Mailserver for noobies
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-01-04 03:50

Forholdsvis ny på BSD og vil høre hvad I anbefaler a mailserver (POP3) til
en *nix noob, en der er forholdsvis nem at gå til.

Det skal bruges til at hoste et par domæner og køre i ren console mode. Jeg
har desuden flg. krav:

- Forholdsvis gode antispammuligheder fx. DNS blacklist
- Skal kunne understøtte catch all for domæner
- Skal kunne have mailgrupper (kan ik lige huske non-MS ordet)

Så hvad kan der anbefales?

--
Bjarke Andersen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 16-01-04 08:10

Bjarke Andersen wrote in

> Forholdsvis ny på BSD og vil høre hvad I anbefaler a mailserver
> (POP3) til en *nix noob, en der er forholdsvis nem at gå til.

Er du sikker på det er det du mener? Det lyder som om du leder efter en
SMTP server (evt. med en POP-service ved siden af).

> [...]
> - Skal kunne understøtte catch all for domæner
> - Skal kunne have mailgrupper (kan ik lige huske non-MS ordet)

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med mailgrupper. Mailing
lists? Den slags klares nok bedst med en sekundær applikation, som
Majordomo eller Mailman.

> Så hvad kan der anbefales?

Postfix er en fremragende SMTP server der, hvis du tilføjer en POP
service såsom Qpopper og en listmanager såsom Mailman, vist lever op
til dine krav.

Postfix: http://www.postfix.org/
Qpopper: http://www.eudora.com/qpopper/
Mailman: http://www.list.org/

Jeg kører selv Postfix+Qpopper på en FreeBSD 4.9-maskine, og det
fungerer fremragende. Mailman har jeg fået anbefalet, men ikke haft
brug for endnu.

--
Niels Callesøe - nørd light @work

Endnu en grund til at have skæg: http://www.boycottgillette.com/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-01-04 14:42

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> crashed Echelon writing

> Er du sikker på det er det du mener? Det lyder som om du leder efter en
> SMTP server (evt. med en POP-service ved siden af).

Tja jeg formodede at alle mailservere er SMTP servere (for at være
mailserver) og da jeg skrev POP3 var det mere henblik på store-delen kontra
IMAP.

> Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med mailgrupper. Mailing
> lists? Den slags klares nok bedst med en sekundær applikation, som
> Majordomo eller Mailman.

Yearp der var ordet!

--
Bjarke Andersen

Fra : Brian Møller

Dato : 16-01-04 08:41

> Forholdsvis ny på BSD og vil høre hvad I anbefaler a mailserver (POP3) til
> en *nix noob, en der er forholdsvis nem at gå til.

Forhåbenligt med SMTP for ellers er en mailserver ikke meget værd.

> [...]
> - Skal kunne understøtte catch all for domæner
> - Skal kunne have mailgrupper (kan ik lige huske non-MS ordet)

Jeg har selv Qmail kørende med alt hvad du beskriver. Kig mere her:
www.lifewithqmail.org
shupp.org/toaster
www.qmailrocks.org

Så er der lidt læsning og inspiration

/Brian

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-01-04 14:43

Brian Møller <news@moellernet.dk> crashed Echelon writing

> Forhåbenligt med SMTP for ellers er en mailserver ikke meget værd.

Det var store metoden af mailsene jeg tænkte på kontra IMAP.

--
Bjarke Andersen