000 og senere Risc 4400, og de er mig bekendt
>64-bit.

Jep, men operativsystemet kørte 32bit indtil IRIX 6.2, der udkom
i foråret 1996. Så man udnyttede altså slet ikke processorens 64
bit før en anelse EFTER Sun begyndte på det.

De store IRIX-kværne var dog foran. IRIX 6.0 kom i en 64bit-udgave
til dem allerede i efteråret 1994. Her kan Sun ikke være med; de
lancerede først 64bit Enterprise-kværne i foråret 1996.

Faktisk leverede Sun de første 64bit Ultra1'er i efteråret 1995.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-01-04 12:52

Den Sun, 18 Jan 2004 11:38:15 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Jep, men operativsystemet kørte 32bit indtil IRIX 6.2, der udkom
>i foråret 1996. Så man udnyttede altså slet ikke processorens 64
>bit før en anelse EFTER Sun begyndte på det.

Det var ikke SGI-maskiner, så jeg tror ikke lige IRIX 6.2 havde nogen
indflydelse.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 17-01-04 16:10

Claus Larsen wrote:
> Da jeg står for at skulle udskifte en computer overvejer jeg en amd 64 bit.
>
> Er der nogen herinde der har erfaringer med at køre linux på amd 64?

Jeg regner med at modtage mit nye amd64 3200+ system på tirsdag, og så
skal jeg idag med Gentoo Linux.

derefter kan jeg fortælle dig hvordan det er gået..

mvh
henrik

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-01-04 20:58

Henrik Lynggaard skrev:

> Jeg regner med at modtage mit nye amd64 3200+ system på tirsdag, og så
> skal jeg idag med Gentoo Linux.
>
> derefter kan jeg fortælle dig hvordan det er gået..

Fint.

Øhh, hvad har du købt og hvorfor (hvor, hvis prisen er fordelagtig)? Jeg
tænker på bundkort og den slags..

Hilsen Claus

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 18-01-04 14:30

Claus Larsen wrote:
> Henrik Lynggaard skrev:
>
> Fint.
>
> Øhh, hvad har du købt og hvorfor (hvor, hvis prisen er fordelagtig)? Jeg
> tænker på bundkort og den slags..

Jeg valgte at købe følgende

MSI K8T Neo bundkort: Ifølge Toms hardware skulle det være et af de
bedste, og efter en snak på #gentoo-amd64 så fik jeg det også anbefalet
der som værende forholdsvis linux venligt.

Desuden er det et af de få bundkort til amd54, som understøtter dens
Cool'n'Quiet taknologi.

Link til MSI:
http://www.msicomputer.com/product/detail_spec/product_detail.asp?model=K8T_Neo-FIS2R&search_text=K8T%20Neo

Link til toms:
http://www20.tomshardware.com/motherboard/20031201/index.html

Prisen var ca 1300 kr, købt hos Fønisk computer på Falkoner Allé

CPU: Her valgte jeg den mellemste model (3200+), for at få næsten det
bedste, uden at betale de store prishop der er op til den allerdyreste.
Jeg kiggede slet ikke på FX modeller eller opteron.

Prisen var ca 2100, købt hos shg.dk

RAM: er valgte jeg en god kvalitets ram fra Corsair, igen efter
anbefaling. Et godt råd er at læse hvad bundkorts producenter skriver om
anbefalet ram. Det er ikke for sjov, og modsat PC-66/100/133 ram dagene
skal man være lidt varsom med bare at plaske et par no-nane klodser i.

MSI har corsair på deres anbefalings liste, men godtnok kun i 256 mb
klodserne,men folkene på gentoo-amd64 fortalte at de næsten alle kørte
corsair, så der burde ikke være problemer med de 2*512 mb klodser jeg
har købt.

Jeg får nok ikke tid til at benytte alle rammens features, Jeg ved ikke
helt hvor tit jeg gider pille kassen fra hindanden og studere den LEDs

Prisen var ca 2400, købt hos shg.dk

Link til Corsair:
http://www.corsairmicro.com/corsair/xms_proseries.html

Resten af hardwaren kommer fra min gamle computer (athlonXp 1800+)

mvh
henrik